fredag 28. august 2009

Hva er egentlig en IR-badstu (Infrarød badstu)?

Jeg har tidligere presentert min entrée med IR-badstu her på Glassveranda ("Entrée med integrert IR-badstu - 21 m²"), men hva er egentlig en IR-badstu?

IR står for infrarød. Infrarød energi er en form for varme som, i motsetning til andre energiformer, i liten grad transporteres via luften. Mindre enn 20% blir brukt til oppvarming av den omliggende luften, og over 80% av varmen går direkte inn i kroppen. Den største fordelen med infrarød varme er at den trenger mange ganger dypere inn i kroppen enn varmen du får i en vanlig dampbasert badstu.

Den infrarøde badstuen har sine historiske røtter tilbake til 1960-tallet, da Dr. Tadashi Ishikawa i Japan, utviklet den første IR-badstumodellen. Infrarøde badstuer ble første benyttet kun av helsevesenet. I 1981 ble patenten frigitt og tilgjengelig på det åpne markedet, og i ettertid har IR-badstuen blitt en stor suksess. I dag benyttes IR-badstuen av spesialister, leger og terapeuter i behandlingssentre, klinikker og ved kursteder, hvor infrarød varme støtter andre behandlingsformer.

Den infrarøde varme i en IR-badstu skapes av elektriske karbonovner. Infrarøde varmestråler er usynlig for øyet, men oppfattes som varme av cellene i kroppen vår. Infrarød varme benyttes i dag innen fysioterapi til behandling av blant annet muskelsmerter, og gir en trygg og behagelig varme. Infrarød varme brukes også i kuvøser i fødeavdelingene på sykehusene over hele verden.


En IR-badstu er mange ganger mer effektiv enn vanlig badstu, likevel gir den kroppen mye mindre belastning. I en IR-badstu blir ikke svetten sugd ut av kroppen som i en dampbadstu, men presset innenfra og ut. Den infrarøde varmen øker kroppens kjernetemperatur istedenfor kroppens overflatetemperatur.

IR-badstuen er mye mer behagelig enn en tradisjonell badstu ettersom selve badsturommet ikke fylles med kvelende varm luft og damp som kan gjøre det tungt å puste i rommet.

De infrarøde varmestrålene virker direkte på stive og ømme muskler og ledd. Infrarød varme får musklaturen og muskelfester til å slappe av og mykes opp blant annet ved at blodsirkulasjonen økes. Supert etter en lang stressende dag på jobben! IR-badstuen har en særdeles positiv effekt på personer med revmatiske lidelser (f. eks. fibromyalgi, artrose og leddgikt), en effekt som ofte merkes allerede etter bare en gangs behandling. Jevnlig bruk av IR-badstu vil lette hverdagen for mennesker med muskel- og leddsmerter betydelig. Infrarød varme har svært god effekt på smerte og betennelsestilstander i kroppen.

Trente og sunne mennesker bruker regelmessig infrarød badstu for å stresse ned i en travel hverdag. Idrettsmenn benytter jevnlig IR-badstuen som en del av deres treningsprogram. Trener du hardt vil en tur i IR-sauna gjøre godt for ømme vonde muskler. Dette er årsaken til at IR-badstu finnes på de fleste aller helse større treningsstudio og SPA-senter. IR-varme brukes også aktivt av fysioterapeuter i hele verden til behandling av pasienter med muskelskader og betennelsestilstander i kroppen.

Infrarød badstu har også svært god effekt på fettforbrenningen i kroppen, og den brukes derfor av mange for å oppnå en hurtigere vektreduksjon. Etter bare 30 minutter i saunaen har du forbrent like mange kalorier som ved å jogge i en time. Et ikke ubetydelig bidrag til vektreduksjon i en travel hverdag, du sitter fullstendig avslappet i badstuen og nyter varmen, men du kjenner godt på pulsen din at kroppen jobber i høygir!

De fleste mennesker er imidlertid friske, og benytter IR-badstuen rett og slett for den generell helseeffekten og velvære som regelmessig bruk av IR-badstu medfører. Avfallstoffene forsvinner fra kroppen, hudet blir renset og myk, og en føler seg oppfrisket med ny energi etter en halvtime i IR-badstuen. Etter en stressende dag er det godt med en i tur IR-saunaen. Når den infrarøde varmen begynner å jobbe med kroppen din, øker svetteproduksjonen, hjertet jobber hardere hardere og blodsirkulasjonen øker. IR-varmen lurer også kroppen din til å tro at den har feber, og kroppens imunforsvaret begynne å jobbe. Det er derfor den har forebyggende effekt på blant annet forkjølelse. Ved jevnlig bruk av IR-badstu er kroppen bedre forberedt på sykdom, og dermed bedre rustet til å forhindre sykdomsutbrudd.

