fredag 3. juli 2009

Spisestue og peisestue - 40 m²

Dette er en lys og romslig spisestue. Gjennom de 7 vinduene i spisestuen som dekker nesten to hele vegger, har vi utsikt mot terrassen, det store epletreet og hagen. Videre ser vi fjellet og en liten del av fjorden.

Peisestuen og spisestuen har Langmoen parkett, eik, på gulvet. Hvitmalt paneltak, glatte malte vegger i fargen Lys Antikk. Også dette rommet har bredt profilert listverk, hvitmalt.







Her er det til en hver tid plass til 14 personer ved spisebordet, men bordet kan greit utvides til 20. Det er plass til et ekstra bredt spisebord i denne spisestuen, bordet vårt er hele 120 cm bredt. Løsningen gir plass til gjester og cuverter slik et spisebord av normal bredde gjør, men også store serveringsfat, flotte borddekorasjoner, vin og garnityr.

Spotbelysning (14 stk.) i tak og lysekrone med 8 lysarmer (lakkert messing) over spisebord, kan dimmes seksjonsvis.

Doble glassdører skiller spisestuen og dagligstuen.




Plassbygde vitrineskap, hvitmalt og med spotbelysning, er spesialbygd etter mål. Vitrinedørene kan åpnes både fra spisestuen og fra dagligstuen, og er laget med tanke på oppbevaring/ utstilling av porselen, kunstglass og middagsservice.








I tilknytning til spisestuen har vi en liten sofagruppe foran peisen. Peisen har hvite dekordetaljer og stukkatur fra Roger Pearson, og er delvis kledt med marmor (Ankerske naturstein AS).















Jeg har valgt å sette kubbelys i denne peisen. Det var en peisinnsats der tidligere, men peisen ble svært sjelden brukt ettersom det ble ubehagelig varmt i rommet. Vi har dessuten en stor peis i dagligstuen. De levende lysene i peisen i spisestuen gir rommet den lille ekstra stemningen vi er ute etter, avgir kun svak varme og gir en fantastisk flott kveldsbelysning i rommet.

Spisestuen brukes både til hverdags og til fest. Her spiser jeg, min kjære og ungene frokost sammen, og her spiser vi middag hver ettermiddag, og her spiser vi sammen med vennene våre når vi har selskap.

Bordet er et nesten hundre år gammelt heltre beiset eikebord som hadde mistet bordplaten sin. Vi kjøpte det som var igjen av bordet, satte det i stand og satte ny bordplate på det. Bordplaten er i tykk heltre eik, over 3 m lang og 1,2 m bred. Denne bestilte vi hos en kjøkkenprodusent. Bordplaten er av samme kvalitet som en heltre kjøkken-benkeplate. Vi har valgt å sette bordplaten inn med fire lag olje i stedet for å beise eller lakke den. Dette gjør bordet også like anvendelig som en kjøkkenbenk.

Her sitter jeg og ungene og lager pepperkaker til jul, pynter muffins til Halloween og maler egg til påske. Her pakker vi inn julegavene i desember, spiller brettspill sammen med ungene på søndagskveldene og her sitter vi når vi skriver brev til farmor. En svært praktisk spisestue som brukes flittig av både store og små i hverdagen.

Stolene rundt spisebordet kjøpte vi på auksjon. De var i dårlig forfatning. Men de ble nøysommelig vasket og polert, vi lagde nye seteplater i stolene, polstret de på ny og satte på nye møbeltrekk. Vi har 8 slike gamle stoler og kjøpte i tillegg 6 flunkende nye, "tidsriktige", stoler. Kombinasjonen ble riktig spennende. Det at de nye stolene er i sort skinn som sofagruppen foran peisen i andre delen av spisestuen, er med å gi rommet et helhetlig uttrykk.

Til tross for spisestuemøbler i mørk eik og innslag av sort skinn, er dette en lys og luftig spisestue som slipper inn rikelig med dagslys. De mange vinduene gjør at grensene mellom ute og inne viskes ut, og den blå himmelen, trærne, blomstene og sollyset slippes inn. En vidunderlig spisestue til hverdags og til fest!

Dagligstuen kan du lese mere om under etiketten "En presentasjon av rom i mitt hus". Hagen kan du lese mere om under etiketten "En presentasjon av rom i min helårshage". Du kan også lese om husbyggingsprosjektet vårt og hvordan det hele begynte, under etiketten "12 års iherdig arbeidsinnsats".

3 kommentarer:

My home is my Castle sa...

Hei :)
jeg fant nettopp bloggen din og har kikket rundt litt.
For et fantastisk nydelig hus du har :))Og for en jobb dere har gjort !!
Her kommer jeg snart tilbake og legger deg til på min favorittliste sånn at jeg kan følge med på innleggene dine ;)

Klem,Kari

Ingunn sa...

Hei :) Jeg sier det samme som Kari.

For et fantastisk nydelig hus du har :))Og for en jobb dere har gjort !!

Her kommer jeg snart tilbake og legger deg til på min favorittliste sånn at jeg kan følge med på innleggene dine ;)

Klem og god helg Ingunn Hjemmets Gleder

Ann sa...

Å så hyggelig!! :) Takk til dere begge to!
-Og velkommen til Glassveranda!

Klem, Ann,
Interiørbloggen Glassveranda.