søndag 8. november 2009

Prosjekt Moderne selvkomponert krystall-lysekrone, fire lamper blir til én, før - etter bilder

Min moderne selvkomponerte krystallysekrone til spisestuen er endelig ferdig, og jeg er sååå fornøyd med resultatet! 2,30 meter lang er den, og et ganske imponerende syn om jeg kan få lov til å si det selv!

Lysekronen i messing, som hang over spisebordet i spisestuen vår tidligere, var flott den også, stilig og tidløs, men den var ganske... kjedelig, veldig tradisjonell. Men det var likevel av praktiske årsaker at jeg ønsket å bytte den ut:

Den var en forholdsvis stor lysekrone, med en typisk sirkulær utforming, men ettersom vårt "nye" spisebord er i overkant av 3 m langt, lyste den gamle lysekronen kun opp deler av bordet, lyset var konsentrert på midten og det var nokså dystert ved endene av bordet. Spisestuen var litt gammelmodig, og jeg så for meg at en stor, moderne lysekrone ville gjøre underverker for spisestuen vår. Og gjett om!!! Jeg synes resultatet er helt fantastisk!

Stilendringen på spisestuen vår skulle skje uten å endre fargen på gulv, tak og vegger. Kun ved hjelp av møbler og tilbehør. Første trinn i denne endringsprosessen var
Prosjekt Aldringsmalt skjenk, andre trinn var Prosjekt Aldringsmalt, ombygd og lyssatt framskap og tredje trinn Prosjekt Aldringsmalt spisestuebord (med bordplate i brunt treverk). Det fjerde og siste prosjektet mitt er Prosjekt Moderne selvkomponert krystallysekrone:

En lørdag for noen uker siden tegnet jeg en ny lampe til spisestuen vår, etter å ha gitt opp å finne en ferdig en i lampebutikkene som så ut akkurat slik jeg ville ha den og til en overkommelig pris. Jeg nevnte det så vidt i innlegget "Alt det vakre i Provence-stil". Jeg begynte like etter å tre glasskrystaller, men malingen av spisestuemøblene tok etter hvert over all fritiden min, og prosjektet ble midlertidig lagt til siden.

To uker senere skulle min kjære lete etter noen lampekomponenter til meg. Da kom han tilfeldigvis forbi noen taklamper som lignet noe veldig på deler av den store lampen jeg hadde tegnet, og det fulgte også med ferdigtredte glasskrystaller!! Noe så fantastisk! (Jeg hadde fryktet at dette spisestue-lampe-prosjektet ville komme til å ta hele vinteren.) Vi bestemte oss øyeblikkelig for å kjøpe fire slike taklamper, og gikk straks i gang med jobben med å bygge disse fire lampene om til én stor moderne krystall-lysekrone! Ganske mye jobb ble det likevel, men ikke på langt nær så ille som først planlagt. Det er klart enklere å bygge om fire lamper til én, enn å bygge én fra en dunge med lampekomponenter!

Lurer du på hva i all verden det er vi har gjort her? Her har du oppskriften på Prosjekt Moderne selvkomponert krystall-lysekrone, der fire lamper blir til én:

1) Hvilke taklamper ønsker du å benytte? Finn en lampe du liker og som designmessig er egnet til å henge i gruppe med andre lamper (Lamper tilsvarende de jeg har benyttet).

2) Bestem deg for antall lamper du ønsker å benytte: Ta mål av lampene for å finne ut hvor mange du trenger. Beregn at de skal henge helt klint inntil hverandre, slik at de etter montering vil fremstå som én lampe. Den ferdige lampen bør være ca. 40-80 cm kortere enn bordet, slik at den henger 20-40 cm innenfor bordet (hver side), sett ovenfra. D.v.s. at dersom bordet ditt er 3 m langt, så er 2,2 - 2,6 m en fin lengde på lampen. Er bordet ditt 2 m langt, blir forholdet mellom bordet og lampen litt annerledes, og lampen bør kanskje være mellom 1,4 og 1,6 m lang. Finn det lengdeforholdet som gir best visuell balanse. Er lampen for lang, synes bordet for kort. Er lampen for kort, ser det snålt ut.