I IR-badstuen svetter du skikkelig! Svetten presser ut skadelige tungmetaller og avfallstoffer som bly, kvikksølv, mangan, aluminium, alkohol, nikotin og andre skadelige mineraler ut av kroppen din. Den infrarød varmen trenger dypt inn i kroppens celler og hjelper kroppen med å bli kvitt skadelige avfallstoffer på en enkel og effektiv måte: Den inrfarøde varmen sørger for at porene i huden åpner seg, huden svetter ut avfallstoffer og døde hudceller som du ikke ellers blir kvitt når du dusjer og renser huden din. Dersom du er plaget av psoriasis, eksem eller kviser vil bruk av infrarød badstu forbedre tilstanden og redusere plagene dine betydelig. Den Infrarøde varmen trenger ca. 4 cm inn i kroppen og løser opp avfallsstoffer, fett, cellulitter o.l. som samler seg under hudenoverflaten. I en tradisjonell badstu inneholder svetten din 2% slaggstoffer, i en IR-sauna utgjør slaggstoffene 20 %.

Opplysningene ovenfor er basert på informasjon fra norske og internasjonale badstu-leverandører, en rekke fysikalske institutter, medisinske senter, SPA-senter og medisinske forskningsrapporter funnet på nettet. Samtlige av de positive effektene som jevlig bruk av IR-badstu har på kroppen, er poengtert i stort sett all informasjon og dokumentasjon som disse viser til i sine brosjyrer, informasjonsfoldere og på internett. Dersom du Googler IR-badstu/IR-sauna/Infrared sauna vil du garantert finne ytterligere informasjon om de gunstige helseeffektene infrarød varme har på kroppen.

Det tar 10 - 20 minutter å varme opp en IR-badstu, avhengig av størrelsen på badstuen. Den kan settes på alle typer gulv. Den trenger ikke avløp og ingen ekstra utlufting. Du trenger en helt vanlig jordet stikkontakt. De fleste bruker ca. 2 - 2,4 kW, og da holder det en vanligvis med en 10 A kurs, i verste fall en 13 A. Det tar en times tid å montere en IR-badstu.

De fleste IR-badstuer leveres med innfelt takspotbelysning; leselys samt lys for fargeterapi. Det er vitenskapelig kjent at farget lys har en positiv virkning på kroppen vår. Kalde farger som grønt eller blått lys er glimrende når du bruker saunaen om kvelden og ønsker avkobling og ro i kroppen. Varme farger som rødt og gult er energigivende farger som ofte blir brukt om morgenen. Men bruk den fargen du synes er mest behagelig. De fleste IR-badstuer er utstyrt med CD-spiller og radio, integrerte høyttalere i taket og fjernkontroll. Len deg tilbake og stress ned, slapp av og nyt halvtimen din mens du lytter på din favoritt cd eller radioen, mens kroppen din blir varmet opp av den deilige infrarøde varmen.





Jeg er 30 minutter i min badstu, nesten hver eneste dag! Jeg stiller den inn på 60-65 varmegrader og starter dagen min med P4s nyheter og musikk, noen dager med en Diana Krall CD eller annen helt rolig musikk. Jeg har alltid med meg 1 liter friskt kaldt vann, som jeg drikker mens jeg sitter der. Jeg nyter hvert eneste et av de 30 minuttene i IR-badstuen, så jeg dusjer, og kroppen og hodet klar for en ny dag! Selv foretrekker jeg i sitte i mørket. Jeg har levende lys plassert oppå en stor hvitmalt kommode i gammel Provence-stil som står på veggen rett ovenfor badstuen, og lyset fra disse er nok. Roen, musikken, varmen fra badstuen og levende lys, -en fantastisk start på dagen! Ikke minst i vinterhalvåret. Jeg har hatt IR-badstuen min i mange år allerede, og dette er noe jeg kan anbefale alle og enhver på det sterkeste!

Interiøret i vår badstu er av trematerialet cedertre etter vårt ønske, men eksteriøret... den kunne bare leveres i trehvit utførelse utvendig, og hadde i tillegg noen helt grusomme beslag på sidene. Det passet jo selvfølgelig dårlig i entréen vår! Jeg tegnet den om og min mann tok utfordringen og bygde en lekker sokkel, samt en toppavslutning, med bredt profilert listverk til badstuen. Han lagde også nye klassiske sidepaneler til den, og jeg malte den lys antikkhvit slik at den skulle harmonere med resten av interiøret i entréen.

