torsdag 27. mai 2010

Litt om trær og plantetyper i hagen, bruk av speil og kunst i hagerom m.m.

Starter for ordens skyld med å gjøre oppmerksom på at de 10 nydelige bildene som du ser her i dette innlegget tilhører Myhomeideas. (All 10 of these beautiful photoes shown in this reportage belong to Myhomeideas.

Denne rustikke sengen i massiv tre som henger i tau fra taket kunne jeg godt ha tenkt meg! Jeg har sett på flere slike "sveve-senger" og synes de alle sammen ser helt herlige ut! Kanskje på terrassen i stedet for en vanlig solseng? Eller hengende fra et stort tuntre?

Jeg elsker trær! Hagen vår er fylt med trær og busker: lauvtrær i alle farger, sypresser, thuja og nåletrær, store og små, i alle størrelser og varianter. Det finnes jo så fantastisk mange flotte trær! Personlig synes jeg de mest imponerende hagene er de som har en vellykket kombinasjon trær.

Trær er lettstelte, de klarer seg i grove trekk helt selv. De koster litt mer enn stauder og sommerblomster, men de fleste trær varer livet ut når du først har investert i dem, og de står der like flotte år etter år etter år. De fleste pollenallergikere tåler også tre-hager bedre enn staudehager, -også noe å tenke over når du skal anlegge hage. Vi har så langt vært heldige og trenger ikke ta hensyn til slikt, men vi har likevel valgt en tre-hage fordi både jeg og min kjære synes de er de vakreste, og fordi de også er de mest varige hagene og de mest lettstelte.

Hagen på bildet her har et høyreist tre med klargrønne blader og mørk stamme. Kanskje en liten lønn? Bak langs veggen står en småbladet hekkplante. Kanskje buksbom? Mellom den og bordet ser du mest sannsynlig en broketbladet kornell. Den har grønne blanke bladet med hvit kant rundt. En sølvbusk hadde også gjort seg i dette hjørnet, og kanskje en blå Lawsonsypress? De ville stått nydelig til den blå hageporten i bakgrunnen. Også nydelig sammen med blærespirea. Det burgunderfargede (dyp, dyp rødbrune) du ser toppen av bak bordet er mest sannsynlig en blærespirea. Til høyre for hagestien ser du en bitteliten blodlønn eller blodbjørk nærmest gjerdet. Det vil i såfall bli svær med tiden. Også den har en nydelig burgunderfarge som blærespirea. Rett bak stauden med blå blomster (kanskje Kattemynte eller lavendel, vanskelig å se), ser du en annen burgunderfarget tre, - en blodberberis. Treet med røde blomster er mest sannsynlig et rosentre.

Det eneste på dette bildet som ikke er et tre eller en busk er Kattemynten, men visst er dette en aldeles nydelig hage likevel? Selv om den kun består av busker og trær? Samtlige trær/busker som jeg har nevnt her har jeg i min egen hage, -og mange, mange andre tretyper i tillegg. Jeg elsker trær! ;)) De er rett og slett bare... nydelige! Og så er de like nydelige hele sommeren igjennom, og om høsten akkurat da du ikke trodde hagen kunne bli nydeligere, da kommer høstfargene! En trehage står vakker til laaaangt uti oktober!

Jeg er også veldig begeistret for engler, så jeg måtte bare ta med dette bildet! Et titalls engler i gråhvit stein (eller kanskje er de støpt?) henger fra et tre over hagestien. Jaaa det er herved bevist: Det finnes noe som heter "Helårsengler"! :)) Et vakkert dekorelement i en ganske vill hage. Rustikt og dekorativt. Tror jammen jeg må på jakt etter noen fargenøytrale, robuste, rustikke helårsengler til å henge fra et av trærne i vår egen hage. Jeg synes disse var kjempesjarmerende.

Jeg elsker fargene i disse to bildene nedenfor, og det at lyset fra solen flommer inn over spiseplassen! Spiseplassen til venstre har et vakkert gulv av naturstein, og den digre mørkebrune lampen/lykten over spisebordet står i nydelig kontrast til det hvite taket.

