tirsdag 25. august 2009

Glass, brune kandispinner og Venezia - Glass, brown sugar sticks and Venice

Glass og porselen, t-skjeer av sølv, vakre te- og kaffekanner, delikate broderte og vevde duker i de lekreste farger, friske blomster og levende lys! Visst er det vakkert!

Jeg tok disse bildene tidligere i sommer. Min datter lagde løvetannkransen til meg som jeg plasserte forsiktig på et kakefat - et stettfat - av glass. På kakefatet satte jeg tre små forskjellige glasskåler med vann, tente flytelys og la oppi hver av de tre skålene og resultatet ble en veldig enkel, men riktig lekker, borddekorasjon.

Jeg har ganske mye dekketøy stående i vitrineskapene mine både i dagligstuen og i spisestuen. Denne nydelige gamle te-kannen, eller kaffekannen - den ble brukt til kaffe i tidligere generasjoner - er kanskje det peneste jeg har av dekketøy. Jeg fikk den av min mor i vår da hun hadde storopprydding i sine vitrineskap. Da hun spurte om jeg ville ha den, var jeg snar til å takke ja! Jeg har alltid syntes den var så utrolig flott! Mamma fikk denne kannen av sin mor. Hun tror den opprinnelig har tilhørt min oldemor.







Den delikate lille melkemuggen i glass med tilhørende sukkerskål og fat, tilhørte også min mormor. Jeg har alltid vært fasinert av glass, krystall og vanlig glass, men også kunstglass i spennende former, strukturer og farger.

Sukker skal man jo ikke spise for mye av, men du verden så mye vakkert sukker som finnes! Det egner seg faktisk utmerket som bordpynt!

Råsukker (rørsukker) i glasskål, brune kandispinner i en liten stettskål, lyse, lekre kandissukkerterninger i en annen! De kan faktisk bestilles på nettet: www.smakogbehag.no

I dag har jeg bestilt flybilletter til Venezia, Italia! Jeg og min kjære reiser i høst til Venezia sammen med noen venner av oss, for å feire 40-årsdagene våre! Nå gleder jeg meg noe helt vanvittig til en liten uke med venetiansk glasskunst og de utallige glassutstillingene på Murano, kniplinger i alle varianter på Burano, karnevalsmaskene - så umåtelig vakre og detaljrike - store og små, alle håndmalt og dekorert med kreativ hodepynt og møysommelig pyntet med fjær, bjeller, glitter og stas. De fortryllende antikvitetsbutikkene! Og maten, all den aldeles nydelige maten! Vinene! Den ubeskrivelig vakre arkitekturen! Jeg skal se det meste av arkitekten Andrea Palladio, og selvfølgelig Rialto-broen, markedene, Markusplassen, Sukkenes bro, Doge-palasset, kanalene, gondolene og så videre, og så videre! Jeg har vært i Venezia flere ganger tidligere, men det var før vi satte i gang med vårt "lille" husprosjekt ("12 års iherdig arbeidsinnsats"). Vi forlovet oss i Venezia, tidlig på nittitallet, min kjære og jeg. Den gang var vi interrailere. Det skal bli helt fantastisk å komme tilbake dit igjen!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vakre bilder som alltid hos deg:)
Vi giftet oss faktisk i Venezia, på Valentines day for nå 4 1/2 år siden. Fantastisk sted. Vi kjøpte oss en vase på Murano som en kjærlighetsgave til hverandre. Og bryllupsbildene ble tatt på markusplassen blant annet. En uforglemmelig opplevelse.
Å nå fikk jeg lyst til å dra tilbake....
Ha fortsatt en flott kveld:)

Balke gård sa...

Så mye fint arvegods du viser oss, nydelig!!! Koselig med kjærestetur, da!! Nydelig by og du finner sikkert noe fint, ja:-)

Klem fra M som kjenner meg veldig godt igjen i det du skrev til meg...Blogger mest selv og rekker ikke andre i perioder...Men kommer vel sterkere tilbake begge oss to;-)

Anonym sa...

For en fantastisk blogg. Ikke minst- et fantastisk hus! Min mann og jeg er helt enige i at dette definitivt er det vakreste huset vi har sett i Norge. Og for en innsats! Selv det du serverer fra er nydelig. Håper du fortsetter å legge ut bilder og tekst i lang tid, og hils din mann også. Dere fortjener virkelig dette etter så mange år med planlegging og utførelse :-) Camilla.