torsdag 27. januar 2011

Nå fjerner vi alle gardiner, persienner og liftgardiner, og lager vindusskodder!

Husker du skoddene vi lagde til lysthusvinduene i stedet for gardiner?
Vi lagde dem av hobbyplater (limte heltrelameller.

Etter litt grubling har vi nå bestemt oss for å fjerne samtlige gardiner, persienner og liftgardiner i 2. etasje i huset vårt, og lage vindusskodder i stedetfor! Jeg har tro på at dette vil fungere like bra inne i huset som ute i lysthuset! Det skal bli utrolig deilig å slippe alt gardin-tullet!

Vi har trepersienner og flortynne gardiner på vinduene på badet, liftgardiner på noen soverom, persienner og gardiner i kombinasjon i andre rom...

Jeg synes det er tungvint både å trekke de fra/heise dem opp om morgenen, lukke dem om kvelden, og å plukke de ned for å vaske dem. -Og det å rengjøre persienner er helt grusomt! Ja i det heletatt så skal det bli så utrolig godt å få to henglede trelemmer, som åpnes som skapdører, foran alle vinduene i 2. etasjen i stedet for!

Dette er mildt sagt ikke en vanlig gardinløsning i Norge, men helt vanlig i italia og Frankrike, og i tillegg har vi nå hatt løsningen i bruk i lysthuset vårt et lite år allerede, og vi er så fantastisk fornøyd med skoddene i lysthuset av vi synes tiden nå er inne for å gjøre dette også inne i huset!

SOM jeg gleder meg! :)) Ikke bare er vindusskodder praktiske, men også svært vakre! I 1. etasjen er det null innsyn hos oss, og gardinene er alltid fratrukket, de er mest til pynt, så i stuen, på kjøkkenet etc. vil vi beholde gardinene, men de 11 vinduene i 2. etasje hos oss vil altså i løpet av kommende helg få skodder alle sammen! Jeg har allerede tatt ned alle gardiner og gardinstenger, og de fleste liftgardiner og persienner, så nå er jeg klar for en ganske dramatisk forandring i 2. etasjen! :))) Blir dette like supert som vi tror, vil vi gjøre det samme på alle vinduene i sokkeletasjen (deriblant ungenes lekerom) i løpet av våren!

Bilder fra de nye "gardinene mine kommer garantert her på Glassveranda om ikke så lenge! ;) Ha en fortsatt fin kveld, og en super fredag i morgen! :) Oj, nå må jeg jammen huske å kjøpe maling slik at jeg får malt de nye "gardinene" mine i helgen, hi, hi!! -Åååh dette tror jeg blir spennende! :))

Klem, Ann,
Interiørbloggen Glassveranda.

5 kommentarer:

salige lavendel sa...

Kjempegod ide!

Bestefars Verksted. sa...

SÅ SPENNENDE !!! Det høres utrolig praktisk ut,og jeg har faktisk vurdert det samme selv.......rengjøring av persienner er noe herk !!! Gleder meg til å se hva du gjør utav dem,om du maler dem enkelt,eller finner på noe utradisjonellt.....jeg har en ide,skjønner du...men den får jeg nok ikke satt ut i livet,her vi nå bor. Lykke til :) Og god malehelg :)

Elin | Draumesidene sa...

Flotte bilder, og LEKKER farge på skoddene! :)

Klem E

Karna sa...

Skodder er jo bare kjempe fint, gleder meg virkelig til å se....kommer sikkert til å bli rålekkert så flinke som dere er!
Lykke til med prosjektet og ha en fin helg!

Manne's hverdag sa...

Høres bare SÅÅÅÅ fint ut!!!

Håper vi får se det ferdige resultatet!!!

Ha en strålende helg!!!

Hilsen
Marianne