lørdag 13. februar 2010

Valentinsdag ♥ Men hvorfor? Og hvordan?

Starter for ordens skyld med å gjøre oppmerksom på at disse 4 bildene som du ser her i dette innlegget tilhører marthastewart.com (All 4 of these beautiful photoes shown in this reportage belong to marthastewart.com).

Valentinsdag, St. Valentine's Day, er hvert år 14. februar, og var opprinnelig en minnedag for presten, og senere helgenen, Valentin.

Ifølge legenden var det en romersk keiser som i slutten av 200-årene bestemte at det nå skulle være forbudt for romerske soldater å gifte seg. Presten Valentin valgte imidlertid å trosse dette forbudet og fortsatte med å vie unge soldater som ønsket å gifte seg med sine kjære. Som er følge av dette ble han henrettet, halshugget, 14. februar.

Helligdagen Valentinsdag ble imidlertid ikke innført før nærmere år 500, da en romersk pave mente det var på tide å hylle den legendariske kjærlighetspresten for det han gjorde, og utnevnte denne presten med etternavnet Valentin til helgen - Sankt Valentin.





V
alentinsdag har i all ettertid vært en gledens dag, en festdag som skulle brukes til å hylle Valentin, feire våren, kjærligheten og fruktbarheten. En dag tilegnet forelskende par. Dagen symboliseres med et hjerte, og har vært feiret i katolske land i mer enn tusen år. Men det er med Valentinsdag som med Halloween, det å feire denne dagen er en forholdsvis nyinnført skikk i Norge. Men det er hyggelig at den også har kommet hit, er det ikke? Vi er forelsket vi også, ikke sant! Det er fint å kunne la seg rive med og få lov til å rope det ut en gang i året i hvertfall! Ja jeg har vært sammen med min kjære i tyve år, og ja noen synes kanskje dette da er litt rart men ja: Jeg er fremdeles forelsket!!! ♥

På denne dagen sender forelskede par - uansett alder - kort, blomster, sjokolade eller gaver til hverandre, som en markering av sin kjærlighet til hverandre.

Hvert år på denne dagen får jeg noe ekstra romantisk av min mann, og det er alltid så hyggelig! Men det er jo hyggelig å kunne gi noe tilbake også. Jeg planlegger en romantisk middag i kveld, med de lekreste retter og en hjerteformet dessert. Veien til en manns hjerte går via magen heter det :)




Jeg tror det er mange veier til en manns hjerte, men at en av dem er via magen, ja det tror jeg nok på! Gaver er ikke så viktige, et romantisk kort, et vakkert dekket bord, nydelig mat, en god vin og en hjerteformet dessert kommer man langt med! Har du planlagt noe spesielt i kveld? I morgen er det morsdag, så Valentinsdagen markeres i kveld hjemme hos oss. Hvis vi sørger for å sitte i spaet på terrassen under stjernehimmelen med et glass sprudlevann på kanten etter midnatt, så blir markeringen på riktig dato også! Min erfaring er at Valentinsdagen blir akkurat så romantisk som man gjør den til selv! ;)

Dersom du har det du trenger av materiell, kan du jo sy slike bittesmå puter til å legge mellom gensere og treningstøy i garderoben og gi til din kjære. Fyll dem med tørket lavendel eller andre tørkede blomster eller urter, og lag en vakker gaveinnpakning, -en enkel men flott gave! Hver gang din kjære finner en av putene i tøyet sitt, får han en påminnelse om at du elsker han. -Et romantisk og gledelig innslag i en travel hverdag!







Jeg har planer om å lage en borddekorasjon til Valentinsmiddagen vår i kveld. Jeg har ikke blomster til å bruke slik som på bildet her hvor mange bittesmå vaser (eggeglass?) med blomster i er plassert tett i tett slik at de former et hjerte, men jeg har et kjempedigert fat, og på det tenkte jeg å ha et lag finkornet ørkensand, og i den skal jeg sette telys tett i tett slik at de former et hjerte! De er jo i små aluminiumsformer når man kjøper dem, så strengt tatt kan de sikkert plasseres direkte på bordet, men det blir enda flottere i sanden på et fat. Enkelt, vakkert og veldig romantisk!

Nå får jeg bare håpe at mannen min ikke finner på å lese blogginnlegget mitt i dag, slik at alle mine romantiske planer for kvelden blir avslørt! Men jeg må jo gi dere disse idéene i dag - før Valentinsdagen - hvis det skal ha noen hensikt, ikke sant! :)

Jeg ønsker deg og din kjære en hyggelig og romantisk Valentinsdag-feiring! ♥

Klem, Ann,
Interiørbloggen Glassveranda.

1 kommentar:

Anonym sa...

Valentinsdagen er jo et amerikanisert møl. Handelsstanden gjør den til en forsinket julekveld i forbrukets og fråtsingens tegn.

Jeg håper folk har "guts" nok til å stå imot dette kjøpepresset det legges opp til, og heller dyrker den ekte kjærligheten enn grådigheten.

Ha en varm Valentinsdag, tett til din kjære!