torsdag 12. august 2010

Vakre trær og blomster i kombinasjon med gammel storslått arkitektur!

Det er ingen hemmelighet at jeg elsker både vakre trær og gammel vakker arkitektur. Den lille byen Menton (hvor vi ferierte), på den franske riviera noen få kilometer fra landegrensen til Italia er spekket med begge deler.








Jeg fikk lyst til å vise dere noen bilder fra denne byen, fortelle litt om byen og de fantastiske hagene, parkene og arkitekturen i denne vakre lille byen som har inspirert så mange av verdens største malere og forfattere opp gjennom tidene med sin sjarm, sjel og særegenhet.


Over alt hvor du enn snur deg i denne gamle sjarmerende byen, ser du et nydelig pittoresk landskap; vakre hager, store trær fylt med de vakreste blomster, sypresser, oliventrær, sitrustrær, lavendel og noen av rivieraens klart vakreste steinbygninger i duse varme farger; Cremehvitt, fersken, sand, mandarin eller dus rosa. De fleste av husene har videre vindusskodder og dører av trevirke malt i en av middelhavets herlige farger: Turkis, lys blå, lys grågrønt, mørk grågrønt, blågrønt o.s.v., og rød teglstein på takene. 


Teglstein har gjerne farge etter hvor den er fremstilt, fra lys sandgul til dyp rød, ettersom fargen avhenger av leiretype (leirens sammensetning) i det området hvor den framstilles. All gammel bebyggelse i Menton har som du ser her på bildene rødlig teglstein.

Menton har i flere århundrer vært et yndet sted for malere og forfattere, og det er ikke vanskelig å forstå dersom du beveger deg et stykke oppover i gammelbyen slik at du får utsikt utover Menton, havet, bygningene, havnen, båtene og alle de flotte høyreiste trærne.




















Alle de smale gatene, nærmest for brostein-belagte (delvis helstøpte) stier å regne, som smyger seg mellom de gamle, storslåtte sjarmerende steinbygningene, er så vakre at du nesten mister pusten hver gang du runder et nytt hushjørne.


Legg merke til terracotta-krukkene som står plassert i gatene. Det er nesten ikke plass til at to personer kan gå side ved side, men til tross for dette prioriteres det å gjøre plass til flere trær, mere grønt, flere blomsterkrukker :))

Det er nettopp dette som kjennetegner denne vakre gamle lille franske byen ved Middelhavet, nettopp dette som gjør den så perfekt; Alt det grønne, alle hagene, alle de vakre blomstene! En hver hageentusiast er bare nødt til å føle seg som hjemme her i den lille idylliske blomsterbyen Menton.

Vakre trær og blomster i kombinasjon med gammel storslått arkitektur! Ikke rart at jeg har falt så fullstendig for denne byen, den er bare nydelig!



Det milde klimaet, ca. 320 soldager i året og lite vind sammenlignet med andre byer på den franske riviera gjør at det gjennom århundrer har blitt etablert en rekke eksotiske hager i Menton. Her blir det på det aller, aller kjøligste 5 varmegrader. Noen av hagene er offentlige, andre private, men de fleste er åpne for besøkende. 













Maleren og forfatteren Ferdinand Bacs hage, Les Colombières, har lavendel, oliventrær, sypresser og statuer. Den er nok i større grad en latinsk hage enn en eksotisk en, men absolutt verdt et besøk. Hagen Parc du Pian har bl. a. 530 svært gamle oliventrær på en mer enn tusen år gammel olivenlund. Det sier seg selv at "hagene" i Menton hjemme i Norge neppe ville vært omtalt som hager i det heletatt, heller som enorme parker! 

Egentlig bør du sette av 1/2 - 1 dag i hver hage for å rekke å nyte dem. Hagene er i store formater! Du er herved advart. Jeg får nærmest en-tur-i skogen følelse i enkelte av disse hagene heller enn en hagefølelse. Ikke forvent norske steinbed med fargerike stauder tett i tett. Det er mye trær. Jeg elsker trær så for meg er dette en flott opplevelse. Se på det som en tur i skog og mark (menneskeformet skog og mark! :)) og ta med nok vann å drikke, gode tursko, solkrem og en caps, så blir "hage"vandringen en flott opplevelse.


















































På bildene her ser du Eucalyptus-trær. Disse synes jeg er bare nydelige der de står i hager, parker og langs promenadene en rekke steder på rivieraen, også i Menton. I skogen kan Eucalyptustrær bli 30-40 meter høye, men det finnes eksempler på at de har blitt 100 meter høye! Det finnes over 600 sorter Eucalyptus. Du kjenner dem igjen på barken! 


