torsdag 19. august 2010

Syrinhagen vår

Fiolette syriner, lys lilla syriner, hvite syriner, mørk rosa syriner, mørk lilla syriner, -jeg synes de er så uendelig vakre alle sammen! Hagen vår formelig bugner over av blomstrende syriner i mai, juni og juli, og ikke er de bare vakre, de dufter helt himmelsk også!

Jeg pleier å ta inn kvister med syrinblomster og sette dem i store vakre vaser. Det er det fine med å ha en syrinhage med mer enn 150 syrintrær i, -da kan man tillate seg å skjære av hele kvister og ta de med innendørs! Når du har mange syrintrær vises det ikke på trærne om du henter inn 10-15 syrinkvister spekket med syrinblomster hver eneste helg! En annen fordel med å ha mange syrintrær og, ikke minst, mange forskjellige typer syrintrær, er at det alltids er noen syrintrær som står i blomst, -fra medio mai måned helt til august!


De siste syrintrærne som stod i blomst i hagen vår var de hvite. Den syrintypen har vi flest av er imidlertid de du ser på bildet her til venstre. Disse er ca. 4 meter høye og er et imponerende skue når de står i blomst!

Nå er alle syrinene våre, også de hvite, dessverre avblomstret og nå er tiden inne for å klippe dem! Og det litt grundig! (Jeg skrev litt om bl. a. beskjæring av syriner i vår, HER). Jeg beskjærte ca. 20 i går, så nå gjenstår bare 130! ;)
Jeg ønsker meg både syrintrær med blomster i en lys gul/ferskenfarge og syriner i en dyp, dyp rosa, nesten rød, farge, -i tillegg til de vi har. Jeg vet de finnes :)) Jeg har spurt på gartneriene, men de sier disse syrinartene er lite hardføre og derfor ikke i deres sortiment. Noen av dere som vet hvor jeg kan kjøpe slike her i Norge? "Lite hardføre" skremmer ikke meg. Jeg har allerede et 30-talls andre planter som på pakkes inn skikkelig hver høst for å overleve vinteren, så noen syrintrær fra eller til spiller ingen rolle! Jeg ønsker meg alle de sorter syriner som det bare er mulig å få tak i! Jeg synes syrinblomster er himmelsk vakre!! Er du ikke enig? Denne buketten er bare en av mange som jeg hentet inn fra hagen i løpet av sommeren. (Bildet er fra dagligstuen vår).

Jeg ønsker med en fin dag i morgen, da er det endelig fredag og helg igjen! :)

Klem, Ann,
Interiørbloggen Glassveranda.


7 kommentarer:

June J. Larsson sa...

Vakkert og sanseløst velduftende!
Syriner burde være PÅBUDT i alle norske hager!;)

Ha en riktig flott syrinhage-helg!
Klem
June
Nostalgi & Skriverier

My home is my Castle sa...

Jeg elsker syrin og har noen eksemplarer jeg og.
Ingen andre dufter så godt, nei de er bare helt perfekte :)

Klem,Kari

Åshild sa...

Veldig rart, jeg skrev en kommentar her i går. Artig å lese om det store antallet syriner dere har. Jeg viste heller ikke at blomstringstiden var så forskjellig. Her sto det et stort syrinbuskas ved huset. Vi har plantet hvite syriner for å skjerme sitteplassen ved låven og rundt bålplassen. Men etter ditt innlegg så blir det mer syriner.

Anonym sa...

Oi oi, har dere så mange syriner. Tør ikke å tenke på størrelsen av hagen. Dufter sikkert godt når det blomster for fullt. Lekkert bilde med den lilla syrinen i glassvase:)

Bakdelen er jo selvsagt all jobben med klipping, men koselig det også;)

Ønsker deg ei fin helg:)

Anonym sa...

Nydelige bilder av vakre syriner.
Heldig du er som har over 150 syrintrær, høres ut som drømmehagen.
Jeg har foreløpig bare et tre, men har satt stiklinger av flere, håper bare de kommer seg.
Ønsker deg en flott helg.
Klem fra Mio

Ann sa...

Så koselig å se at det er flere enn jeg som elsker syriner! :)) Mye jobb å klippe dem ja, men det er absolutt verdt det! ;)

Ha en fin helg! :)

Klem, Ann.

Anonym sa...

Så utrolig flotte bilder
Jammen litt av ett syn