tirsdag 18. august 2009

Prosjekt Hvit Engelsk Peis, før - etter bilder

Jeg har alltid lest i interiørmagasiner, faktisk helt siden jeg var 5-6 år gammel! Jeg vokste opp med en svært interiørinteressert mor, og et tilhørende stort utvalg internasjonale interiørmagasiner. Alt var så nytt og så spennende i disse bladene, og så pent alt var! Mamma snakket om trender, farger, komplementærfarger, kontraster og nyanser med stor glede og innlevelse, og denne entusiasmen for form, farge, struktur og materialer smittet over på meg allerede i svært ung alder.

Etter hvert som jeg ble litt eldre la jeg spesielt merke til de store flotte engelske peisene i disse interiørmagasinene. Å så flotte de var! Jeg drømt om luftige rom med ekstra takhøyde og mange vinduer, brune eikemøbler i ekte Provence-stil, Toscanas hager, steingulv, delikate vitrineskap for dekketøy og porselen, sand- og jordfarger, brede hvitmalte vindusposter, hvitmalt profilert listverk, kunstglass, krystall, lysekroner, vakkert porselen og store flotte malerier. Det var som om det fantes en helt ny og uoppdaget verden i hvert disse interiørmagasinene. Det syntes også å være en vidunderlig perfekt verden, hvor solen alltid skinte, hvor det alltid var ryddig, alltid var orden, og hvor alle menneskene alltid så smilende og lykkelige ut!







I voksen alder vet jeg jo bedre, rommene var selvfølgelig både ryddet og stylet spesielt for anledningen, og sure unger kom aldri på trykk! Men drømmen om en stor hvit engelsk peis var fremdeles svært levende da jeg ble voksen, så da vårt "nye" hus likevel skulle totalrenoveres, påbygges og ombygges etter alle kunstens regler, ble selvfølgelig peisen tegnet inn på plantegningen og videre planlagt i den minste detalj.

En stor hvit engelsk peis, kledt med hvit italiensk Carrara marmor, med detaljer og stukkatur fra Roger Pearson, står den dag i dag og formelig skinner i dagligstuen vår! Den er akkurat like vakker som jeg hadde forestilt meg den, kanskje enda vakrere!

Jeg tenke det kunne være interessant for deg å se hvordan peisen ble laget. Jeg vet det er mange som ønsker seg en slik. Kanskje kan bildene gi klarhet i hvordan disse bygges. Det er jo egentlig mulig å bygge en slik i de fleste stuer, men mange vet ikke at det lar seg gjøre. Har du en helt vanlig pipe, og etasjeskilleren (gulvkonstruksjonen) tåler vekten av peisen, er det bare å sette i gang dersom du ønsker deg en slik. Litt arbeid må til, litt kapital, men det er egentlig et greit prosjekt.

Selv blir jeg utslitt bare av å se på før-bildene som jeg tok mens vi holdt på med å bygge peisen i vår nye dagligstue. Ikke mest p.g.a. arbeidet men peisen, men p.g.a. alt arbeidet med stuen. Bildene er bare et par år gamle, men det kjennes som om det er en mannsalder siden vi holdt på med byggingen.

1) Planlegg ildstedet. Har du tenkt på alt? Dersom du har sotluken i denne etasjen: Pass på at du ikke nå planlegger å mure denne inne! En annen viktig ting å være oppmerksom på er følgende: En pipe skal ifølge Brannforeskriftene være mulig å inspisere fra 3 sider! Når ildstedet er ferdig skal det meldes inn og så godkjennes av Feiervesenet før det tas i bruk. Dersom pipen ikke er synlig fra tre sider, plomberes den av myndighetene! Du kan enkelt løse dette ved å lage en inspeksjonsluke i muren, som gjør at Feiervesenet kommer til for å sjekke pipen når de måtte ønske det. Tåler gulvet ditt vektbelastningen? Sjekk dette før du setter i gang. En snekker vil kunne svare på dette hvis han/hun kommer og ser.

2) Fjern din gamle ovn/peis. Bestem deg for hvilken peisinnsats du ønsker å montere og, ikke minst, hvilken peisomramming du ønsker. Mål opp og sjekk hvor stor flate den ønskede omrammingen krever, at du har plass, o.l. Det kan være lang leveringstid, så vær tidlig ute med å bestille. Peisomrammingen vår er spesiallaget etter mål og stedstilpasset, ettersom peisen er ekstra stor, men det finnes svært mange vakre ferdige peisomramminger å få kjøpt, bl. a. hos http://www.rogerpearson.no/.

3) Når du kjøper peisinnsatsen følger det med en monteringsanvisning som beskriver hva som kreves av brannforebyggende tiltak utarbeidet av leverandøren (Dovre, Jøtul e.l.). Bygg en ildfast sokkel av Lecastein til din nye peisinnsats. Du kan alternativt støpe en plate under ildstedet. Lag en kraftig, solid og stødig ramme av tre, en forskaling, og legg plast (fuktsperre e.l.) under for å hindre fukt i å trenge ned i bjelkelaget under støpingen. Bland en ganske tørr betong og fordel massen i formen. Husk å komprimere massen godt. På med rene gummistøvler og tråkk i den!