Jardin Fontana Rosa, som ble skapt av den spanske forfatteren Blasco Ibañez, er dedikert Cervantès, Dickens, Shakespeare m. fl., og denne hagen er dessuten typisk for Provence. Hagen har også noen flotte steinbygninger. 

Maria Serena-hagen har palmer og tropiske planter. Hagen La Serre de la Madone er kanskje den mest "hagete" parken, den er mer intim enn de andre, mer mystisk med sine dammer og mange smale hageområder med sine 1500 skjeldne plantearter. Hagen Val Rahmeh har sitrusfrukter, avocado og ananas, kiwi og bananer. En velstelt og spennende hage.

Sitrushagen ved Palais Carnolès er et fredelig sted i italiensk renessanse stil. Selve palasset er i dag et museum for moderne kunst. Hagen har i tillegg til roser Europas største sitrustre-samling med over 400 trær fordelt på ca. 50 forkjellige arter (sitron, appelsiner, mandariner, klementiner, lime etc.) Alt i alt kanskje ikke så underlig at Menton har blitt kjent som blomsterbyen på rivieraen.


Husk å sjekk hagenes åpningstider før du reiser! Åpningstidene varierer gjennom året, og informasjonen du finner på internettsider er ikke alltid oppdatert, så mitt råd er: Spør! (E-mail : tourisme@menton.fr). Hagene er heller ikke åpne for publikum hver dag.


Mentons Fête du citron (den store sitronfestivalen) som er kjent over hele verden arrangeres hvert år i februar og pågår i 3 uker, i 2011 fra 18. februar til 9. mars. 300 profesjonelle og frivillige dekorerer byen med 145 tonn sitrusfrukt, jeg har sett bilder og videoer derfra, men jeg har dessverre aldri opplevd det selv, men kanskje en gang i fremtiden... vi burde egentlig dratt dit mens ungene fremdeles er små... vi får se hva det blir til :))

Stort sett uansett hvor du står og ser utover Menton så ser du to fantastiske klokketårn i barokkstil: Basilique Saint-Michel og La Chapelle des Pénitents Blancs ("De hvite syndernes kirke"!)


Jeg hadde planer (som nevnt før ferien) om å vise dere bilder fra flere av hagene i Menton, men én (av tre) minnebrikker fungerte ikke i ferien og resultatet er at jeg har mistet hele 70 feriebilder, de fleste fra hagevandringene våre! Jeg har etter en ukes "sorg" innsett at det kunne vært verre. Tenk om jeg ikke hadde byttet brikke i kameraet før jeg tok alle bildene av ungene i Aquasplash!... Men det verste med at 70 bilder på minnebrikken ikke lar seg åpne er at vi hadde to svært hyggelige dager sammen med italienske venner mens vi var der, og alle disse bildene har vi nå mistet. Jeg har hørt at slike ting skjer, jeg trodde bare ikke det kunne skje meg!.. :S Sukk mitt hjerte!...

Byen Menton ble ikke fransk før i 1860-tallet. Den har tidligere tilhørt bl. a. Italia som ligger like ved, og befolkningen, kulturen, arkitekturen, språket blant folk og på skilt, og ikke minst maten i byen bærer tydelig preg av dette. Jeg våger å påstå at byen Menton også i dag er minst like Italiensk som den er fransk, til tross for at den ligger i Frankrike, enten franskmennene liker å innrømme det eller ikke. Her finner du det beste fra to land, to kulturer, samlet i én og samme by!

En flott tur for f. eks. to spreke og hageinteresserte venninner uansett alder! Fly direkte til Nice, ta flybuss nr. 100 direkte til Menton! Eller ta taxi fra flyplassen til Nice gare St. Augustin (nærmeste togstasjon) og reis ca. 20 minutter med lokaltoget retning i Italia og hopp av i Menton. Rimelig og enkelt. Taxi hele veien fra flyplassen til byen Menton koster ca. 100 Euro. Kanskje en høsttur? Bestill, pakk, reis, god tur! En langweekend har alle godt av! Inkluderer turen en mandag kan dere jo også ta turen innom loppemarkedet i Nice! ;)

I morgen er det endelig helg igjen dere! Ha en fortsatt fin kveld og en fin dag på jobben eller hjemme i morgen, eller hvor du nå enn befinner deg for øyeblikket! :)

Klem, Ann,
Interiørbloggen Glassveranda.