Nå kom jeg plutselig på at tiden snart er inne for å ta nye bilder fra spisestuen vår! Spisestuen vår er i et "glasshjørne" av huset vårt, så nå om dagen er det nesten så vi må spise middag med solbrillene på hjemme hos oss! :D Det herlige sollyset formelig flommer inn gjennom de syv vinduene i spisestuen vår. Jeg er en av dem som aldri kan få nok dagslys i huset, så sommerhalvåret er bare herlig! På varme dager spiser vi middag ute på terrassen utenfor, men vi føler oss nesten ute i spisestuen vår også p.g.a. alle vinduene.




















Jeg har sansen for kunst og merkelige skulpturer i hagen, -slik som denne av skrapjern. Jo flere sanser vi får ta i bruk i et interiør, enten det er i et rom innendørs eller i et hagerom, desto bedre synes jeg det er. Kunst hever alltid interiøret noen hakk, jeg kan ikke enkelt forklare hvorfor. Kunst tilfører mystikk til et rom. Mystikk appellerer til nysgjerrighet og keativitet, som igjen gjør at du tenker annerledes, tenker nytt!... og det er jo bra når du sitter i hagen og filosoferer? Vil du bare ha fred, et avbrekk i hverdagen og slippe å tenke på noen ting, er det bare lukke øynene og lene seg godt tilbake i fluktstolen og ta seg en middagslur i skyggen fra tuntreet med stråhatten over ansiktet. En bra hage inneholder alle elementer, mange forskjellige fasiliteter, ikke bare det ene eller det andre.

Kunst er så mangt. Kunst trenger ikke være noe kostbart noe, bare spennende. Du kan gjerne lage noe mystisk selv, et blikkfang i hagen. Enten det er en skulptur, eller en uro som henger fra et tre. Sukk... den som hadde et sveiseapparat og noe skrapjern liggende... kanskje bra jeg ikke har det, da hadde antakelig hagen vår bugnet over all verdens merksnodige figurer! :)) Det må ikke bli for mange slike i en hage, da blir det bare rotete, og rot appellerer kun til stress, men en eller to hadde vært fint å ha i en liten hage?

Når jeg ser staudebed som dette tenker jeg at vi enda har mye uutnyttet potensiale i hagen vår på øversiden av huset vårt. Vi har en sørvendt skråning på denne siden av huset, den er dekket av grønt gress, men det er kun 5 cm ned til massivt fjell der i hele området... Vi kunne ha laget en staudehage som dette der dersom vi hadde rensket deler av fjellet for gress. Da blir vi kanskje heller ikke veldig plaget av ugress, ellersom det blir fjell mellom plantene, ikke gress. Men det må vannes hver dag i og med at planter på fjell tørker fort ut... orker vi det da? På den annen side vanner jeg jo der stort sett hver dag likevel hele sommeren igjennom for å unngå at gresset brunsvies av tørke og solen. Min kjære har snakket om et slikt bed der i årevis, vi får se hva vi rekker i sommer. Det koster jo litt å etablere et slikt staudebed også, men flotte er de, og varige. Hagen på bildet er en uten tvil en hage med stor "Wow!"-faktor, og jeg kjenner jeg ble skikkelig inspirert da jeg så bildet!







Denne gamle rustne benken i smijern har få fått nytt liv i hagen. De har rett og slett bare plassert den midt i hagen som en skulptur og fylt benkebunnen med masse små krukker med de nydeligste takløker/sukkulenter! Enkelt, men utrolig vakkert! Sukkulentene passer perfekt til dette formålet ettersom de krever lite næring, lite vann, er meget hardføre, tåler lange tørkeperioder og de er flerårige, tåler kulde ganske bra (enkelte typer vokser ville i sør/øst-Norge) og er eviggrønne.

