tirsdag 21. september 2010

Vi snekrer et stort vitrineskap av gamle vinduer - Del 3

Skissen av det store vitrineskapet som vi er i gang med å bygge av gamle vinduer ser du HER (Del 1), og fikk du ikke med deg Del 2 så kan du lese det blogginnlegget HER.

Også her i Del 3 blir det mange bilder av konstruksjons-detaljer! Dette for å kunne vise steg for steg hva det er vi har gjort, slik at du i ettertid skal kunne ha en detaljert nok beskrivelse av byggeprosessen for selv å kunne bygge et tilsvarende vitrineskap av gamle vinduer dersom du har lyst til det. (ETTER-bilder av vitrineskapet ferdig og stylet kommer etterhvert). Dette har vi gjort siden sist:










15) Jeg malte bakveggen på samme måte som jeg malte rammekonstruksjon (skapskroget), det vil si at jeg har brukt fire forskjellige farger i den hensikt å gi skapet en røff, rustikk finish som harmonerer med de hundre år gamle vinduenes naturlige patina: Noen er hvitlige, andre mere grålige med en drivved-lignende grå matt rustikk overflate. De fire fargene jeg har brukt er:
1. strøk: Heldekkende Koksgrå.
2. strøk: Marrakesh iblandet ganske mye koksgrått. Ikke dekkende strøk.
3. Strøk: Lys grått, litt her og litt der.
4. strøk: "Highlights" med fargen Skandinavisk lys.
16) Vi lagde deretter disse "stigene" både i øvre og nedre del av vitrineskapet. "Stigetrinnene"/trepinnene som skrues fast mellom skapets midtstolper (se Del 2, pkt. 10) er i materialdimensjon 30 x 48. De vertikale midtstolpene skal i tillegg til å holde noen av vindusdørene, også holde "stigetrinnene" som du ser ferdig montert her på bildet (de korte horisontale (liggende) pinnene). Det er "stigetrinnene" skal holde oppe hyllene i skapet!







17) Her på bildet til høyre ser du hvordan "stigetrinnene" er skrudd fast i de fire vertikale midtstolpene.

Et tips: Når du skal montere de horisontale (liggende) "stigetrinnene", så ta deg tid til å beregne hyllehøydene nøye: Det peneste resultatet får du dersom du beregner høyden pinnene skal festes på, på en slik måte at hyllebordene (når de etterpå skal legges oppå) kommer på nøyaktig samme høydenivå som sprossene i sidevinduene! Da skjules endene på bordene (hyllen) av sprossene.
18) Du må nå lage fire ekstra "stigetrinn" som du skal feste mellom de to lange horisontale (liggende) midtbjelkene i dimensjonen 48 x 98 som du ser mellom de to vindushøydene. Disse skjules av frontbjelken (se for deg en liggende stige), men skal holde oppe hyllen (alle bordene) som du ser litt av her på bildet til høyre. Når hyllen (bordene) har kommet på plass kan du lage en liten list under hver ende av hyllen (på tvers av alle bordene). Du ser denne på bildet til venstre. Da tåler denne hyllen vekten av noe ekstra tungt også på endene uten at bordene (hyllen) bøyes ned.

Jeg valgte å helt til slutt skru bordene fast til både de liggende "stigetrinnene", og fast til den lille endelisten. Du kan skru skruene fra hyllens overside og ned i "stigetrinnene". (Penest resultat får du dersom du maler hyllens overside etter at de er skrudd fast. Men husk å mal hyllens underside før du skrur den fast, det gjør malejobben mye enklere!).

19) Dersom du ønsker å forsterke alle hylleendene kan du gjøre det på denne måten (se bildet). (Vi har laget denne løsningen i endene på én av hyllene våre, du skal få se hvorfor i Del 4.)











20) Her ser du henglene vi har brukt til å feste den første skapdøren/vinduet!
Det skal være to hengsler på hver dør. Øverste hengsel festes 10 cm. fra vindustoppen, nedeste 10 cm fra bunnen.

Bildet til høyre viser hengselen slik den ser ut når døren er lukket. Slike hengsler selges i de fleste byggevareforretninger, jernvarehandler o.l.

I
morgen skal resten av hyllene som jeg malte i kveld monteres i skapet, så må jeg bestemme meg for om jeg skal ha innfelt spotbelysning i skapet før taket i skapet (laget av forskalingsbord akkurat som bakveggen og hyllene), kan monteres fast. Deretter må to knuste vindusruter (glass) byttes (vi har ikke knust dem nå, vi fikk dem ferdigknust! ;)), dørene henges opp og DA er skapet ferdig! :)) Etter det gjenstår det bare å pusse alle vindusrutene skinnende blanke, så kan jeg endelig ta det nye vitrineskapet mitt i bruk! Men det gjenstår enda litt... men ikke så mye! :))

Del 4 av "Vi snekrer et stort vitrineskap av gamle vinduer" kommer om ikke lenge! H
a en fin onsdag! :)

Klem, Ann,
Interiørbloggen Glassveranda.





Litt om hvor jeg fant disse vinduene og hva annet slike gamle vinduer kan brukes til ( redesign / gjenbruk ) kan du lese i tidligere bloggeinnlegg HER, og HER.

9 kommentarer:

Hos Jorunn sa...

Oj, oj..dette blir lekre saker, så flinke dere er!! Veldig flott at dere legger ut en så detaljert beskrivelse om hvordan dere går frem. Gleder meg virkelig til å se det helt ferdig. Lykke til videre. Nattklem fra Jorunn

Trefemtien sa...

Det ser ut som det kommer til å bli kjempefint! Kjekt at du lager innlegg som dette, det er veldig lærerikt og inspirerende. Jeg kommer nok til å prøve å bruke maleoppskriften din, det ser virkelig værbitt og gammelt ut.. Og så får vi se om jeg får mannen til å sette i gang med litt snekring etterhvert...:)

Emmas utsikt sa...

Jeg følger med med stort interesse! Jeg elsker selv å lage ting på denne måten, men min kjære er ikke like begeistret så det er litt vanskelig å få til mellom bleibytten og amming... og vask, og middag, og barnehage... du vet...

Når vi snakker om bleiebytte...på´n igjen...

;)

Kristins Hus sa...

Hei!!
Dette ble helt fantastisk nydelig!!!! :-)
kristin

Anonym sa...

Oj!
Så flott!
Helt fantastisk!

Klemmer!

PS:
Bli gjerne med på min GiweAway ;-)

Anonym sa...

Ååå,dette blir flott,smart også. Liker at ting ikke blir kastet, men gjenbrukt, spesielt på denne måten. Følger spent med videre. :)Klems.

Anonym sa...

Nå gleder jeg meg til å se fortsettelsen. Vi driver med utskiftninger i stua nå og et at hodebryene mine er faktisk om vi skal ha et nytt vitrineskap eller ikke.
Kanskje jeg blir så inspirert at jeg må herme?;)
Håper du har en fin onsdag.
Klem fra meg!

Creative By Helena sa...

Å kan tenke meg dette er morro!!! Nydelig blir det!!

Ann sa...

Å tuuusen hjertelig takk for både det ene og det andre!! :))
Det er kjempefint hvis noen blir inspirert av dette til å bygge et lignende vitrineskap selv! Jo flere som bruker slike gamle sjarmerende vinduer til noe spennende og/eller nyttig, desto færre slike gamle vinduer vil ende opp på søppelfyllingen for destruksjon! ;) Bygg, bygg! :))

Ønsker dere alle sammen en riktig fin helg! :)

Klem, Ann.