16.09.09: Mer om IR-badstu: Glassveranda IR-badstu-innbyggingsoppskrift.

Entréen med integrert IR-badstu kan du lese mere om under etiketten "En presentasjon av rom i mitt hus ". Du kan også lese om husbyggingsprosjektet vårt og hvordan det hele begynte, under etiketten "12 års iherdig arbeidsinnsats".

7 kommentarer:

Jeanette sa...

Hei.
Har en ting til deg inne på siden min, så ta en titt.
Klem J.

Ingunn sa...

Takk for nyttig info. om badstu. Deilig med en slik start på dagen. Er du A-menneske kanskje?

Jeg sliter med å komme på jobb før halv ni jeg.

Ingunn

Ann sa...

Er helt klart et B-menneske!! :D Muligens også et C-menneske, men det gjør ikke så vondt lenger å være et B-menneske etter at IR-badstuen kom i hus! :) Jeg bare så vidt enser vekkeklokken svakt i det fjerne, slår den av og så smyger jeg meg i halvsøvne ned i trappen og inn i badstuen, og etter de ti første minuttene har jeg fått verdens mykeste start på dagen i tillegg til at jeg er lysvåken! Anbefales! :))

Klem, Ann,
Interiørbloggen Glassveranda.

Ann sa...

Hei! :) Nå finnes det en Facebook-gruppe for oss som synes infrarød varme bare er heeelt vidunderlig, og som synes det er litt trist at ikke flere har kjennskap til den fantastisk positive helseeffekten infrarød varme har på kroppen! Den finner du her: http://www.facebook.com/pages/IR-IR-badstu-IR-sauna-Infrarod-badstu-Infrarod-sauna-fantastisk-/451312570191?v=wall&ref=ts

Bli med du også!:))

Klem, Ann.

Anonym sa...

Hvem er leverandøren av de IR-badstuene som er avbildet her?

Ann sa...

Se kommentaren under dette blogginnlegget: http://glassveranda.blogspot.com/2010/08/ir-badstu-forkjemperen-glassveranda-og.html

Klem, Ann :)

Ann sa...

På grunn av et par nye mail-henvendelser gjør jeg for ordens skyld igjen oppmerksom på at jeg ikke selger IR-badstuer (og heller ikke kjenner noen som gjør det), og at jeg derfor ikke ønsker å fremheve/reklamere for/markedsføre en bestemt badstuleverandør her på bloggen.

Gjør videre også oppmerksom på at all informasjon i dette blogginnlegget angående IR-varmens innvirkning på kroppen er innhentet fra IR-badstu-leverandørenes nettsider og brosjyrer, jeg er jo ingen "IR-varme-forsker", jeg er revmatiker og en "IR-varme-BRUKER". Jeg har bevisst valgt å ikke kildehenvise/linke til kildene/leverandørene, igjen av den enkle årsak at jeg ikke ønsker å markedsføre konkrete badstu-leverandører. Men: Søker du etter IR-badstu/IR-sauna i f. eks. Google, finner du igjen informasjonen i blogginnlegget ovenfor, og mye mer informasjon, hos forskjellige IR-badstu-leverandører.

Jeg har selv kjent at IR-badstuen har hatt en uvurderlig positiv innvirkning på min helse og min hverdag (http://glassveranda.blogspot.com/2011/09/im-heat-addict.html), og DET er ene og alene årsaken til at jeg valgte å skrive dette blogginnlegget om IR-badstu. MEN: Om IR-varmen virker positivt på DEG og din kropp er selvsagt ikke noe jeg personlig kan garantere. Jeg sier bare at det er vel verdt å prøve! ;) De fleste større fysioterapeut-praktiser tilbyr behandling med IR-varme/IR-badstu, slik at du rett og slett kan bestille deg en "prøvetime" der først dersom du går med tanker om å kjøpe egen IR-badstu. "Prøvetimer" i IR-badstu er også mulig å booke hos de fleste større treningsstudio, helsesportsentre, kurbad o.s.v. Eventuell mer/utfyllede info om IR-badstuer/IR-saunaer/IR-varme kan du få av badstu-leverandører, og info om IR-varmens innvirkning på kroppen kan du også få av fysioterapeuter, revmatologer og lignende helsepersonell som jobber med muskel- og skjelettlidelser.

Vel, bare til orientering!
Ha en fortsatt fin uke! :0)

Klem, Ann.