fredag 18. september 2009

Tid for vinterklargjøring av hagen!

Jeg håper på fint vær i helgen. Vinteren står unektelig for døren, det regner mye, det har blitt kjøligere ute og skogen har begynt å skifte farge. Også trærne i hagen har begynt å få gule blader. Bare uker igjen til de begynner å falle av nå, uker igjen til trærne står der nakne, og vi må skrape vindusrutene på bilene om morgenen, prøve å røske løs hagemøblene som er frosset fast i terrassegulvet og... nei det skal ikke skje i år! Hver eneste høst tenker jeg at vinteren den kommer nok neppe før i januar. Ofte kommer jo ikke snøen før i slutten av desember/begynnelsen av januar, men frosten den kommer jo alltid lenge før den tid! Og hvert eneste år kommer likevel frosten på meg som "Julekvelden på kjærringa"... som i mitt tilfelle er feil ettersom dette ikke ville ha vært så ille. Jeg starter jo juleforberedelsene her i huset aller senest 1. november! Det jeg prøver å si, er at i år skal jeg ikke la meg hverken sjokkere eller overraske av frosten! I år lurer den meg ikke! I år er det jeg som skal lure den!

Jeg trenger pent vær i helgen! Og en behagelig utetemperatur! For her skal det vinterklargjøres! Vi skal tømme og vaske alle blomsterkrukkene som står utendørs og bære de inn i drivhuset for vinterlagring, vi skal demontere trampolinen og få den i hus, vaske hagemøblene og bære de inn i boden for vinterlagring. Jeg skal høstpynte inngangspartiet og bytte ut plantene i krukkene som står på der, male den delen av inngangspartiet som er under tak, klippe en del tre, plante blomsterløk, klippe ned alle staudene, samle inn frø, ta inn alle bærnett, vinterklargjøre fortenen, slå ned utallige stokker til oppbinding av trærne slik at det er klart til snøen kommer, vaske syklene, vaske gressklippern, sanke vakre høstblader, grener, mose og kongler o.s.v
. Det å
binde opp trærne, fjerne løv fra takrenner og sluker i hagen m.m. skal heldigvis ikke gjøres på enda mange uker.

Prydepletreet på vestsiden av huset har blitt 4 m høyt og er dekket med knallrøde epler. Eplene er spiselige, men helt ubeskrivelig sure! Går en halv kilo sukker på hver eple dersom man skulle bruke disse til noe fornuftig, og så mange kalorier er bare ikke de antioksidantene verdt! Jeg pleier å ta noen inn til å benytte i høstdekorasjoner, de andre lar jeg henge i treet. I julen henger vi opp ca. 25 meter med lyskjeder i dette epletreet, og da ser eplene ut som juletrekuler der de henger på nakne grener. Det er jo også litt mystisk dette prydepletreet, de fleste fruktene faller ikke ned på bakken før om våren! Ja eplene er sure, men treet er aldeles nydelig der det står, og det pynter opp denne delen av hagen hele året: I mai når det dekkes av hvite blomster, om sommeren når det bugner av dypgrønne blader og knallgrønn eplekart, om høsten når det har knallgrønne og gule blader om hverandre og er dekket med røde vakre epler, og om vinteren når det står der naken med røde epler, og i julen... hva er det med meg og julen da?! Uansett hva jeg snakker om så kommer jeg til å tenke på julen!

Ha en riktig fin fredag, og jeg ønsker deg og dine en hyggelig helg fylt med flotte høstfarger, en behagelige utetemperatur og oppholdsvær, og satser på samme været selv!

Klem, Ann,
Interiørbloggen Glassveranda.

2 kommentarer:

@afjo72 sa...

God helg til deg også :o) Flotte farger på disse eplene dine!

Ann sa...

Ja ikke sant? De er så flotte der de henger! :)

Ha en riktig fin uke!

Klem, Ann,
Interiørbloggen Glassveranda.