torsdag 30. september 2010

Vi snekrer et stort vitrineskap av gamle vinduer - Del 4

Skissen av det store vitrineskapet som vi er i gang med å bygge av gamle vinduer ser du HER (Del 1), og fikk du ikke med deg Del 2 så kan du lese det blogginnlegget HER. Del 3 finner du HER, og Del 3,5 HER :))

Også her i Del 4 blir det konstruksjons-detaljer. Dette for å kunne vise steg for steg hva det er vi har gjort, slik at du i ettertid skal kunne ha en detaljert nok beskrivelse av byggeprosessen for selv å kunne bygge et tilsvarende vitrineskap av gamle vinduer dersom du har lyst til det.

ETTER-bilder av vitrineskapet ferdig og stylet kommer etterhvert, -ja mest sannsynligvis førstkommende helg! Dette øverste bildet viser et lite glimt av hva som blir å finne på øverste hylle ;)








Dette har vi gjort siden sist: Alle hyller er nå malt og montert. I Del 3, pkt. 19) viste jeg en liten lekt, en hylleende-forsterkning, og her ser du hvorfor disse er nødvendige: De skal holde korte hyller! (Du ser en av dem øverst her på bildet lengst til venstre).

De lange hyllene ligger tvers over stigetrinnene (Del 3, pkt. 17), og trenger derfor ikke endeforsterkninger. De skrues fast i stigetrinnene, og dersom du ikke skal ha noe fryktelig tungt på endene av disse hyllene, er endeforsterkninger ikke nødvendig.

På bildet til høyre ser du to av de tre midterste skapdørene/vinduene, og hvordan vi har valgt å feste dem til hverandre. På denne måten får vi et bredt felt midt på uten vertikale stolper. Det er ikke bare praktisk, men også nødvendig i vårt tilfelle. Hvorfor skal du få se i Del 5 ;) I hvertfall: Den ene døren festet med hengsler til midtstolpen, mens neste dør er festet med hengsler til døren som er hengslet i midtstolpen. Oj, ble nå dette begripelig mon tro...? Håper det. Se på bildet ovenfor til høyre så ser du forhåpentligvis hva jeg mener.

Jeg "prøvestylet" skapet, men så måtte jeg ut med alt innholdet igjen for å montere inn belysningen! 10 spots er nå på plass i skapet, og den layoutmessige effekten av disse ble bare helt formidabel! Jeg gleder meg til å vise dere det helhetlige resultatet, men her ser du i hvertfall én av spotene på plass under en av hyllene (Bildet til venstre). Spotene er fra Ikea.

Så har vi montert en kulesneppert på hver skapdør slik at dørene kan lukkes skikkelig. Den ene delen skrues fast i hyllen, den andre på vinduet/skapdøren (Se bildet nedenfor). Slike kulesnepperter selges i de fleste byggevareforretninger og i jernvarehandeler.

Etter å ha fjernet de av glassrutene som var knuste i de gamle vinduene, og forsøkt å erstatte disse med andre gamle ruter fra andre gamle vinduer, måtte jeg til slutt innse at jeg likevel trengte fem nye små glassruter fra glassmesteren. Disse fikk jeg i går ettermiddag, og i dag ettermiddag skal de monteres.

Selve vindusrammene skal jo ikke males. Alle de gamle vinduene har som tidligere nevnt forskjellig patina. Noen er hvitlige, andre mere grålige, og vær og vind i hundre år har fjernet malingen så og si helt av enkelte av dem, som med tiden har fått en drivved-lignende lys grå matt rustikk overflate. Denne naturlige patinaen er en viktig del av sjarmen, det er vinduene som "gjør" skapet! -Naturlig, groft, røft og herlig! Og i og med at vindusrammene ikke skal males, er skapet nå ferdig!!! :))

Jeg satser på å ta nye bilder av det ferdige vitrineskapet i kveld eller i morgen, slik at du skal få se det endelige resultatet pusset, stylet og lyssatt i løpet av helgen! ;) Og husk, i helgen blir det også Giveaway her på Glassveranda for å feire 100 000 besøkende!

Jeg ønsker deg en fortsatt fin torsdag! :)

Klem, Ann,
Interiørbloggen Glassveranda.







Litt om hvor jeg fant disse vinduene og hva annet slike gamle vinduer kan brukes til ( redesign / gjenbruk ) kan du lese i tidligere bloggeinnlegg HER, og HER.

7 kommentarer:

Unknown sa...

Å det blir sikkert super fint. Gleeeder meg veldig til å se resultatet:) Klem

Alberte sa...

Takk for tips og grundig bruksanvisning! Nå skal jeg på vindujakt!

Jeg elsker dette.
Klem ♥ Jannicke

Fossestua sa...

Hei Ann :)
Det blir råtøfft!!!! Herlig patina på det! Gleder meg til å se det ferdig stylet!
Klem fra Lise

(eddas) sa...

Dette skapet blir bare helt vidunderlig råkult..flott og tøft:)Jeg har et stort vindu med småruter...som jeg tenkte og prøve på et lite skap først:)
Gratis med så mange besøkende..Herlig:)
ha en fin helg
eddaKlemmer

Anne (Moseplassen) sa...

Det har vært veldig artig å se hva du har vist frem/laget nå i det siste. Relieffet ble utrolig fint, og dette vitrineskapet like så.
Herlig, røft og fullt av egenart :)

KATE ♥ sa...

Dere er utrolige!

Ann sa...

Tuusen takk for så mange koselige tilbakemeldinger!! :)) Vitrineskap av gamle vinduer er utrolig sjarmerende uansett størrelse på skapet, så masse lykke til Elin Anita! :)) Og lykke til på vidusjakten Jannicke! Tror det kan være mange, spesielt eldre mennesker, som har gamle vinduer stående i gamle kjellere og på garasjeloft. Vinduer de ikke har planer om å bruke men som de synes det er for ille å bare kaste. Spør gammeltanter og gammelonkler, eldre naboer og andre om de kjenner til noen som har gamle vinduer stående. Forteller du at du skal lage glass-skap av dem, tror jeg de vil bli kjempeglade og det kan hende du får vinduene gratis! Mange som levde under krigen liker ikke å kaste ting, men gir gjerne bort ting dersom de kan bli til noe nyttig og til glede for noen ;)

Klem, Ann.