lørdag 1. januar 2011

Årskavalkade 2010

Jeg håper du har hatt en riktig fin jul! Nå som vi har sagt farvel til 2010 og nå står foran et flunkende nytt år spekket med nye muligheter og opplevelser, så tenkte jeg kanskje det kunne være morsomt med en liten kavalkade for bloggeåret 2010 her på Glassveranda, -et lite sammendrag av året som gikk? :))

















Jeg elsker julen, det er ingen hemmelighet, heller ikke at jeg elsker våren! Allerede 5. januar proklamerte jeg vår her på Glassveranda, etter å, da som nå, ha vært i julemodus i månedvis! :)) Jeg skrev om "Resten-av-vårt-liv" planen vår, om hvor viktig det er å holde drømmene i live, se fremover og tenke at dette skal vi jammen klare! Videre om livet før 12 år med husbygging, under og etter 12 år med husbygging.

Jeg skrev ganske utfyllende om Wabi-sabi, som ofte er et ganske så misforstått begrep i interiørverdenen. Wabi-sabi handler om å se verdien i gjenbruk, ting som bærer preg av å ha vært i bruk, bærer preg av å ha vært elsket, og det å sette pris på naturens tilfeldigheter og ufullkommenheter. Du kan lese om det HER.

Jeg skrev om mange andre stilarter også i året som gikk, blant annet den ekte franske landsstilen, om hvite stilrene tidløse interiører, den nye fransk-industrielle stilen, rustikk landsstil og litt om nostalgi, og mange flere.


Litt om alvorlige ting som morslykke og det å ikke kunne bli gravid for så å oppleve å bli det likevel, data/html-trøbbel, fullstendig kaos på bloggen og oppgitthet, og deretter fryktelig vanskelige ting som min kjære bestefars død og det aller vanskeligste jeg tror jeg har skrevet i hele mitt liv: Å skulle si høyt at jeg er syk. Dette er ting jeg valgte å dele med dere til tross for at det ikke var så interiørrelatert... Av og til renner bare hjertet og øynene over, av glede, av sorg, fortvilelse, av hverdagslykke, -og det hjelper å få det ned på "papiret". Det er da man også oppdager hvor mange flotte hjertevarme mennesker som finnes her i Blogglandia! Jeg setter stor pris på dere alle sammen, og håper at det også i fremtiden vil være rom for at vi interiørbloggere fra tid til annen også kan dele livets gleder og sorger med hverandre, i tillegg til hus, interiør og vakre uterom ;))

Serien "Skattejakt på et gammelt loft" som bestod av 10 blogginnlegg var det mange som fulgte her på Glassveranda. Det hele begynte meg at jeg synes interiørstilen i stuen vår var for "pen", for pyntelig. "Pent og pyntelig" er, dessverre, som oftes ensbetydende med kjedelig. Identitetsløst. Så her skulle noe gjøres! Men hva? Jeg hadde spekulert i lang tid, og løsningen skulle vise seg å bli en omfattende skattejakt på loftet hos mine foreldre av alle ting! :)


























Serien "Utbygg/påbygg/tilbygg? Eller garasje?" bestod av 5 vanvittig tidkrevende blogginnlegg som var gørr kjedelige å lage - hi, hi ;)) - men som jeg valgte å skrive dem likevel fordi det finnes alt for lite informasjon om dette på nettet! Kort fortalt var dette en bloggserie hvor jeg så kort, klart og konsist som mulig forklarte hvordan dere skal gå fram, trinn for trinn, for å unngå at store kostnader påløper et enkelt byggeprosjekt allerede før spaden settes i jorden! Mange drømmer om å bytte ut huset, men tanken på byggesøknaden, alle skjemaene, byggeforskriftene... mange stivner av skrekk bare de tenker på det. Serien tar for seg søknadsprosessen og hva du trenger å skaffe til veie, hvordan du lager en enkel, men fullt brukbar, teknisk tegning, -en såkalt byggesakstegning, og videre hva det er du må tegne inn på situasjonskartet før du søker, hvordan, o.s.v.




