Tekst ovenfor hjemme hos oss

Hjemme hos oss - A glimpse of my home

klikk for å lese

Velkommen! Glassveranda har blitt ny! Øverste delen av nettsiden har fått innholdsrike, men oversiktlige, bildemenyer. Denne delen er statisk, men funker slik:
Klikk på et bilde for å lese hele artikkelen. Saken du velger kommer da opp, i sin helhet, nedenfor de statiske bildemenyene! God lesning!ღ
Welcome! Click a thumbnail to read more. The article of your choice will appear below the menu of thumbnails. Happy reading!ღ

Hjemme hos oss - A glimpse of my home

Tekst ovenfor jul hos oss

Jul hjemme hos oss - Xmas in my home

Kikk for å lese

Klikk på et bilde for å lese artikkelen. Saken du velger kommer da opp, i sin helhet, nedenfor de statiske bildemenyene!
Click a thumbnail and the article of your choice will appear below the menu of thumbnails!

Jul hos oss - Xmas in my home

tirsdag 26. januar 2010

Pantone og årets farge 2010 - Turkis

Starter for ordens skyld med å gjøre oppmerksom på at de to bildene som du ser her i dette innlegget tilhører det amerikansk selskapet www.pantone.com. (The two photoes shown in this reportage belong to the American company www.pantone.com!)

Pantone, Inc. er et datterselskap av X-Rite, Inc. Pantone, Inc. er verdenskjent og er øverste "myndighet" innen fagfeltet farger og fargetrender. Pantone, Inc. er ledende leverandør av fargesystemer og -teknologi for utvelgelse og presis kommunikasjon av farger på tvers av en rekke ulike bransjer.

Pantone, Inc. er særlig kjent for sitt fargereferansesystem Pantone Matching System (PMS) som brukes av trykkerier og grafiske designere. Jeg jobbet på reklamebyrå midt på 90-tallet, og da foregikk all fargekommunikasjon ved at man refererte til fargekodene i Pantone-viften. Viften er internasjonal, alle i bransjen kjenner til den og fargene er ikke til å misforstå: Viften, et slags fargekart i vifteform, inneholder trykte fargeprøver av 1114 forskjellige farger på blankt, halvblankt og matt papir, samt en fargeblandeoppskrift for hver enkelt farge. PMS-fargekodene benyttes også i profilhåndbøker for å fastslå 100% korrekt fargebruk i firmalogoer, varemerker og på dekorelementer som skal benyttes i den visuelle profilen for øvrig. PMS-fargekodene brukes også til f. eks. å fastslå fargene i de forskjellige nasjoners flagg. (Det norske flagget skal til eksempel ha rødfargen Pantone PMS-032U og blåfargen Pantone PMS-281U).

Pantone fargekoder benyttes ikke bare i den grafiske bransjen, men også i mote/konfeksjon/tekstil-bransjen, arkitektur/interiør-bransjen, malings- og lakkindustrien, digital teknologi/plast/emballasje-industrien m. fl. Det var Lawrence Herbert, Pantones grunnlegger, som i 1963 skapte det nå internasjonale Pantone-fargekodesystemet for å identifisere, matche og kommunisere farger.

PANTONE ® er kort oppsummert et standardisert og internasjonalt språk, et verdensomspennende fargekodesystem, for presis fargekommunikasjon mellom designere og produsenter, mellom forhandlere og kunder.

Pantone varsler også trendfarger, på lik linje med værvarselet, bare at varselet gjelder farger. De forutser hvilke farger som vil dominere markedet kommende år. Dette er til stor hjelp i møbelindustrien og konfeksjons/tekstilindustrien m.fl. Men Pantone er på grunn av sin markedsposisjon på denne måten også med å bestemme hva som blir neste års trendfarger. Når Pantone sier turkis er årets farge, reagerer industrien øyeblikkelig: Tapetprodusenter trykker opp turkise tapeter, moteindustrien hamstrer turkise tekstiler, turkise lampeskjermer kommer i butikkene, turkise gardiner, turkise vaser, sofaer, puter, pledd, smykker, skjerf og mobildeksler. Noen farger en imidlertid enklere å innføre i motebildet enn andre. Mimosa-gul som var fjorårets trendfarge ble nok ikke samme suksessen i 2009 som det turkis kommer til å bli i 2010. Dette vet jeg jo ikke, men jeg velger å tro at turkis er en farge som folk lettere tar til sitt hjerte og inn i sine hjem, enn gult.

