På lik linje med andre internettsider bruker også denne nettsiden cookies. Informasjonen benyttes bl. a. av Google.
Hvis du ikke aksepterer cookies, kan du deaktivere funksjonen. Cookies kan også slettes i ettertid hvis ønskelig.
(Dette til generell orientering, jf. EU/ekomloven 1. juli 2013).

tirsdag 4. januar 2011

Pantone: Årets farge 2011 er Kaprifolrosa!

Starter for ordens skyld med å gjøre oppmerksom på at de to bildene som du ser her i dette innlegget tilhører det amerikansk selskapet www.pantone.com. (The two photoes shown in this reportage belong to the American company www.pantone.com!)

Pantone, Inc. er et datterselskap av X-Rite, Inc. Pantone, Inc. er verdenskjent og er øverste "myndighet" innen fagfeltet farger og fargetrender. Pantone, Inc. er ledende leverandør av fargesystemer og -teknologi for utvelgelse og presis kommunikasjon av farger på tvers av en rekke ulike bransjer.

Pantone, Inc. er særlig kjent for sitt fargereferansesystem Pantone Matching System (PMS) som brukes av trykkerier og grafiske designere. Jeg jobbet på reklamebyrå midt på 90-tallet, og da foregikk all fargekommunikasjon ved at man refererte til fargekodene i Pantone-viften. Viften er internasjonal, alle i bransjen kjenner til den og fargene er ikke til å misforstå: Viften, et slags fargekart i vifteform, inneholder trykte fargeprøver av 1114 forskjellige farger på blankt, halvblankt og matt papir, samt en fargeblandeoppskrift for hver enkelt farge. PMS-fargekodene benyttes også i profilhåndbøker for å fastslå 100% korrekt fargebruk i firmalogoer, varemerker og på dekorelementer som skal benyttes i den visuelle profilen for øvrig. PMS-fargekodene brukes også til f. eks. å fastslå fargene i de forskjellige nasjoners flagg. (Det norske flagget skal til eksempel ha rødfargen Pantone PMS-032U og blåfargen Pantone PMS-281U).

Pantone fargekoder benyttes ikke bare i den grafiske bransjen, men også i mote/konfeksjon/tekstil-bransjen, arkitektur/interiør-bransjen, malings- og lakkindustrien, digital teknologi/plast/emballasje-industrien m. fl. Det var Lawrence Herbert, Pantones grunnlegger, som i 1963 skapte det nå internasjonale Pantone-fargekodesystemet for å identifisere, matche og kommunisere farger. PANTONE ® er kort oppsummert et standardisert og internasjonalt språk, et verdensomspennende fargekodesystem, for presis fargekommunikasjon mellom designere og produsenter, mellom forhandlere og kunder.

Pantone varsler også trendfarger, på lik linje med værvarselet, bare at varselet gjelder farger. De forutser hvilke farger som vil dominere markedet kommende år. Dette er til stor hjelp i møbelindustrien og konfeksjons/tekstilindustrien m.fl. Men Pantone er på grunn av sin markedsposisjon på denne måten også med å bestemme hva som blir neste års trendfarger. Når Pantone sier rosa er årets farge, reagerer industrien øyeblikkelig: Tapetprodusenter trykker opp rosa tapeter, moteindustrien hamstrer rosa tekstiler, rosa lampeskjermer kommer i butikkene, rosa gardiner, rosa vaser, sofaer, puter, pledd, smykker, skjerf og mobildeksler.

Er rosa en farge som passer best for småjenter, eller er dette en vakker vital farge å krydre hjemmet med denne våren? Noen farger er enklere å innføre i motebildet enn andre. Mimosa-gul som var "Årets farge" i 2009, ble ikke samme suksess som fargen turkis ble i 2010. Nå gjenstår det å se hvor populær denne rosa fargen vil bli, -om det er en farge folk vil ta til sitt hjerte og, ikke minst, inn i sine hjem.