4) Røykrøret skal monteres fast i peisinnsatsen, og fast i pipen. Kontakt en murer eller annen fagperson som har lov til å montere ildsteder, for å montere og/eller kvalitetssikre rørovergangene/rørmansjettene.

5) Når ovnen er tilkoblet pipen, kan du begynne arbeidet med å bygge peisen.

6) Kjøp inn Lecastein og mur- og pussemørtel. Mur opp som om du skulle lage en liten grunnmur. Sjekk nøye underveis at peisen er i lodd og i vater. Steinene nærmest peisdøra, kan med fordel skrås litt. Gjør det før steinene monteres, bruk en vinkelsliper med stor kutteskive, eventuelt en øks.

7) Etter at muren har tørket pusses muren med pussemørtel og pussebrett. Det er fysisk tungt, og det kreves stor tålmodighet om det skal bli pent. Men det er verdt det!

8) Bruk stukkaturlim til montasje av gipsstukkatur, og montér omrammingen rundt peisen. Når limet har tørket, mal stukkaturen med oljemaling. Det tetter porene, gjør at peisen holder seg fin og gjør vedlikeholdet mye enklere!

9) Legg fliser eller hel steinfront (må bestilles hos f. eks. Roger Pearson) mellom peisinnsats og ildstedet. Et annet alternativ er rett og slett å male pussen hvit.

10) Kontakt Feiervesenet for å få ildstedet godkjent.

11) Mal veggen ved siden av og over din nye engelske peis i ønsket farge.

12) Du har nå en ny skinnende hvit klassisk engelsk peis i stuen din! Gratulerer!

Jeg vet ikke om noe ildsted som er flottere og mer stemningsfullt enn en hvit engelsk peis i julen, pyntet med en vakker girlander og gjerne en kanelstang-krans er den et naturlig blikkfang i enhver stue. Den varmer, den lyser og den er flott å se på!

Det hender jeg legger inn en pyntekubbe eller to en helt vanlig sommerkveld også, og bare nyter stemningen og synet av peisen, mens jeg tenker på hvor heldig jeg har vært som fikk oppfylt drømmen min om en hvit engelsk peis i en luftige dagligstue med ekstra takhøyde, mange vinduer og brede hvitmalte vindusposter! Solen skinner ikke alltid på meg og mine, hos oss er det ofte langt fra ryddig og orden kan klart bli bedre. Men jeg har to nesten alltid blide og vidunderlige barn, verdens snilleste mann, vi er lykkelige alle fire og jeg elsker fremdeles interiørmagasiner!

Du kan lese mere om dagligstuen under etiketten "En presentasjon av rom i mitt hus ". Du kan også lese om husbyggingsprosjektet og hvordan det hele begynte, under etiketten "
12 års iherdig arbeidsinnsats".

7 kommentarer:

My home is my Castle sa...

For en utrolig nydelig peis..
Jeg har og alltid drømt om en sånn :) Ja, valget står egentlig mellom en kakkeloven eller en engelsk peis :)
Om jeg får det en dag, gjenstår å se ..
Takk for all informasjon du legger ut :)

Ha en fin dag
Klem,Kari

ANETTESHUS.COM sa...

Nyyyydelig engelsk peis!! Så vakre detaljer! Takk for titten inn i din vakre stue:)

Jeg vurderte også lenge om jeg skulle ha engelsk peis i stuen, men jeg tror jeg nå har bestemt meg for kakkelovn, det passer huset vårt bedre.

Ha en strålende dag!

Klem Anette:)

Lykkeliten sa...

Det er rett og slett utrolig å se på før og etter bildene uten å bli sliten med tanke på all jobben dere må ha hatt.
Er så imponert over huset dere har fått til!
Nyter bildene og innleggene i bloggen din.

Mitt hus er ikke bloggbart i det hele tatt, i alle fall ikke foreløpig......
Har ikke ambisjoner, eller forutsetninger, til å få et "glansbilde" av et hus, men sier som deg at det viktigste er at vi er lykkelige i vårt hjem!
Alle har sin stil å vise frem, så det kommer nok bilder fra meg også. Bare jeg får ryddet litt ;-D

Kjeruben sa...

SÅNN ønsker eg meg!
Så flott den er!!!!
Og takk for all praktisk informasjon du tar med :-D

En hvit drøm sa...

Så flott peis du har!
Vi flyttet inn i nytt hus (ikke nytt da, men for oss nytt) i januar. Da var vi så heldige at det allerede sto en slik peis her. Ikke riktig like flott som din, men jeg er fornøyd for det da:) I tillegg går vår igjennom til rommet bak, som er vårt soveværelse, så vi har peis der også:)
Flott blogg du har forresten!

Jeanette sa...

Wow, dette var lekkert:-)
Klem J.

Balke gård sa...

Nydelig peis, og dus kriver så bra slik at andre som skal bygge får idèer! Flott! Ha en super dag! Klem, Marianne