Den blå krukken i bakgrunnen gjør at du blir gjort oppmerksom på den vakre smijernsbenken, der den står omgitt av stauder, busker og forskjellige vakre høyreiste gresstyper.

Jeg skal se om jeg har noe rart liggende i en av kjellerbodene våre, noe som kan bli en sukkulentskulptur i hagen vår. Kanskje et gammelt værbitt bord om ikke annet? Jeg tror jammen jeg må ut på "skattejakt" allerede i ettermiddag!






Store speil gir volum til interiøret i et rom innendørs, samme effekt har de i et hagerom! Vi ser det ikke så ofte her i landet, men kanskje blir det vanligere etterhvert. Det er i hvertfall ingen tvil om at det er svært effektfullt! Her har noen hengt et stort speil på en kjedelig mørkeblå garasjevegg, for å speile den vakre utsikten til hagen. Garasjeveggen ville ellers ha framstått som mørk, dyster og tung, mens speilet forlenger hagen, reflekterer det herlige lyset og alt det vakre grønne, og speilet fremstår nærmest som et digert levende maleri på garasjeveggen der det henger! En god idé som vi kanskje burde benytte oss av litt oftere også i norske hager? Vakkert.

I ettermiddag skal jeg og min kjære fortsette arbeidet ute i hagen vår, vet ikke om det skyldes årstiden, men jeg formelig flommer over med hageidéer og arbeidslyst nå om dagen! Denne uken "ommøblerer" vi i hagen, kort fortalt så flytter vi på trær, maaange trær! Og så har vi tatt fatt på hageområdet utenfor lysthuset. Bilder kommer etterhvert! ;)

Flere inspirerende bilder fra hage-, uteroms- og interiørbilder finner du her: Myhomeideas.

Ha en riktig fin dag! :)

Klem, Ann,
Interiørbloggen Glassveranda.

4 kommentarer:

ANETTESHUS.COM sa...

Så mange nydelige inspirasjonsbilder!! Hengesengen er superfiiin:) Kunne ønske jeg hadde plass til en slik et sted ... hmmm;)

Ha en fin dag!

Klem klem
Anette:)

Merete sa...

Takk for nyttige tips og råd (=inspirasjon)! Og nydelege bilder. Kor finn du alle dei flotte bilda du presenterer?
Nå er det varmt og fint her i nord og det er på tide å plante sommerblomster. Har faktisk et berg i hagen der eg driv og fjernar lyng og mose og plantar stauder. Litt arbeid, men tar litt om gongen. Ein hage skal jo ikkje bli ferdig til ei viss tid. Mvh Merete

Linda sa...

Masse inspirasjon. Når jeg leser kjenner jeg hjerne jobber og jobber for å tilpasse ideer tilmin egen hage. Men jeg har et par litt store prosjekter som skal på plass, så jeg må smøre meg med tålmodighet, men jeg smaler litt "skrap" her og der som skal brukes om litt:)

Ann sa...

Takk for koselige tilbakemeldinger! :))

Men du har jo goood plass i hagen du Anette! :)

Jeg liker å se på hage- og interiørbilder på nettet Merete, og av og til kommer jeg over noen ekstra flotte løsninger som jeg bare MÅ dele med dere! :D Har også fryktelig mange interiørblader, i dag kjøper jeg et blad av og til, men abonnerte tidligere på mange, og bakerst i du bladene står leverandørlister og annonsører ramset opp. De fleste finnes på nettet ;) Så flott at det er sommer i nord også nå. I fjor sommer var helt klart den beste sommeren nord i landet!
Jeg får kanskje ta løs på det berget mitt, og ta det sånn litt etter litt jeg også :)) Flotte slike staudehager. Og det hadde nesten vært litt skrekkelig hvis hagen vår plutselig var 100% ferdig en dag! Tenk så kjedelig!! ;) Nei det får ta den tiden det tar :)

Skrap kan bli til mye spennende! :))

Kos dere i sommersolen, og ha en riktig fin uke!

Klem, Ann.