søndag 19. september 2010

Vi snekrer et stort vitrineskap av gamle vinduer - Del 2

Skissen av det store vitrineskapet som vi er i gang med å bygge av gamle vinduer ser du HER (Del 1).

Det er mange bilder av konstruksjons-detaljer i dette blogginnlegget. Jeg har valgt å vise steg for steg hva det er vi har gjort, slik at du i ettertid skal kunne ha en detaljert nok beskrivelse av byggeprosessen for selv å kunne bygge et tilsvarende vitrineskap av gamle vinduer dersom du har lyst til det. ETTER-bilder av vitrineskapet ferdig og stylet kommer etterhvert. I dag skal du få se bilder av alt vi har gjort sålangt.

1) Vi startet med å ta mål av veggplassen vi hadde til rådighet. Vi tok deretter mål av vinduene. Således fant vi ut at vi hadde plass til fem vinduer i bredden + rammeverket/skapkonstruksjonen (Vertikale stolper i hver ende + to mellom vinduene (se skissen) (= totalt 20 cm) + det som listene stikker utenfor oppe og nede). Så måtte vi beregne høyden: To vinduer i høyden + rammeverket/skapkonstruksjonen (5 cm over det øverste vinduet + 10 mellom de to vindushøydene + 10 cm under det nederste vinduet). Vårt skap vil bli ca. 2,1 meter bredt og 2,4 meter høyt.

2) Da vi hadde alle målene notert ned, kuttet vi materialene til skapsokkelen. Vi brukte material i dimensjonen 48 x 98 til å lage rammen.

3) Vi valgte å bruke skruer, ikke spiker, og skrudde rammen sammen. Skruene er kraftige og godt synlige fra utsiden, men det gjør ikke noe ettersom sokkelen etterpå skal dekkes av lister. (Skruene vi brukte her på sokkelen er 8 cm lange).

4) Da rammen var ferdig sjekket vi for sikkerhetsskyld at målene stemte med planen (kontrollmåling).






5) Det neste vi gjorde var å kutte de fire vertikale hjørne og fire midtstolpene i riktig lengde. Til hjørnestolpene brukte vi material i dimensjon 48 x 48 mm. (De to midtstolpene (mellom vinduene) har dim. 30 x 48). Da vi hadde kuttet dem i riktig høyde sjekket vi for sikkerhetsskyld målene igjen, og prøvde å sette inn et vindu i endeveggen for å forsikre oss om at åpningen passet perfekt til de gamle vinduene, og at også den øverste vindusåpningen hadde korrekt størrelse.

6) Sjekk at målene stemmer heller en gang for ofte enn en gang for lite! Sjekk for all del også at alle vinduene dine har samme størrelse! (Det er ikke uvanlig med små målvariasjoner på slike gamle vinduer selv om de synes like og kanskje har stått i samme bygning tidligere. Skreddersy åpningene dersom større variasjoner).











7) Da hjørnestolpene var skrudd fast monterte vi de profilerte gulvlistene utenpå sokkelen. Finest resultat får du dersom du har en gjærsag til å sage listene i, men det trenger ikke være en elektrisk gjærsag.

8) Fest listene med spesielle gulv- og listeskruer. Disse er spinkle med et lite skruehode. Skruehodene synes nesten ikke og treet sprekker ikke opp. Du kan eventuelt sparkle skruehodene i tillegg etter at listen er festet, før du maler.



9) Vi bygde deretter en toppramme av material i dimensjon 48 x 48 mm som vi skrudde fast i hjørnestolpene (samme materialdimensjon). (Listene: Se punkt 11).










10) De vertikale midtstolpene (som noen av vinduene etter hvert skal hengsles i og som også skal holde hyllene), kakkes forsiktig på plass mellom topprammen og bunnrammen (sokkelen). Deretter skrues de fast oppe og nede.









11) Nå kan de profilerte taklistene festes utenpå topprammen. Her ser du hvordan topplisten er festet til topprammen.











Akkurat her som med gulvlistene: Også her får du det beste resultatet når du lager utvendige hjørner som vist på bildet nedenfor, dersom du bruker en gjærsag. (Det er fullt mulig å kutte listverk som dette også uten gjærsag, men det krever litt ekstra tålmodighet og presisjon, og kanskje litt overmalbar akrylmasse i hjørnene før maling ;))






Her begynner rammen på vitrineskapet vårt å bli ferdig! :)

Rammekonstruksjonen (skapskroget) er ferdig. Listverk montert. Vinduene står i bakgrunnen klare til innmontering. Montering av vinduene vil ta litt tid; 20 hengsler skal monteres og finjusteres! :D

Jeg bestemte meg for å male konstruksjonen nå, før vi begynner å snekre bakvegg, hyller og montere vinduer, for det blir mye mere kronglete å komme til det som skal males etter at vinduene er satt inn.






12) Rammen males. Jeg har brukt fire forskjellige farger:
1. strøk: Heldekkende Koksgrå (bildet).
2. strøk: Marrakesh iblandet ganske mye koksgrått. Ikke dekkende strøk.
3. Strøk: Lys grått, litt her og litt der.
4. strøk: "Highlights" med fargen Skandinavisk lys.







Med andre ord skal alt utenom de gamle vinduene abstrakt-males på samme måte som bordet i dagligstuen for å gi det et røft, rustikt, grovt preg som harmonerer med de hundre år gamle vinduenes naturlige patina: Noen er hvitlige, andre mere grålige, og vær og vind i hundre år har fjernet malingen helt av enkelte av dem som med tiden har fått en drivved-lignende lys grå matt rustikk overflate.









