tirsdag 1. februar 2011

Oppussingsprosjekt Bad - Del 1? ...: Et klassisk speil i "gull" og sort "vandalmalt" og totalforandret!

Som nevnt i gårdagens bloggeinnlegg skulle jeg bare erstatte gardinene på badet med vindusskodder, men så utviklet det hele seg til "Oppussingsprosjekt Badet"! Nå er veggene malt, taket har også fått 2 strøk og taklistene er malt, og i dag ble også skoddene på badet montert og er klare for maling i morgen. Gerikten rundt vinduene og karmen håper jeg også vi rekker å male i morgen ettermiddag.








Bordet og den lille benken som var på badet skal ikke inn dit igjen, i stedet kommer noe annet som vi skal snekre ;) Jeg har laget tegning i dag, og du skal selvsagt så se både tegning og Gjør-det-selv-oppskriften etterhvert! ;)

Den største forandringen blir møblene og nipset på badet. Det meste blir nå byttet ut eller ombygd, og i forbindelse med badfornyelsen hentet jeg dette speilet som tidligere har vært i spisestuen vår. Jeg var litt lei av det, har egentlig alltid syntes det var litt mørkt, litt tungt, og etter at det har stått i boden en tid, var jeg nå klar til å ta det i bruk igjen! Men først skulle det males! :))

Jeg malte det med den klare sjokkblå fargen Cerulean blå! Jeg har brukt ojlemaling glans 15 og malt det med lett penselstrøk for å beholde litt av fargen som var på speilet helt innerst i de dype utskjæringene. Jeg maskerte selve speilet for ikke å søle maling på det, deretter ga jeg speilrammen et strøk Cerulean-blå. Kun ett strøk. Dette valgte jeg fordi 2 strøk fjerner teksturen på speilrammen.

Jeg valgte å heller ikke dekke speilrammen med maling fordi den da ville ha sett ut som plast etterpå. Det ønsket jeg ikke. Slik jeg har malt det - vandalmalt? - ser du fremdeles at det er et "gammelt" speil i heltre som rett og slett er malt av en vandal, og det var den finishen jeg ønsket meg. Hadde jeg malt det helt, dekkende, med 2-3 strøk hadde det bare blitt seende ut som et kjedelig fabrikknytt "feilfritt" plastspeil, og det synes jeg ikke er særlig spennende. Nei genuint, unikt og med særpreg må det være, gjerne litt rustikt, det liker vi! ... ja i hvertfall jeg, hi, hi! ;))

Ofte aldringsmaler jeg ting (se DIY øverst i menylinjen under headeren), ja det hender jeg abstraktmaler møbler også, men denne malingsteknikken har jeg aldri prøvd før! Denne gangen har jeg gått helt motsatt vei av aldringsmaling! En sjokkfarge er malt oppå gammel tradisjonell design! Lurte litt på hva jeg skal velge å kalle denne malings-teknikken, ...og jeg tror et passende navn på det jeg her har gjort med dette speilet rett og slett er Vandalmalt?!! :DD

Hva synes du om speilet? Ble speilet herlig eller ødelagt? Får du litt "vondt i magen" av å se hva jeg har gjort med dette speilet, eller synes du det ble knakende flott? :D Jeg synes selv speilet ble knakende flott! Det var et klassisk, men kjedelig, indentitetsløst, speil i "gull" og sort, men nå er det jammen ikke mye identitetsløst og kjedelig lenger i hvertfall! Jeg var litt spent på resultatet, men er kjempefornøyd! Speilet blir en herlig kontrast til marmorstein og hvit porselen, hvitt tak, vegger i lys antikk! Det skal flere detaljer i spreke farger inn i det "nye" badet vårt. Du skal selvsagt få se ting for ting, møbel for møbel, steg og steg, etterhvert som ting blir ferdige.

Ha en fin tirsdag! :)

Klem,
Ann,
Interiørbloggen Glassveranda.

4 kommentarer:

mona.z sa...

Speilet ble helt nydelig, super farge:)

Anette Willemine sa...

Hørtes lekkert ut med skodder. De dere har i sommerstuen er så fine. Farven likeså. :)
Speilet ble jo helt nytt. Satt i en sammenheng blir det sikkert kjempefint!

Ønsker deg en god start på februar, Ann!

Klem,
Anette Willemine

toves sammensurium sa...

Tar en sunnmørsk her jeg Ann..."Du er steikje tulen!!!"
And that´s a compliment :)))))
toveklem:)

Anonym sa...

Oppdaget bloggen din i går via Anettes hus og som jeg koste meg i går kveld. Så utrolig mye nydelig og også koselige ting å lese. Innom igjen i kveld igjen og det blir garantert ikke siste gang. Tusen takk for alt det vakre du deler! :)