Serien "Oppussingsprosjekt lysthuset" bestod av 22 blogginnlegg og dette oppussingsprosjektet mitt var det utrolig mange som fulgte her på Glassveranda! Kjempegøy!! :))) FØR-bilder av lysthuset ser du HER. I denne serien fikk du bl. a. lære å lage en gustaviansk-inspirert sofabenk. Noen før og etter-bilder her til venstre og nedenfor :))




En sniktitt på trammen utenfor lysthuset fikk du HER.






















Også i 2010, som i 2009, ble det mange både store og små DIY ("Gjør-det-selv")- prosjekter basert på mine mange innfall og idéer! :)) Jeg kan ikke oppsummere alle her, heller ikke vise bilder av dem alle, for da blir denne årskavalkaden fryktelig lang, men noe av det må jeg nevne. Villa Pip-pip for eksempel, -metallhusbyen for småfugler i epletreet. Lykter om sommeren, fuglematere om vinteren.









Den store skjermveggen som jeg lagde av hegslede lerreter ble jo også spennende.





































































Etter disse og en rekke andre vår-og sommerprosjekter her på Glassveranda ble bloggkontoret flyttet til den franske Riviera! :))


Da jeg var vel hjemme igjen etter tre herlige uker på rivieraen kunne jeg endelig dele med dere alt det vakre og spennende som var å finne på rivieraen: Ferske bilder fra loppemarkedet over alle loppemarkeder: Marché à la brocante i Nice, Frankrike - Del 1, 2 og 3!
















Interiørskatter på Marché à la Brocante i filmfestivalbyen Cannes fikk du også se, og jeg lagde også en oversikt over loppemarkedene på den franske riviera som jeg håper kan være til hjelp for alle som har tenkt seg til rivieraen men som synes det er litt vanskelig å finne frem til de forskjellige lokale loppemarkedene. Nytt år, nye muligheter! En weekend i Nice er kanskje et spennende nyttårsforsett for 2011? ;)


Jeg måtte jeg jo også vise litt fra noen av de vakre hagene og storslått arkitektur i blomsterbyen Menton!

Selv har vi en syrinhage. Mange vakre blomster der også :)

14 eldgamle vinduer med en nydelig grålig drivvedaktig patina ble så forvandlet til et stort herlig vitrineskap! Dette var et annet av mine prosjekter i 2010 som svært mange fulgte ivrig med på! Kjempekoselig! :))) Jeg viste dere steg for steg hva vi gjorde i tilfelle andre skulle få lyst til å bygge et lignende skap av gamle vinduer. Tegningen jeg lagde av skapet ser du til venstre, resultatet til høyre! ;)


Serien "Vi snekrer et stort vitrineskap av gamle vinduer" var på i alt 6 deler, og i Del 6 avslørte jeg skapets lille hemmelighet.
et store skapet laget av "gammelt skrap", snekret og malt hjemme på stuegulvet vårt av meg og kjære, ble en herlig interiørdetalj i spisestuen vår! -Det enkle er ofte det beste! ;)

Dette var et lite utdrag av året 2010 her på Glassveranda, og jeg tror rett og slett at jeg lar dette være siste bilde i Årskavalkaden for året 2010. November og desember var spekket med juleinspirasjon og juleidéer og små DIY-prosjekter. Disse velger jeg å ikke vise bilder fra disse her i årskavalkaden, men er du enda ikke mett på julen så finner du alt julestoff i menylinjen rett under headeren her på Glassveranda enda i et par dager ;) I menylinjen under logoen finner du også "hjemme hos oss", med en oversiktlig bildemeny til spisestuen, lysthuset og andre rom hjemme hos oss. Menylinjen er en av flere layout-endringer som skjedde her på Glassveranda i 2010.


Dette var et bitte lite utdrag av året 2010 her på Glassveranda. Men NÅ blir det masse, masse ny vårinspirasjon å hente her på Glassveranda fremover! Nye, både store- og små, prosjekter i hus, hage og uterom, inspirasjon fra eget hus og egen hage, og masse herlig ny spennende inspirasjon utenfra!!