3) Kjøp materialene du trenger til å bygge en "kasse" tilsvarende den du ser på bildet mitt. (Dette finner du hos hvilken som helst Byggevarekjede). Beregn at kassen i taket skal være like lang som bordet. For å bygge en 3 m lang kasse trenger du ca. 7 m listverk (profilerte taklister) for at du skal ha nok til alle fire sider, og ett glattkant/slettkant-bord/plank (en ekstra slett og fin material som er høvlet på alle fire sider). Dette må være 3 m langt.

4) Tilpass listene som skal monteres rundt glattkant-bordet. Dette er enklest dersom du har tilgang til en gjærsag, elektrisk eller manuell. (Et lite tips: Listene må snues opp ned under kapping, på samme måte som når du kapper profilerte taklister til utvendige hjørner).

5) Bruk bittesmå skruer til å feste listene fast i slettkantbordet, og for å feste listene i hverandre i hjørnene. NB! Hullene til skruene må forborres med en borr i riktig størrelse (Du kan bruke en borr som har samme diameter som skruen du skal benytte). Ikke fest kassen i taket enda!

6) Men hvorfor denne "kassen"? Den binder lampene sammen visuelt slik at det blir én, ikke fire, lamper. I vårt tilfelle, og i de fleste tilfeller, vil kassen uansett være tvingende nødvendig ettersom lampene som finnes i butikken i dag i stor utstrekning er beregnet for elektriske skjultanlegg, d.v.s. at ledningene er tenkt koblet inni en koblingsboks som er integrert i taket i nyere hus. Men: Det hjelper heller ikke at du har et helt nytt hus med en slik innfelt koblingsboks i taket. For å slippe unna denne kassen, ville du måtte hatt fire slike bokser innfelt i taket, og i perfekt avstand til hverandre. De færreste av oss har tatt høyde for noe slikt under husbyggingen! Men det gjør ikke noe. Hvitmalt er denne "kassen" et spennende dekorelement, en slags moderne, mer tidsriktig, utgave av den gamle takrosetten, -takstukkatur som ofte finnes i gamle praktbygninger. Jeg synes den ble kjempelekker!

NB! Dette er også en super måte å henge opp andre lamper på, lamper som krever skult kobling, dersom du ikke har skult el-opplegg i huset ditt. Dersom det hadde vært én lampe du ønsket i henge opp, i stedet for fire, kunne du laget en kasse på 40 x 40 cm, en firkant eller en åttekant, og brukt en hobbyplate i stedet for glattkant-bordet. Dersom du har f. eks. et rundt spisebord kan du lage en større kasse med kvadratisk form, og henge lampene slik at de danner en firkant, et kvadrat, sett ovenfra. Mulighetene forbundet med det å koble sammen flere lamper over ett bord er mange, og metoden gir utallige utradisjonelle og spennende resultater!

7) Når kassen er ferdig og før du kan montere den i taket, måler du deg frem til hvilken avstand det må være mellom takfestene for at lampene skal henge kant i kant. På bildet med den umalte furukassen ser du en rekke beslag festet i kassen. Dette er lampefester og disse følger med lampene når du kjøper dem. Vær oppmerksom på at bredden på disse beslagene er litt smalere enn lampenes synlige takfester! Det måtte derfor litt beregning og justering til for å sikre at avstandene ble perfekte. Ta deg god tid til dette arbeidet. Sørg for at avstandene blir korrekte. Det enkleste er nok å hele tiden måle senter av gjenstandene, og så måle deg ut til høyre og venstre for å markere hvor hvert enkelt feste skal sitte. Fest så beslagene. Sjekk avstandene før kassen skrus opp i taket, kontrollér at målene stemmer. Det vil kunne bli litt frem og tilbake før du klarer å få det perfekt, men tenk på at lampen kanskje skal henge i taket ditt de neste 20-30 årene, så det er kjempeviktig at montasjen blir perfekt, ellers kommer du bare til å erge deg over feilene i ettertid. Bruk den tiden det tar!

8) Når festene er montert, borrer du hull til ledningene. Hvor hullet skal være i forhold til beslaget avhenger av lampene dine. Sjekk under lampene hvor ledningene(koblingen kommer ut. Borr helt inntil beslaget, -hele hensikten med "kassen" er å skjule lednings-virvaret som følger med det å koble sammen fire lamper.

