søndag 25. oktober 2009

Prosjekt Aldringsmalt skjenk i spisestuen, før - etter bilder

Skjenken i spisestuen er endelig ferdig, med knotter og det hele! Møbler i mørkt treverk er vakkert, men er visuelt svært tungt, de stjeler aldeles for mye lys! Dette var årsaken til at jeg bestemte meg for å male noen av eikemøblene på spisestuen, bl. a. denne skjenken. Spisestuen var stilig nok den som den var, men ganske uinteressant, litt identitetsløs. Den var for... vanlig!

Stilendringen på spisestuen vår skulle skje uten å endre fargen på gulv, tak og vegger. Kun ved hjelp av møbler og tilbehør. Første trinn i denne endringsprosessen var Prosjekt Aldringsmalt skjenk:

1) Tøm skjenken for alt innhold, og fjern alle skuffeknotter og dørhåndtak som finnes på skjenken (ikke hengslene). NB! Møbelet bør være beiset, malt eller lakket fra før av, evt. kan du gjøre det først og fortsette etter at dette strøket har tørket skikkelig. Du kan ikke aldringsmale/lasere ubehandlet trevirke uten at trefibrene reiser seg og må pusses lett over (i treverkets lengderetning!) med et sandpapir).

2) Puss de beisede, malte eller lakkede overflatene på skjenken lett med et sandpapir.




3) Tørk støv av skjenken med en klut som ikke loer. Støvsug gulvet rundt skjenken slik at lokalet er "støvfritt". Skyv et rent ark inn under hvert av møbelets ben.


4) Ta ut skuffene.

5) Nå trenger du en smal malerull (svamp), en malekost og en ny ren lofri klut, oljemaling og et særdeles godt arbeidslys. Du er herved advart: Dette er et tålmodighetsarbeid! Denne maleteknikken (Aldringsmaling/lasering med fille) er også langt mer tidskrevende enn maling på vanlig måte med heldekkende maling og malekost.
6) Mal først toppen på skjenken og dra malingen jevnt, svakt og forsiktig av igjen med den nye rene lofrie kluten. Du henter nå delvis frem fargen som er under igjen. Gjør det samme med skjenkens sider, og så fronten. Skapdørene maler du til slutt. Gjør deg ferdig på én side, før du går videre til neste. Dersom det går for lang tid fra malingen er smurt på/rullet på, til du drar dem av igjen med kluten, blir resultatet mislykket. (Da "klabber" malingen på kluten, og du får skjolder og ujevnheter).

7) Mal så skuffefrontene, og helt til slutt maler du møbelets ben.





8) Ta nå en lofri fille og gå over hjørner og kanter forsiktig med en pekefinger mens malingen fremdeles er fuktig. Du fjerner nå malingen i 1-2 mm bredde langs alle kanter for å gi møbelet en slitt finish.

(Mange som velger å aldringsmale møbler velger å i tillegg pusse over møbelet med et sandpapir etter at det er ferdig og malingen har tørket skikkelig, for å få den typiske Shabby Chic-stilen. Jeg vurderte dette, for å gi skjenken fargen "Smørstempel/ostestempel fra 1824". Jeg har imidlertid konkludert med at jeg er mer begeistret for Chic enn Shabby. Jeg liker malte, glatte flater som er enkle å rengjøre, og har derfor valgt fargen "Smørstempel/ostestempel - Light" :)) D.v.s., jeg pusser ikke disse møblene etter at de er ferdig malt/lasert).

9) Når malingen har tørket skikkelig setter du på nye knotter eller håndtak etter eget ønske på skuffefronter og skapdører.

10) Gratulerer! Du har nå et nydelig helt nytt og spennende aldringsmalt møbel som nesten ikke er til å kjenne igjen! Dersom dette hadde vært et framskap kunne du med fordel montert spotbelysning i skapet slik at møbelet formelig skinner der det står i stuen din! Alle de vakre tingene som står i skapet til daglig lyssettes og legges merke til gjennom vitrinedørene, samtidig som du får mere lys i rommet.



Nå gjenstår det bare å pynte skjenken. Jeg har pyntet min med: Et gammelt vindu, et "nytt" fuglebur, noen stettglass-skåler i klart glass, et gammelt smørstemplet utstilt i et plexi-stativ for tallerkener, et flere hundre år gammelt trau (også dette i et plexiglass-stativ for tallerkener) som har vært i familien i generasjoner, et gammelt tinnfat med noen av bestefars gamle tinnting på, bestemors sorte gamle keramikkvase m.m. Nytt i kontrast til gammelt, massivt tre i kontrast til klart glass, lyse lette farger i kontrast til den sorte detaljen. Jeg synes selv skjenken ble kjempelekker! De neste prosjektene mine er: Prosjekt Aldringsmalt, ombygd og lyssatt framskap, Prosjekt Aldringsmalt bord med bordplate i brunt treverk og Prosjekt Selvkomponert lysekrone m.m. Disse prosjektene kan du se før-og etterbilder av her på Glassveranda kanskje allerede i løpet av denne uken!