6 kommentarer:

Katharina sa...

Masse flotte bilder. Skjønner godt man trenger god tid for å fått sett alt:)
Det er fantastisk med disse flotte bygningene, og alle de nydelige blomstene.
God helg videre!
Klem fra Katharina

June J. Larsson sa...

Kan man komme nærmere Edens Hage enn dette da?? :))
Jeg er så lykkelig for at jeg skal reise på en 4dagers tur til Nice nå i slutten av august, og jeg har dermed hatt ekstra stor glede av reisebrevene dine derfra. Masse tips og god informasjon - i tillegg til utrolig flotte bilder! Takk!
Så har jeg et spørsmål: Vi reiser til Nice en tidlig onsdag morgen og drar hjem sent lørdag kveld. Dermed går jeg glipp av mandagen og det store antikmarkedet. Det syns jeg er kjempedumt, men man må tilpasse seg og ta hensyn når flere reiser sammen uansett.
Har du noe tips om andre plasser sentralt i Nice hvor man kan oppleve antik og brukthandel? Jeg ser på oversikten din at det er markeder på andre ukedager i andre byer i nærheten av Nice, og jeg skal forsøke å få med meg noe av det, men om det finnes noe i Nice er jo det aller enklest når man ikke har vært i dette området før.


Riktig god helg!
Klem
June
Nostalgi & Skriverier

Anonym sa...

Fantastisk kjekt å lese skildringene dine.Får lyst til å bestille flybillett med det samme. Er det et hotell i Menton som du kan anbefale?Kari

Ann sa...

Hei og tusen takk for så koselige tilbakemeldinger!! :)

June: Ved havnen i Nice, langs Quai Lunel, finnes en god del antikvitetsforretninger. Også i bydelen mellom de to gatene Rue Cassini og Rue Catherine Ségurane. Ofte heter butikkene noe med "brocante" eller "Antiquité". Du kan ta trikken (1 Euro pr. pers. og den går OFTE) til Place Garibaldi og så spasere gjennom antikvitetsforhandlernes bydel retning havnen. (Spør etter "Antiquaires" underveis hvis du ikke finner frem sånn umiddelbart). Fortsetter du å gå langs strandpromenaden rundt odden når du kommer ned til havnen, finner du en steintrapp som går oppover i fjellsiden mellom bebyggelsen opp til et av rivieraens flotteste utsiktspunkt! Et nydelig skue en sen ettermiddag, og derfra har du også kort vei til Cours Saleya i gammelbyen (blomster/loppemarkedsplassen), som hver kveld fylles med idylliske franske restauranter ;) Etter måltidet må du ta deg tid til å du frem til havet igjen for å se den samme fjellsiden lyssatt om kvelden, -et fantastisk flott skue! En liten avsporig! ;)) Det var de antikvitetene ja...: Det finnes også et marked som fokuserer på gamle bøker og trykksaker den 1. og 3. lørdagen i hver måned fra ca. 8 om morgenen til 18 om kvelden på Place du palais de justice. 2. lørdag i måneden finner du kunst og håndverks-utstillinger på samme sted/tid. Kanskje også noe som det kan være verdt å få med seg? Jeg ønsker deg en riktig fin tur!!! :))

Kari: Åå... der kan jeg nok dessverre ikke hjelpe deg, -jeg tør ikke anbefale et bestemt hotell i Menton rett og slett fordi jeg aldri selv har bodd på hotell i Menton (vi bor i et lånt sommerhus når vi er der), men det finnes mange hoteller der å velge mellom. Tar du kontakt med turistinformasjon i Menton så er de helt sikkert behjelpelige ved å sende deg en liste over hotellene i byen, enten i posten eller på mail, som viser de forskjellige hotellenes beliggenhet, priser etc.

Ha en fortsatt fin helg alle tre! :)

Klem, Ann,
Interiørbloggen Glassveranda.

June J. Larsson sa...

Tusen tusen takk for flott og informativt svar, og tusen hjertelig takk for svært interessant "avsporing"! :))
Hva skulle man gjort uten damene i Blogglandia?

Klem
June
Nostalgi & Skriverier

Anonym sa...

Nå har jeg sittet i flere timer og kost meg med bloggen din. Utrolig morsomt fordi vi kjenner Menton godt. Vi er så heldig å ha en leilighet der. Kan jeg få lov til å lage en link fra vår hjemmeside? www.rivieraferie-menton.com
Hvor i Menton finner jeg "fugleburbutikken"?
Jorunn :)