9) Sjekk med en elektriker hvilken ledningsdimensjon du bør benytte. (Dette avhenger av den øvrige dimensjonen på det elektriske anlegget i huset ditt). Vi har valgt å benytte PN-ledere, - slike som vanligvis benyttes i trekkrør inni veggene i nye hus). Disse er fleksible og lett bøyelige. Du får kjøpe disse i en el-installasjon forretning. Du trenger en jord-leder og to vanlige strømledere (en farge til pluss, en annen til minus). Trekk så lederne fra hull til hull (Se det lange bildet ovenfor). Bunt sammen de ledningene som hører sammen med en tape e.l. i endene, slik at elektrikeren finner frem i ledningskaoset når han på et senere tidspunkt skal koble ledningene til lampene og til det elektriske anlegget.


10) Det neste vi gjorde var å henge opp kassen. Ettersom det tidligere var en lampe i taket her som var koblet til med en sukkerbit, fikk vi koblet de første ledningene i kassen til denne sukkerbiten (Husk å koble fra denne kursen/strømtilførselen først!!!) slik at kassen kunne henges opp og males. (For sikkerhetsskyld ble ledningene som skulle kobles til sukkerbiten isolert i endene med isolasjonstape!) Vent med å gjøre dette til kvelden før elektrikeren kommer, for nå blir det mørkt her (hele kursen ute av drift) til elektrikeren har koblet til strømmen igjen! Dersom du imidlertid maler kassen før den henges opp slipper du alt dette. Da ordner elektrikeren alt når han kommer: Kobler fra strømmen, henger opp kassen, kobler til alle lampene, kobler til strømmen. Dette er også det tryggeste. Du må uansett ha en elektriker dit for å koble til alle lampene.

NB! Dersom du velger å henge opp selve kassen selv slik vi gjorde (IKKE lampene!), er det særdeles viktig at du påser at ledningene ikke skades når kassen skrues til taket. Skulle det skje er det bl. a. stor brannfare forbundet med dette! Her er det mange ledninger å holde styr på. Overlat det elektriske arbeidet til en autorisert elektriker!

Beregn høyden på lampene før elektrikeren kommer! Hvor høyt over bordet skal lampen henge? Vår hadde justérbare wirer, og vi kom fram til at den nederste delen av lampen bør henge 60 cm over bordplaten. Det er viktig at alle skal kunne se hverandre i øynene under middagssamtalene, og at lampen ikke forhindrer øyekontakt mellom gjestene.

11) Du kan feste lampene i hverandre v.h.a. en syltynn dobbeltsidig tape, magneter eller lime dem sammen med metallim slik at konstruksjonen blir helt stabil. Jeg har foreløpig ikke gjort noen av delene. Lampene henger helt på linje uten dette.

12) Lampen er ferdig! Visst ble den lekker?

L
ysekronen i messing som tidligere hang over spisebordet, henger nå over trappen som fører fra husets første opp til annen etasje. Der passer den perfekt, og trappen ble elegant, lys og trivelig!

Prosjekt Aldringsmalt skjenk kan du lese om her: Prosjekt Aldringsmalt skjenk, før- og etterbilder. Prosjekt Aldringsmalt, ombygd og lyssatt framskap kan du lese om her: Prosjekt Aldringsmalt, ombygd og lyssatt framskap, før - etter bilder.
Prosjekt Aldringsmalt spisestuebord (med bordplate i brunt treverk) kan du lese om her: Prosjekt Aldringsmalt spisestuebord, før- og etterbilder. Det enorme maleriet kan du lese om her: Det nye maleriet til spisestuen vår.

16 kommentarer:

Merete sa...

Eg har ikkje ord! Kreativiitet, kunstnerisk sans og store, tekniske og byggmessige kunnskaper forent i samme personar. Wow! Nå må eg bla tilbake for å sjå korleis den gamle lysekrona di såg ut. Eg har gjort mitt fyrste innkjøp frå interiørbutikk på nettet, nemleg knottar. Blei så inspirert av dei Lisbeth Dahl knottane du viste fram. Men dei aller finaste der finn eg ikkje hos nokon av dei norske butikkane. Men likevel, mitt nye isblå kjøkken har fått et nytt skap med "arktisk belysning" og blå knottar. Eg elskar det! Kos deg i di nye überskjønne spisestue!

Ingrid sa...

Så lekkert! Så lang og fin den ble... virkelig stemingsfullt over bordet! :)

marie sa...

Hei Ann!

