søndag 16. mai 2010

Mine blåmalte hagebord

Jeg har fått spørsmål om hvilken blåfarge det er jeg har brukt på hagebordene mine mange ganger nå, og i dag har jeg malt enda et utebord, denne gangen et bord som skal stå på veggen nedenfor kjøkkenvinduet vårt (kjekt når vi serverer/rydder etter måltider på terrassen fordi oppvaskkummen er rett innenfor kjøkkenvinduet), og da passet det bra å lage et blogginnlegg om de blåmalte hagebordene mine i dag.

Det er kun hagebordene våre som er blåmalte, og de er blåmalte alle sammen. Det åttekantede i grillpaviljongen, det trekantede på den støpte terrassen utenfor grillpaviljongen, det ekstra lange og brede rektangulære spisebordet på vest-terrassen, anretningsbordene i hagen og nå dette lille klaffebordet. Hagebenkene våre, hagestolene m.m. er hvitmalte. Hadde disse vært blå hadde det blitt for mye.

Samtlige av våre hagebord er skreddersydd etter mål, -vi har snekret dem selv. Både fordi vi ønsket oss skikkelig stødige bord (det selges mye skrappel!), men også for at de skulle få den størrelse, høyde, form og funksjon som vi ønsket at de skulle ha. Unntaket er dette lille klaffebordet fra Ikea som jeg malte i formiddag. Dette passet perfekt til det vi skulle ha det til, rimelig var også, og da så vi ingen grunn til å skulle snekre et selv.

Det er et nydelig vær ute i dag, og i ettermiddag skal også rekkverket vi skrapte løs maling av i forrige uke, og benkene som vi også har skrapt, males! Finværet kom i siste liten, men det kom tidsnok. Kanskje rekker vi å få ordnet opp i "galskapen" før 17. mai likevel! Det må være dette som kalles reality-blogging!! Den harde virkelighet. Status på terrassen vår i dag, 16. mai... her ser du hvordan det ser ut når rekkverket og benkene står der delvis uten maling, avflasset... Ikke noe særlig. Åh som jeg gleder meg til at alt et skinnende hvitt igjen! Den blå himmelen, 22 varmegrader og solen som skinner gjør det imidlertid ikke så ille likevel. Det var faktisk koselig å sitte ute å male i dag. Håper været holder seg slik til langt uti oktober!

Jeg har begynt å bære ut sommerblomster, men jeg skal vente med å bære ut alt på terrassen til rekkverket er ferdig malt, det blir bare i veien. I løpet av uken håper jeg imidlertid på at terrassen skal forvandles til en nymalt og blomstrende oase som vi kan nyte synet av resten av sommeren! Noen sommerblomster måtte jeg likevel sette ut nå bare for å få litt sommerstemning.

Putekassene mine er ikke videre dekorative, men praktiske er de. Vi kar en plan om å snekre en lang flott benk med lagringsplass i, som vi skal male hvit, men vi har ikke kommet så langt enda, -kanskje i løpet av denne sommeren. Blir været bra er det hyggelig å holde på med den slags små utendørsprosjekter. Å bare sitte i solen i timevis å gjøre ingenting blir fort kjedelig. Det er både jeg og Kjære for rastløse til.


Ja så var det den blåfargen min da! Jeg har brukt Drygolin her, men hvilken oljemaling du bruker har neppe noen betydning fargemessig. Fargekoden er: 3060-R70B. Det er årevis siden jeg tok denne fargen i bruk til hagebordene våre, men jeg fullstendig elsker den fargen fremdeles!

Nå må jeg ut i det flotte sommerværet igjen, -mere skal males! Ha en riktig fin dag, og lykke til i morgen! (Må si det nå for sikkerhetsskyld, i tilfelle jeg ikke får tid til å blogge litt i kveld også :)).

Klem, Ann,
Interiørbloggen Glassveranda.

5 kommentarer:

MarnyAlice♥Kalas Mystiske Hjørne sa...