Desember:

Det endelige resultatet, spisestuen ferdig oppusset, kan du lese om her: "Spisestue og peisestue - 40 m² - etter stilendringen". I dette innlegget finner du også link til Prosjekt Aldringsmalt, ombygd og lyssatt framskap, Prosjekt Aldringsmalt bord med bordplate i brunt treverk og Prosjekt Selvkomponert lysekrone m.m.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Sjenken din ble kjempeflott den. Er selv veldig glad i dens tilen men jeg er nok både shabby og chic:)
Er spent på bordplata du skal i gang med.Jeg har nemlig store planer for spisestuebordet vårt. Kanskje jeg får noen ideer av deg:)
Ha en flott dag og uke.

Minka sa...

Så fin den ble, og flotte stilben oppå...
Klem Kristin

Marit sa...

Wow - gratulerer med "ny" skjenk! Den ble virkelig lekker - ser gammel og kostbar ut :o)
Lekkert med det gamle vinduet, glassene, tinnsakene og trauet som dekorasjon! Jeg pleier å tenke - lett, tung, slitt, blankt - når jeg pynter en hylle eller skjenk osv. Det pleier å bli vellykket. Her er jo et bevis på det...
Håper du får en fin dag!
Marit :o)

Crinoline sa...

Hei og gratulerer med et lekkert resultat.Har en bok med gamle malingsteknikker,men har ikke forsøkt.Nydelig pyntet også.Ønsker deg en fin uke.

Therese fra huset med de rare i sa...

Nydelig resultat!! Beunder deg som har orket den jobben der altså!

Tina - Oppussing og Drømmer sa...

Så utrolig flott sjenken din ble! Sikkert litt av en jobb, men når resultatet blir så flott er det gøy:)Hvor har du kjøpt apotekerhåndtakene dine? Er på jakt etter slike, men ikke så lett å finne:( Er de helt blanke?

Ingunn sa...

Denne ble ubeskrivelig fin. God smak har du!!!

Sov godt.

Ingunn

Ann sa...

Å takk og takk! :)) SÅ veldig hyggelig at det er flere en jeg som synes den ble flott! Jeg ble jo så kjempefornøyd med resultatet!! :o)

Tina: De apotekerhåndtakene på skjenken fant jeg faktisk på EuroPris! Dermed ble de veldig rimelige også! De finnes både i matt og i blank utførelse, og med matchende knotter i samme serien :))

Ha en fortsatt fin dag alle sammen! :)

Klem, Ann,
Interiørbloggen Glassveranda.

Conny - Frøken Klara sa...

Hej, fandt din blog ved et tilfælde. Hvor blev skabet altså flot, tillykke med det herfra..

Ingunn Storstad-Henriksen sa...

Hei:) Den ble veldig flott. Hva slags maling bruker du? Liker siden din veldig, og det er så artig med sånne tips på før og etter prosjekt:)

Ann sa...

Hei, og tusen takk! :))

Men i alle dager?! Har jeg virkelig ikke sagt noe om det??! :D Takk for at du spurte om dette da, for det er sikkert flere som har lurt på det!

Jeg brukte Lady oljemaling (mørkeblått spann), farge: Hvit, glans 15. Men du kan bruke hvilken som helst hvit/hvitlig maling, og sikkert en annen glansgrad også, men det er kjempeviktig at det er OLJEmaling du bruker, hvis ikke vil den tørke alt for fort til at du rekker det du skal! Det er med andre ord malingsteknikken som gir "Smørstempel/ostestempel fra 1824"-looken, selve malingsfargen jeg bruker er bare vanlig Hvit.

(Gjør for ordensskyld oppmerksom på at jeg aldri bruker fargen Hvit når jeg maler møbler som skal være heldekkende hvite, det blir for hardt/kaldt og gir ikke et vellykket resultat. Jeg bruker alltid oljemalig farge; Lys Antikk til "hvite" møbler ;)).

Lykke til! :)

Klem, Ann.

Mrs. Bårdsen sa...

Hei!
Hvilken maling ville du brukt til dette nå som oljemaling ikke er å oppdrive? Jeg havnet et sted de heller ikke hadde akrylbasert interiørmaling, og i min iver etter å komme igang satset jeg på å prøve med Drygolin vindu og dør-maling. Det funket ikke kan man si...

Ann sa...

Hei, hei! :)) Jeg kjøpte en Lady Classic, oljemaling for tre, glans 15, i en malerforretningen for kun to uker siden, så jeg tror ikke Classic har forsvunnet ut fra Jotuns sortiment, ihvertfall ikke enda... Lady har også panelmaling og maling for lister og dører o.l. i oljemaling som sikkert vil fungere bra.

Drygolin er litt mere "klissete" å holde på med, den er super ute på husveggen, men den bruker laaaang tid på å tørke inne i forhold til andre oljemalinger, så jeg håper du finner Lady Classic.

Uansett maling: Du kan etter av malingen har tørket med fordel avslutte med et matt strøk klarlakk eller to kun på sliteflatene (toppen av skjenken/bordet), -da blir bruksflaten mer motstandsdyktig mot riper. (Jeg har gjort det med min skjenk nå i ettertid! ;))

Håper svaret kan være til hjelp! Lykke til med prosjektet og ha en fortsatt fin uke! :0)

Stor klem, Ann,
Glassveranda.