Må bare få uttrykke min beundring over alt du skaper i ditt vakre hjem!Det er så mye fint! Jeg beundrer deg som har overskudd og tid til alt du lager. Er du i jobb utenfor hjemmet i tillegg?
Ønsker deg lykke til videre, spennende å følge bloggen din!
Varm novemberhilsen fra Marie

Mari sa...

Jøss, dette var heilt utrolig lekkert!!!
Ein ting er å tenke det, men å få det til så gjennomført og flott, imponerende:)
Ha ein fin dag!

Elin sa...

Hei på deg ! ...og tusen takk for fine kommentarer inne hos meg. Det satte jeg virkelig pris på !
Hallen vår har en takhøyde på noe under 5 m. Ikke alt er åpent, vi har et galleri i andre etg. med et fremstikk .Men dette hadde jeg tenkt å lage et innlegg om snart.
Jeg har fulgt bloggen din fra starten av og er mektig imponert over både det dere har gjort og fortsatt gjør med dette nydelige hjemmet dere har skapt. Lysekronen ble jo aldeles nydelig....wow, sier jeg også.
Bildet din mor har malt falt jeg også fullstendig for ! Skal virkelig bli spennende å se sluttresultatet av denne spisestuen deres.
Ha en strålende uke !

Marit sa...

Krystallkrona eller krystallrekken din ble kjempelekker! Ingen andre har en lampe som denne. Morsomt - og så fint lys det gir. Gratulerer!
Og tusen takk for hyggelige kommentarer!
Klem Marit :o)

Sidsel Veierland sa...

utrolig lekkert ble det. Tusen takk for hilsen på bloggen min. Kjøkkengardinene mine er sydd av 2 gamle overlaken, slike de bretta rundt ullteppene før dynenes tid. Det er brodert på dårlig stoff, som er fullt av små hull- men det synes jeg bare gjør dem ekstra fine...

Mita`s hjørne sa...

Heisann...
Knallfint...!!!
ikke mer å si om den saken...
Den hjertekortholderen fra KID kan sikkert brukes som serviettholder...har ikke prøvd det - men for meg ser det ut som det kan fungere...

Ha en super dag og uke...

Anonym sa...

L E K K E R T!!:)

Ha en fin dag

Klem Nina

Unknown sa...

For en herlig lampe...du er virkelig kreativ.
Ha en fin dag.
Klem...Ellen

KATE ♥ sa...

Halloooo.....dette er noe av det flotteste jeg har sett, og så har du laget den selv? Utrolig!
Jeg hae sett en lignende lampe , men den var bare 90 cm.Og kjøpt ferdig.
Jeg er mektig imponert!

Ha en lys og fin forjulstid.
Hilsen Kate

Inga sa...

Hei og takk for hyggelig kommentar i bloggen min! For en flott lampe!!!!!! Jeg drømmer om en stor, moderne og flott lysekrone i den ene stua vår, men først må vi male 33 kvadratmeter skråtak med opptil 6 meter på det høyeste og furupanelte vegger rund baut.

Kos deg i adventstida :-)

Ann sa...

Tusen hjertelig takk for utrolig koselige kommentarer!! :) -Og Merete: Tusen takk og ikke minst: Takk for tilliten! ;D

Sidsel: En knallbra idé!! De gardinene dine var bare helskjønne!

Ha en fin dag alle sammen!

Klem, Ann,
Interiørbloggen Glassveranda.

Jenny sa...

Denne var råstilig!!
Fikk veldig lyst på en sånn.
Drømmer egentlig om en akkurat sånn "lysekrone", men som har stoffskjerm rundt i tillegg.
Finner ingen steder :-(

Lager du på bestilling?
Hehe ;-)

Unknown sa...

Så utrolig vakkert! Jeg lurer veldig på hvor du har fått tak i det stålrøret? Min mekaniker-samboer mener han bare klarer å oppdrive runde rør til et lignende prosjekt.

Ann sa...

Takk for så koselige tilbakemeldinger! :))
Nei gjør nok ikke det Jenny, hi, hi, men du skal ha all verdens takk for tilliten, også håper jeg du fant en til slutt! :)))

Tonje: Jeg vet dessverre ikke hvor du kan få tak i et lignende rør... vår lampe er fire komplette og separate lamper som deretter ble "sydd sammen" via takkassen til én kjempelang en, så disse metallrørene fulgte med lampen(e)... Lykke til med lampeprosjektet! :))

Ha en fortsatt fin sommer!

Stor klem, Ann.