fredag 22. oktober 2010

Gå november og julen i møte med levende lys, kongler, kanelstenger, anisstjerner og nellikspiker!

Jeg bare elsker julen og det å glede meg til jul!! Jeg begynner sånn smått allerede i november med å snike blant annet juledufter og jazzete julemusikk inn i huset. Min kjære synes bare det blir så ekstra koselig hjemme hos oss i november, jeg tror ikke han reflekterer noe over hvorfor det har blitt så ekstra koselig! ;))

Nå er jo november like rundt hjørnet, og jeg falt selvfølgelig for fristelsen å bare høstpynte dette store sølvfargede brettet som jeg kjøpte her om dagen med juledufter! Ingen vits i å pynte det med noe annet nå, for så å pynte det på nytt om en drøy uke når det står november på kalenderen vel? ;) Nei, jeg har gjerne duften av kongler og krydder i huset allerede fra i dag jeg, og dekorerte dermed brettet med årets kongler fra egen hage, levende lys, kanelstenger, anisstjerner og nellikspiker!

Det vil si, jeg har trekuler som er dekket med krydder, én med kanelstenger (vises godt på det første bildet), en med anisstjerner og en med nellikspiker. Jeg har kjøpt disse kulene ferdig, men de er enkle å lage selv! Kuler får du i en hobbybutikk og krydderet er rett og slett limt fast til trekulene! Jeg har bestemt meg for å lage noen flere slike krydderkuler til å ha andre steder i huset i månedene fram mot jul, for disse krydderkulene dufter så himmelsk herlig av jul fremdeles, til tross for at de etter hvert har vært i bruk hjemme hos oss noen julesesonger. Krydderkuler er kanskje en idé som flere kan ha glede av? Fester du en snor i disse i tillegg så kan de jo også bli den herligste juletrepynt!

Duften av kanel, ferske kongler, anisstjerner og nellikspiker har nå bredt seg i stuen vår, og det får meg til å glede meg bare enda mere til julen og juleforberedelsene.

Jeg tente ikke lysene før bildene ble tatt, det ville jeg gjemme til i kveld! ;) Fredag betyr som vanlig hjemme hos oss hjemmelaget ekte italienskt Margherita-pizza, rødvin, musikk, koselige samtaler gjerne etterfulgt av en tur ut i spaet. Fredag betyr for meg kort fortalt kos, ro og endelig hvilepuls! Jeg skal fyre i peisen i stuen i kveld, tenne lysene på krydderbrettet og i kvistlykten ved siden av, sette på litt oppjazzet "førjuls"musikk og bare kose meg sammen med min kjære når våre søte små har sovnet for kvelden. Det har til og med kommet litt snø (!!) så i kveld vil det formelig glitre rundt oss i lyset fra lyktene ute på terrassen! Ja jeg elsker jul og juleforberedelser, men jeg elsker sannelig også fredager! ;))

Ha en fin fredag og en nydelig fredagskveld du også! :)


Klem, Ann,
Interiørbloggen Glassveranda.


Nå er det mer enn 80 personer som har meldt seg på i Giveaway-trekningen her på Glassveranda! Kjempekoselig!! Bli gjerne med i trekningen du også hvis du ikke allerede er påmeldt!

Det er også helt utrolig hyggelig å se at det nå er mer enn 500 følgere på Glassveranda sin Facebook-side! Tuuusen hjertelig takk til alle dere som har valgt å bli med der!! Jeg er evig takknemlig! ♥ Til deg som ikke er med der enda: Bli gjerne med der du også hvis du har lyst! Du kan ta en titt på siden ved å trykke på "knappen" nedenfor:

4 kommentarer:

bestemorshage sa...

Så flott. Da blir det krydderkuler som bordpynt til et arrangement midt i november. Det blir ca 25 rundt bordet så jeg trenger noen kuler.Kommer til å kombinere med kongler og telys i grupper.

Bettum Villa sa...

Ja, nå som det er høst så må man jo få pynta med litt kongler.. og litt tidlig julestemning er jo bare ekstra koselig.

Klem Madelén

Anonym sa...

Deilig å begynne å pynte litt men jeg drøyer den nok litt lenger enn deg
Er kastanjer til pynt hos meg enda..men snart tid for kongler
Ha ei god helg

Klem M

Ann sa...

Alt for tidlig å pynte til jul nå ja, men naturmaterialene: lønneblader, nøtter, kongler, bark, rognebær, kvister, ja også dette julete krydderet, tar jeg vanligvis i bruk allerede i begynnelsen av november. Jeg er veldig glad i kongler og har også mange med frostglitter på o.l., men disse blir FOR julete på denne årstiden og må pent vente til i slutten av november/begynnelsen av desember med å få komme frem fra esken i boden ;) "Førjulspynt" er den esken merket med ;)) og i den er det også mange engler.

All den hvite glitrende snøen som kom smeltet i løpet av gårdagen, og alt var bare grått og mørkt ute igjen i går kveld!! :(( Jeg vil ha ny! NÅ! Med en eneste gang!! :D

Ha en fin lørdag! ;)

Klem, Ann.