Det engelske navnet på denne bestemte rosafargen er Honeysuckle. Årets farge har med andre ord fått navn etter en blomst som har samme farge, -blomsten fra en busk som botanisk tilhører Kaprifol-familien. Det er i hvertfall liten tvil om at denne fargesterke rosafargen er en farge som utstråler vitalitet, energi, friskhet, modighet og styrke!

Pantones filosofi bak årets fargevalg er nemlig akkurat det, -at Honeysuckle, Kaprifolrosa, en rødlig skarp rosa, skal ha en oppmuntrende og oppløftende virkning på oss, og gi oss styrke, pågangsmot og selvtillit til å møte hverdagens mange utfordringer. Tanken bak er at i tider med stress, trenger vi en munter spenstig farge som gir oss litt ekstra andrenalin! Honeysuckle er en fengslende farge som som gir oss positive vibrasjoner, ifølge Pantone. Faktisk er det den intense rødrosa fargen, og ikke den søte duften av blomsten, som tiltrekker kolibrier til disse blomstene. Pantone håper at fargen skal gi oss assosiasjoner til deilige bekymringsløse vårdager, sommer og duften av vakre blomster!

Mer information om Pantone, Inc. og PANTONE® sine produkter, finner du her: www.pantone.com.

Hva synes du om Årets Pantone-farge Kaprifolrosa? Hvilke assosiasjoner får du når du denne fargen, -hva forbinder du den med? Tenker du "Hurra!" når du ser årets farge og gleder deg til å ta fargen i bruk i interiøret, eller tenker du "Huffda!" og velger å overse årets rosa trend?

Ha en riktig fin tirsdag! :)

Klem, Ann,
Interiørbloggen Glassveranda.

5 kommentarer:

fru Nielsen sa...

Gosj.
Det kan man si, men til ettertanke kanskje endelig litt farge.
De fleste sitter om dagen og er litt oppgitt når all julepynt er ryddet og husene virker kjedelige, jo det er den lille tuchen av rødt som omfavnet oss i den ellers nøytrale hverdag i hvitt, grått og lin, så ja kanskje ikke så dumt med litt farge igjen.
Ikke for det, tror ikke jeg kommer til å male en vegg med den fargen men kanskje ett pledd og noen puter.
Rødtoner gir jo tross alt positive viber og endorfin nivå i hjernen kan lettere produseres, så vi kan vel trenge det fra tid til annen, bare den ikke overdrives syntes nå jeg da.
Ha en fin dag :)
Fargerik hilsen fra Heidi

elinAnita (eddaskreativiteter ) sa...

Ja det tror jeg absolutt på...
ha en fin fin dag
kelmkelm

Laila sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Anonym sa...

Jeg har en kaprifol på husveggen min. Tror nok fargen gjør seg best på utsiden av huset. På 80-tallet hadde jeg et arbeidsrom i huset malt i denne fargen. I dag går det i eggehvitt overalt.

Glassveranda sa...

Takk for spennende tilbakemeldinger! Jeg har stor tro på rosa jenterom, men i stuen passer kanskje fargen best som tilbehørsfarge. Hjemme hos oss blir den neppe det heller, vi får se, kanskje kommer det noe rosalekkert i interiørbutikken som heller ikke jeg kan motstå, hi, hi! ;)) Er det noe jeg har lært med alderen så er det at jeg aldri skal si aldri! ;)...men jeg er helt klart mest begeistret for turkisblå, lyse, sjøgrønne farger, og denne rosafargen er fryktelig langt unna det! ;)

Jeg måtte le høyt da jeg så kommentaren fra "Anonym", for jeg gjorde faktisk det samme i begynnelsen av 90-tallet! -Malte et gjesterom helt rosa! Jeg har vel aldri så fort angret på et fargevalg! :DD Det var etter det at jeg bestemte meg for å ta i bruk 14 forskjellige "hvitfarger" i stedet for! ;)) Et flott utgangspunkt for det meste! ;)

Ha en fortsatt fin uke alle sammen!

Klem, Ann.

K U N S T N Y H E T :