Ferdig malt overflate her på bildet til venstre.

13) Bakveggen i skapet kunne nå monteres. Vi bruker forskalingsbord og lot den røffeste bordsiden vende inn i skapet. Bord etter bord ble satt på og festet med skruer.

14) Det siste jeg rakk å gjøre i kveld var å maskere rammen med maletape slik at bakveggen nå er klar for maling i morgen tidlig!


De fire sidevinduene (sideveggene) og en skapdør (hengslet vindu) ble også montert i kveld! I morgen skal topp, bunn og hyller på plass, og kanskje skapdørene også dersom vi rekker det. Belysning i vitrineskapet må vi også ha! Nå begynner skapet virkelig å ta form, og gjett om jeg gleder meg til å fortsette malejobben i morgen! Bilder av fortsettelsen kommer! :))

Ha en fin søndag! :)

Klem, Ann,
Interiørbloggen Glassveranda.





Litt om hvor jeg fant disse vinduene og hva annet slike gamle vinduer kan brukes til ( redesign / gjenbruk ) kan du lese i tidligere bloggeinnlegg HER, og HER.

16 kommentarer:

toves sammensurium sa...

Er du gift med Otto Robsahm eller noe??? Ihvertfall må det være en veldig handy mann,- her går det unna i saker og ting (no offence fooresten...det aner jo meg at du ikke er helt bortreist selv da :))
Skapet ser særdeles lovende ut må jeg si,og jeg kan egentlig knapt vente til jeg får sett det når det er helt ferdig!!!! :)))))
dere er kjempeflinke!!!!!

Mette sa...

Elsker skapet deres! Ble inspirert til å lage noe lignende selv. Vi har noen doble vinduer stående, men vet ikke om de egner seg. Eller om det er plass der jeg vil ha skapet...Må finne frem målebåndet/tommestokken og lage en skisse som jeg kan vise mannen...

Flott farge på skapet også! Gleder meg til å se resultatet!

Klem, Mette:)

Fra gammelt til nytt sa...

Sååå spennende og fantastisk. For en tålmodighet. Gleder meg til å se helt ferdig.

Jorunn

My home is my Castle sa...

Dette blir bare såå bra !!!
Gleder meg til å se skapet ferdig :))

Klem,Kari

Bettum Villa sa...

Jeg sier bare wow!! Sååååå flinke. Fikk lyst til å prøve meg på noe slikt en gang jeg også. Takk for at du hviser så godt.

Klem Madelén

Anonym sa...

Det blir aldeles fantastisk! Så kreative og dyktige dere er! Veldig gøy å følge med :-)
ag

Anonym sa...

Blir så bra:)...og flott...og masse masse skapplass.

Følger spent med på resultatet

Hasigamas mamma sa...

Wow, så flinke dere er! Ser ut som et staselig og flott vitrineskap! Gleder meg til slutten :)
Klem
Lise

Sarita sa...

Hei,

Dette ble super fint. Og igjen...jeg er sååå misunnelig på de vakre gamle vinduene dine. Så flinke dere er:).

Klems Sarita

Alberte sa...

For en fantastisk blogg du har! Dette skapet blir en drøm!
Begeistret klem fra Jannicke

Ann sa...

Tuuusen takk for alle de koselige kommentarene!! :)) Og det er bare SÅ fint hvis noen blir inspirert til å bygge et lignende vitrineskap selv! Det er så alt for mange fullgode vinduer som årlig leveres på søppelplassene i dette landet for destruksjon. Det er både litt trist, OG unødvendig, for det er jo så uendelig mye spennende og flott som går an å bygge av slike gamle sjarmerende vinduer! ;))

Tove, jeg er ikke gift med Otto! :D

Ha en fin uke alle sammen, nå skal jeg male hyllene som skal være i skapet, så snart kommer det nye bilder! :)

Klem, Ann.

Åshild sa...

Jeg er veldig spent på hvordan hyllene skal festes. Er forøvrig kjempeimponert både av skissen, fargen og arbeidet så langt. Her står det også masse gamle (fra 1700-tallet) vinduer på låven. Jeg har ikke hatt hjerte til å kaste dem. Kanskje kan det bli skap på oss også.

Fossestua sa...

Himmel så flink dere er! Gleder meg til å se det ferdige resultatet!
Klem fra Lise

HildeS/Frøken Fryd sa...

For eit fantastisk arbeid de gjer, og for eit fantastisk skap dette blir.
Gler meg til å sjå det heilt ferdig.
H

Gry sa...

Så flott at du legger ut en detaljert beskrivelse da! Det kaller jeg ekstraservice!! Kjempegod tanke å dele med andre og dette blir jo bare SÅ LEKKERT!!! Fy flate, så RÅTT! Tusen takk for HERLIGE HERLIGE HERLIGE hilsner hos meg! Blir jo bare så GLAD ;)) Ja, nå er vi frankofile hele gjengen.. hi hi... Så morsomt å lese din beskrivelse av go'følelsen du får ved å se bildene mine og andre bilder fra Frankrike. Kjenner meg godt igjen, det blir garantert flere turer nå altså! Lett å bli helfrelst og det er mange her inne som er det har jeg skjønt. Ønsker deg en SUPER uke videre <3 Klem fra Gry

(eddas) sa...

Helt fantastiskt flott:)
I LIKE:)
Ha en fin fin dag
eddaKlemmer