onsdag 21. april 2010

Oppussingsprosjekt Lysthuset - Del 19: Tid for å velge flere møbler og nips!

Det tar tid fra man er ferdig til man er helt ferdig! Det lærer jeg hver gang jeg tar fatt på et nytt prosjekt, og glemmer det like fort igjen. Er imidlertid litt usikker på om det betyr at jeg er fryktelig tunglært, senil eller bare har selektiv hukommelse... Håper intenst på det siste! :D

Den gustaviansk-inspirerte sofabenken vi bygde er omsider helt ferdig stylet med madrasser, tekstiler og en stor samling av verdens nydeligste pynteputer, og denne skal du få se bilder av i helgen! (Den ble så fiiiin!! :)) Jeg valgte til slutt å bruke bare nye tekstiler i lysthuset. Samtlige av de tekstilene som jeg hadde planer om å benytte var for mønstrete og ble visuelt svært urolige på den over 3 meter lange sofabenken. Et av de vakre eldgamle ullpleddene har etter å ha gått mange runder i vaskemaskinen fått plass over en stolrygg hvor det skal henge til pynt. Så har jeg også et pledd tilgjengelig til kjølige høstkvelder.

Men nå har endelig tiden kommet for å velge de øvrige møblene som skal være i lysthuset og, ikke minst, nips til lysthuset: Store og små pyntegjenstander, bilder m.m. som skal bidra til å skape den riktige stemningen som jeg er ute etter i min nye hagestue!


Jeg har lett som en gal etter en tegning (print) av en av mine favorittarkitekter, Andrea Palladio, i ettermiddag! Jeg kjøpte tegningen i Italia for tyve år siden, og den hang innrammet i en enkel ramme på hjemmekontoret vårt før det ble malt, og nå kan jeg bare ikke finne ut hvor i all verden jeg har lagret den!! Huff!

Jeg har imidlertid funnet frem mye annet spennende! Jeg har en flott samling gamle kjevler, små kakeformer i metall og forskjellig annet bakeutstyr som har tilhørt mormor og oldeforeldrene mine, og disse har nå fått plass i lysthuset. Visst er de både vakre og koselige slike gamle bakeredskaper? Jeg synes de er helt herlige!

Jeg har også en diger, solid og svært gammel rustikk kasse/kiste i en aldeles nydelig turkis farge (Det øverste bildet). Denne skal jeg bruke til oppbevaring men, ikke minst, til benk! Den er helskjønn der den står blant alt det hvite nymalte, "feilfrie", - kontraster, kontraster, kontraster! ;)) Bilder av kassen, nips og interiøret i lysthuset i sin helhet kommer her på Glassveranda i løpet av helgen!

Nå skal jeg av alle ting å trene. Bedre sent enn aldri?... Jeg har vært verdens lateste de siste ukene hva angår treningene mine, har brukt ettermiddagene til alt mulig annet, men nå MÅ jeg bare i gang igjen. Føler meg støl og stiv, sløv og tung i kroppen, -og slik skal man da ikke være nå som det er vår?! Nei her må noe gjøres! :DD

Ha en fin kveld videre, og en knallbra torsdag! :)

Klem, Ann,
Interiørbloggen Glassveranda.

Oppussingsprosjekt Lysthuset del 1-18 finner du her:

Oppussingsprosjekt Lysthuset - Del 1: Se FØR-bildene!
Oppussingsprosjekt Lysthuset - Del 2: Tømt og rundvasket, hva nå?
Oppussingsprosjekt Lysthuset - Del 3: For en forskjell!
Oppussingsprosjekt Lysthuset - Del 4: Klart for maling av vegger i morgen!
Oppussingsprosjekt Lysthuset - Del 5: Fant endelig kule, -og ser på at malingen tørker...
Oppussingsprosjekt Lysthuset - Del 6: Mitt nye favorittsted!

Oppussingsprosjekt Lysthuset - Del 7: Dekorkulen på plass, lysekronen hengt opp!

Oppussingsprosjekt Lysthuset - Del 8: Gulvet er malt!

Oppussingsprosjekt Lysthuset - Del 9: Vi bygger en over 3 m lang gustaviansk-inspirert sofabenk!
Oppussingsprosjekt Lysthuset - Del 10: Ben til den gustaviansk-inspirerte sofabenken
Oppussingsprosjekt Lysthuset - Del 11: Benkefronten begynner å ta form!
Oppussingsprosjekt Lysthuset - Del 12: Benken halvferdig og malt
Oppussingsprosjekt Lysthuset - Del 13: Et gammelt bord, min kjære bestefars stråhatt, benkekryss, hjørneknotter, tekstiler til benken m.m.
Oppussingsprosjekt Lysthuset - Del 14: Se hele prosessen fra halvferdig til helt ferdigbygget gustaviansk-inspirert sofabenk!

Oppussingsprosjekt Lysthuset - Del 15: Tid for tekstilvalg!

Oppussingsprosjekt Lysthuset - Del 16: Den gustaviansk-inspirerte sofabenken er ferdig malt!

Oppussingsprosjekt Lysthuset - Del 17: Tekst malt på veggen over benken

Oppussingsprosjekt Lysthuset - Del 18: Lysekronen "pimpet" med gamle eirede gafler!





3 kommentarer:

Anonym sa...

Hei Ann. Gleder meg til å se det ferdige resultatet. Du er så kreativ! Ønsker deg og dine en riktig god helg.

Hilsen Heidi

Anonym sa...

Misunner deg virkelig alt det spennende du har fått tak i av ting og tang :)
Men hva er det som er på det mørke bildet med mønster? Er det en steke-ting?

Ha ei fin helg,
hilsen Thea.

Ann sa...

Takk for koselig tilbakemelding! :))

Det mørke bildet med mønster er et av mormors gamle kakejern ja. Er imidlertid usikker på hva slags (navnet på kaken som ble laget med denne). Jeg skal legge ut flere bilder av jernene i løpet av helgen, kanskje noen av leserne vet hva kaken heter, jeg skulle gjerne ha visst det jeg også. Jeg skal aller først ringe mamma og spørre om hun husker det! :))

God helg til dere begge! :)

Klem, Ann.