Kjempefin blåfarge!! Herleg med litt fargar på møblane til uteområdet☺ Dåke er jammen flinke som lagar alle utemøblane sjøl! Min kjøre har 10 tommeltottar og eg hadde nok ikkje klart gjere det sjøl...☺

Fekk lyst på litt fargeklattar i mitt utemøblement eg og no...takk for tipset☺

Lykke til med 17 mai feiringa?

Klem M♥

Fruen sa...

He he må flire litt :) mens andre bare feier over med maling av bord plukker du dem fra hverandre og gjør et flott arbeid som alltid. Ingen tilfeldigheter her ute og går :)
Nydelig blå farge :)
Klems

Ingunn sa...

Ikke sant? Nøye er du og dere, og da blir alt fint til slutt. :)

Super blåfarge. Minner meg litt om Hellas. Husker jeg kjøpte med noen fine saker, men de passet ikke til rekkehuset som var rødt. Og rødfargen stemte dårlig med den fine blå.

Ha en fin dag i morgen og nyt dagen!! Håper finværet holder seg hos deg.

Varm klem Ingunn

Merete sa...

Lenge sidan eg har kommentert nå, det betyr ikkje at eg har slutta å kose meg med Glassveranda. Bloggen er fantastisk heile året, og vårreportasjane dine er ingen unntak! Lysthusprosjektet (vanskeleg å finne ord for å beskrive det), hagen, blomstrane, fargene..... Alt er så vakkert og gjennomført. Denne blåfarga ser ut som den inneheld ein del rødt. Den er flott til alt det kvite. Her i Vesterålen er det "høysommar" med tanke på temperatur. Plutseleg eksplodera våren. Plenen blei raka til 17. mai og blomster i krukker så smått tatt fram. Ser fram til ein høgtideleg og nydeleg dag i morgo med min øst-telemarkbunad som eg er aleine om her i denne lille byen. Det blir nok varmt i ullstakk, men det er eit stort luksusproblem!

Ønsker alle ein glad og stemningsfull nasjonaldag fylt med sangar og korpsmusikk!

Klem frå Merete

Ann sa...

Håper dere hadde en fin 17. maifeiring alle fire! Det er bare bordene på terrassen vi har laget selv (unntatt dette), ikke benkene/stolene, de er kjøpt ferdige :)) Fint med fargeklatter i uterommet, og denne blå matcher det meste. Passer perfekt til hvitt!

Takk for tilliten Renate, men bordet er i biter fordi det nylig er plukket ut av emballasjeesken, er fra Ikea og rett og slett enda ikke er montert :DD Jeg tenkte det var like greit å male det før det ble montert etter som det er et slikt veggmontert slå opp/slå ned-bord :) Jeg må bare innrømme at jeg aldri ville ha orket plukke fra hverandre et bord for å male det jeg heller ;))

Ååååh så koselig å høre fra deg igjen Merete! :)) Jeg tenkte kanskje du hadde begynt å blogge selv? Jeg var en ivrig bloggbesøker før jeg begynte å blogge selv, men etter har det blitt til at fritiden brukes til å blogge i stedet for å besøke blogger... vel, noen ganger rekker jeg begge deler ;)) Vi fikk også en slik "eksplosjonsvår" her hos oss. Både trærne og plena har gått fra grå/null blader til helt grønt bare i løpet av en liten uke! :)) Herlig at det endelig er grønt!

Øst-telemarkbunaden er jo bare nydelig, og så drukner du ikke i mengden av Nordlandsbunader ;) -Flotte de også forresten. Håper det gikk bra med ullstakk i varmen, som du sier, det er et luksusproblem :)) Jeg har dessverre ikke bunad, jeg har faktisk vært inne på tanken å kjøpe en, det er et nydelig plagg til 17. mai, barndåp o.l., og så slipper du den evige "Hva skal jeg kle på meg??!" ;) Den koster jo en del, men det gjør jammen nye 17. mai klær o.l. år etter år også. Bunaden har man hele livet.

Ha en fin dag videre! :)

Klem, Ann.