tirsdag 20. oktober 2009

Gamle vinduer kan brukes til så mangt!

Jeg har en forkjærlighet for gamle vinduer. Det er noe helt spesielt med dem. En av bodene våre er full av gamle vinduer. Jeg har løpt rundt og reddet gamle vinduer fra gamle hus som skulle saneres i tyve år snart, og alle står lagret trygt og tørt i en av bodene våre. Hva jeg skal med dem? Jeg aner ikke! Men de ble i hvertfall ikke smadret og knust! Opprinnelig plan var at jeg skulle bruke dem til å bygge mitt lille victorianske drivhus, men planen ble endret. Noen av de gamle vinduene ble brukt da vi lagde vinterpaviljongen, et ble brukt i sportsboden, noen av dem skal benyttes i lekepaviljongen. Den lille paviljongen (en liten lekestue) var ferdig for mange år siden, men den fikk ikke glass i vinduene sine ettersom jeg var redd for at ungene skulle skade seg der de klatret rundt på paviljongen med bøtte og spade sommer som vinter, men nå er ungene større så kanskje til sommeren... den blir nok enda flottere med glassvinduer, den lille lekepaviljongen. Men alle de andre vinduene... sukk... jeg tror jeg skal gi de fleste bort til noen som vil bruke dem til noe vakkert, kanskje til noen som ønsker å bygge paviljong i hagen? Jeg har sikkert vinduer nok til ti paviljonger! Det er nesten vanvittig. Det er jo vakre vinduer, og det er jo litt trist at de bare står der, lagret og bortgjemt innerst i en bod.

I dag hentet jeg inn et av de aller minste av disse gamle vinduene. Vinduet stod i et nydelig, lite, veldig gammelt, nostalgisk hvitmalt trehus på en vakker eiendom ikke så langt unna vår eiendom. Huset ble revet for 5-6 år siden av noen som hadde kjøpt tomten og ville bygge nytt. Vasket og pusset ble vinduet riktig så vakkert! Jeg hentet vinduet fordi jeg ville ha mer inspirasjon til spisestue-prosjektet mitt, slik jeg gjorde med den gamle smørstempelet. Jeg plasserte det slitte gamle vinduet med et treverk som en gang hadde vært dekket med en helt lys mintgrønn-grålig farge, i min hvitmalte vinduskarm for nærmere beskuelse. Visst er det flott? Jeg tror jeg skal beholde det her til pynt her i spisestuen, sammen med antikviteter og klart glass. Den ekstremt moderne lampen som skal henge over spisebordet skal ha krystaller av klart glass, og kontrasten mellom det klare, glitrende blanke, symmetrisk perfekte, og dette gamle, litt skjeve og slitte vinduet har jeg tro på vil bli kjempespennende!

Kanskje jeg skulle hentet inn flere små gamle vinduer, - av den høye, smale typen, og lage et lite rustikk utstillingsskap til å sette oppå skjenken i spisestuen? Fire like vinduer og noe gammelt, slitt, treverk som kan brukes til topp og bunn, et sett hengsler og et par glasshyller, så blir det til et lite utstillingsskap ikke så ulikt oldefars gamle utstillingsskap. Vi får se. Må være forsiktig med å hente for mye gammelt inn i spisestuen også. Som jeg nevnte i innlegget her på Glassveranda i går, så er det viktig med visuell balanse i ethvert rom.

Slike gamle vinduer kan brukes til så mangt. Et gammelt vindu brukt horisontalt, med en glassplate oppå og et bordføtter under, kan bli et spennende bord, stort eller lite. Et gammelt vindu med speilfliser bak vindusrutene, blir et vakkert vintage-speil til å henge på veggen. Et gammelt vindu med et hyggelig bruntone-foto bak hver av de gamle glassrutene, blir en nydelig rustikk fotoramme. De kan henges på veggen, henges fra taket i stålwirer, eller kanskje settes på et staffeli? Et staffeli på gulvet, eller et bordstaffeli. Mulighetene er nesten uendelige! Sjarmerende er de, slike gamle vinduer, er de ikke? Nå fikk jeg nettopp en ny idé!! Var det ikke det jeg visste! Det gamle vinduet ville bidra med ny inspirasjon til spisestue-prosjektet mitt! ;)

Ha en fortsatt fin uke!

Klem, Ann,
Interiørbloggen Glassveranda.

6 kommentarer:

Jeanette sa...

Gamle vinduer er skikkelig fine. Så heldig du er som har en hel samling. Jeg har bare ett, å det er så stort at jeg ikke kan ha det i stua. Står i trappnedgangen og kommer ikke helt til sin rett. Str du viser her er jo perfekt. Men det var en god ide å lage et bord at det...
Jeg ligger som fast følger av bloggen din å er så imponert over huset ditt! Så mye flott, store og praktiske rom og mange fine detaljer.
Du er også flink til å skrive og beskrive alle prosjekt. Det er kjekt! Takk for det.
Klem J.

Minka sa...

Så heldig du er da. Disse flotte vinduene kan jo brukes til så mangt, mye flott.
Klem Kristin

Therese fra huset med de rare i sa...

Så heldig du er da som har så mange gamle flotte vinduer!! De er jo nydelig bare som pynt!

Ann sa...

Tusen hjertelig takk for så mange fine ord Jeanette!!! Det gir meg i det heletatt svært mye det å blogge, og det er selvfølgelig kjempekoselig å høre at det gir leserne noe også! - Hjertebalsam! :))

Det er jo litt trist at mine vinduer bare står der, lagret og bortgjemt for de er virkelig vakre slike vinduer! Jeg har gitt bort noen av dem til venninner nå i desember, og er SÅ glad for at flere har oppdaget hvor sjarmerende de er disse gamle vinduene med sine litt ujevne glassruter, kitt og slitte kanter. Og så er de jo så utrolig anvendelige! Det er jo så mye spennende de kan brukes til! :))

Jeg gleder meg noe veldig til sommeren, - det er så mye enklere å få holde på med all verdens prosjekter utendørs i sol og varme og heller bære prosjektene mine inn i huset når de er helt ferdige ;)

Ha en fortsatt fin uke alle tre! :)

Klem, Ann,
Interiørbloggen Glassveranda.

Sarita sa...

Hei Ann,

Aaaah, vi deler forkjærligheten for gamle vinduer....jeg har to....:-(. Jeg ønsker meg mange...for vi skal også ha en levegg av gamle vinduer...men hvor er vinduene?? Det blir nok rålekkert som alt annet jeg har tittet på inne hos deg. Elsker gamle vinduer....har satt speil i mine ruter og hengt opp på veggen...det blir riktig så stemningsfullt.

Klems Sarita

Elisabeth Michelle sa...

Hei Ann,
Du har vell ikke noen slike vinduer til salgs?
Jeg har tenkt å starte på et slikt vitrineskap som du laget, + jeg tenkte jeg skulle lage en tvbenk i samme stil.


Elisabethmihelletakla@gmail.com

Mvh

Elisabeth Michelle