Personlig synes jeg turkis er en aldeles nydelig farge. Fargen minner meg om middelhavet, Provence, Côte d'Azur, alle de skjønne fargene der, smakene, duftene, musikken, opplevelsene, lyden fra det turkise havet som bruser inn mot hvite sandstrender og strender med runde solvarme steiner. Varme, sommer, lykke! Jeg har bare hyggelige assosiasjoner til fargen, den vekker gode følelser og minner i meg og får meg til å smile! Turkis kom inn i mitt hjem allerede for mange år siden, og hjemme hos oss er den nok kommet for å bli, enten den er trendmessig korrekt eller ikke. Jeg har turkise glassvaser, turkise kunstglassfat, duker og turkise lys m.m. som jeg pleier å lete frem når jeg pakker vekk julen. Disse tingene måtte jeg imidlertid lete litt etter i interiørbutikkene. Det har ikke vært helt enkelt å finne nips i turkis, og det at Pantone nå peker ut turkise som Fargen i 2010 synes jeg er svært positivt: Nå blir det myyye enklere å finne turkise interiørartikler i butikkene! :)

Men turkis kommer neppe alene! Mest sannsynlig kommer også de andre Azur-fargene sammen med turkis: Aquagrønn, Ocean, Lavendel, Eik, lys og mørk Himmelblå, Sand, Blågrå, Grågrønn etc. De mest vidunderlige blå- og grønnfargene du bare kan tenke deg, i kombinasjon med eik og sandfarger! Akkurat som på rivieraen! Flere av disse fargene har jeg allerede i bruk i mitt hjem, bl. a. i takene inne i paviljongene våre. (Du ser litt av taket i grillpaviljongen vår i "logoen" øverst på siden her på Glassveranda). Nydelige farger sammen med alt det hvite! Fargen av sommer ved middelhavet!

"Fargen turkis fører oss til et spennende tropisk paradis, og gir oss en følelse av trygghet og velvære i den stressfylte tiden vi lever i" (fritt oversatt), skriver Pantone i sin ingress. I mange kulturer har fargen turkis en helt spesiell posisjon, den antas å være beskyttende og helbredelse, den symboliserer tro og sannhet, og den er assosiert med vann og himmel. Farge-ord-assosiasjonsstudier viser at turkis er en farge som de aller fleste av oss forbinder med noe positivt.

Mer information om Pantone, Inc. og PANTONE® sine produkter, finner du her: www.pantone.com.

Hva tenker du om denne fargen? Hva assosierer du fargen med? Synes du den er pen, men kunne ikke tenke deg den i hjemmet ditt? Eller kunne du tenke deg noe turkist vårnips i stuen din, -eller kanskje på kjøkkenet?

Ha en fin tirsdag! :)

Klem, Ann,
Interiørbloggen Glassveranda.

Mer om farger og assosiasjoner finner du her: "Innred ved bruk av assosiasjoner og følelser".



3 kommentarer:

Nooria sa...

Turkis er nydelig! Dersom du ser i bloggen min, vil du se en kjole hvor jeg har satt sammen turkis og grønn på den måten jeg elsker :-).

Takk for info om Pantone.

Anitas Home and Wine sa...

God morgen..

Pantoneviften kjenner jeg til, jobber på trykkeri. Det er en spesiell "smell" over disse PMS fargene.. Vi har 4 farger trykkmaskin og prøver stadig og cmyk`e disse.. Vel nok fag..
Syntes fargen er nydelig jeg også - lekker til mørk brun også syntes jeg. Så da får vi vente å se hvor mye som dukker opp i butikkene fremover.
Ha en fin dag

Hilsen Anita S

Tina - Oppussing og Drømmer sa...

Hei Ann:)

Jeg assosierer den nok med sommer og deilige strender i middelhavet ja;)
Selv har jeg ikke noe turkis i hjemmet, og har vel aldri hatt noen særlige innslag av det heller...men hadde jeg hatt en sommerhytte, ville nok den fargen vært representert der;)

Klem Tina :)

K U N S T N Y H E T :