Tusen takk for alle besøk i året som gikk! Blogging hadde ikke vært det samme uten alle de utrolig hyggelige og hjertevarme kommentarer, mail og hilsener fra Glassverandas trofaste lesere!!! ♥♥♥


Takk og hjertelig velkommen til alle dere som ble medlemmer på Glassveranda sin Facebook-side i 2010!!! Takk og hjertelig velkommen til alle andre "Følgere" også! ♥


Jeg ønsker deg og dine et godt og koselig 2011, fylt med kunnskap og nye positive erfaringer, god helse, glede og kjærlighet! ♥ Takk for i fjor, og så håper jeg at du vil besøke interiørbloggen Glassveranda også i 2011!



Til slutt noen viktige ord å ta med seg inn i det nye året:

"Det er ikke fordi tingene er vanskelige at vi ikke våger.
Det er fordi vi ikke våger at de er vanskelige!" ;)
(Lucius Annaeus Seneca)

Stor nyttårsklem,
Annღ, Interiørbloggen Glassveranda.


13 kommentarer:

Lene sa...

For en flott årskavalkade. Gøy at du har linket til gamle innlegg. De skal jeg kose meg med nå. Super blogg du har. Gir meg masse inspirasjon og gode tips:-) Klem

Bettum Villa sa...

Snakk om fullspekket år!! Jeg har fulgt med på samtlige av disse innleggene og har blitt inspirert av hver og en av de. Du er så flink og kreativ! Gleder meg til å se hva du har å by på i 2011.

Godt nytt år! Klem Madelén

(eddas) sa...

Godt Nytt år....
kelmklem

Bringen Blomster sa...

Flott gjensyn av alt det vakre fra deg! Gleder meg til å følge deg i 2011 :) Og måtte 2011 bli et fantastisk år for deg og dine! :)
-synnøve-

MissMette sa...

Takk for et inspirerende år, en fryd å følge bloggen din ♥ så mange flotte innlegg og bilder… Takk for all inspirasjon du har delt med oss :) Gleder meg utrolig til å følge deg videre i det nye året. Ønsker deg et godt nytt år ♥ Klem fra Mette

Parkvegens Hageglede sa...

Gleder meg til det som kommer! Kjempemasse inspirasjon, jeg blir helt betatt av bildene... alt fra orkideer til hjemmesnekra skap. Jøje meg for en energi og skaperglede. Takk skal du ha!!

Husfruen of Hilltop House sa...

Ha et riktig fint 2011! :-)

Tone/Skrinet Antik og Kuriosa sa...

For en fantastisk inspirerende og vakker blogg! Legger meg til som følger og ønsker deg og dine et riktig godt nytt år!
Varme hilsener Tone

fru Nielsen sa...

Godt Nytt År :)
Takker for att jeg har fått følge deg i 2010 og gleder meg videre til å lese den hærlige bloggen din i 2011.
For som nevnt tidligere
"best blogg ever"
Takk :)
klem fra Heidi

Fossestua sa...

Hei Ann :)
For en flott kavalkade over fjoråret :) Har kost meg med hvert eneste innlegg fra deg, og gleder meg til å følge deg i 2011 også :)
Godt nytt år til deg og dine :)
Klem fra Lise

Bekka sa...

Jeg vil ønske deg og dine et godt nytt år og takke for koselige hilsener og inspirasjon fra deg i året som har gått. Jeg gleder meg til å følge deg og bloggen din videre i 2011! Klem fra Bekka

Husmannsplassen i Hidlesundet sa...

Godt nyttår!
Du har en svært inspirerende blogg! Super årskavalkade med link!
Ha et nytt flott kreativt år. Gleder meg til flere innlegg.
Klem fra Hjørdis

Ann sa...

Ååå tusen hjertelig takk for alle disse kjempekoselige hjertevarmende ord og nyttårshilsener!!! ♥

Velkommen innom så ofte dere bare vil i 2011 alle sammen! ;)) Ønsker hver og én av dere et godt nytt år, -og et flott bloggeår til de av dere som også blogger!

Ha en riktig fin helg! :0)

Klem, Ann.