søndag 13. februar 2011

Oppussingsprosjekt Bad - Del 12: Benken er ferdigmalt! Den ble ikke grå likevel... :))

Planen var nesten spikret: Benken skulle males i en mørk antrasitt gråfarge! Men den ble ikke grå likevel... hi, hi! ;)) Den ble så langt fra grå som det er mulig å komme!!

Jeg stod klar i maleklærne, malingsbøtten stod klar på gulvet med malekosten oppå lokket, og jeg tok én gløtt på benken i det skarpe dagslyset og tenkte at denne benken skal sannelig ikke være mørkegrå i hvertfall! Mørkt og kjedelig! Nei er det badfornyelse så er det badfornyelse, og dermed bar det ut i lysthuset for å hente inn lokket på den turkise gamle trekisten som står der ute!

Neste stopp ble boden i kjelleren! Jeg trengte plutselig både lys turkisblå maling og en gammeldags limegrønn-ish en! Ingen malebutikker åpne på søndag og dermed var det bare å lete til jeg fant det jeg trengte for blande fargene selv!

Det er kanskje litt vanskelig å se ut fra disse bildene, men den turkise gamle trekisten er svært, svært slitt! Den har en aldeles nydelig patine, og tar man en nærmere titt på den ser man tydelig at før den i sin tid ble lys turkis, hadde den en slags limegrønn farge! En aldeles nydelig farge! -Og kombinasjonen limegrønn "grunning" og den lys turkise fargen over er bare helt magisk nydelig! Det er denne effekten jeg nå skal prøve å overføre til badbenken!

Jeg malte først et strøk heldekkende limegrønn matt malig på benken med malekost. Da dette strøket hadde tørket malte jeg den lyse turkisblå fargen over den grønne, -et tynt, lett ikke-dekkende strøk som jeg "malte" på benken med en svamp.

Når dette strøket har tørket skikkelig skal jeg gå løs på benken med et finkornet sandpapir! Jeg skal pusse over hele benken, slik at mer av det grønne kommer frem igjen, overgangene mellom fargene glattes ut og mattes litt, og kanskje så mye at også litt at treverket kommer til syne igjen. Jeg har ikke tid til å vente på naturlig slitasje over en 100-150 års periode slik den turkise gamle trekisten i lysthuset måtte igjennom for å få den vakre rustikke patinaen sin! ;)

Her til venstre et nærbilde av benken slik den ser ut i kveld! Jeg er VELDIG fornøyd med fargene! De ble så lik fargene på det gamle trelokket at det ble nesten bedre enn jeg våget å håpe på da jeg tok fatt på jobben med å blande malingene! Morsomt å holde på når det blir akkurat sånn som man vil ha det! Jeg har både gode og dårlige erfaringer med det å blande maling selv, hi, hi! ;)

Håper du har hatt en koselig søndag og morsdag i dag, og så ønsker jeg deg og dine en fin start på den nye uken i morgen! :)

Klem, Ann,

Interiørbloggen Glassveranda.

Fikk du med de tidligere bloggeinnleggene om "Oppussingsprosjekt Bad"? Hvis ikke finner du dem her:

D
el 1: Et klassisk speil i "gull" og sort "vandalmalt" og totalforandret
Del 2: Skoddene montert
Del 3: Mens vi ser på at malingen tørker...
Del 4: Helomvending, fant den perfekte tekstil og jammen fant jeg tekoppene jeg trenger til badprosjektet også
Del 5: Skoddene er ferdigmalte
Del 6: Lysekrone i messing totalforandret med sjokkblå maling og gamle tekopper fra brukthandelen
Del 7: Bruk en vakker tekstil som bakvegg på en reol/hylle
Del 8: Helt utrolig hva maling kan gjøre!

Del 9: Nye bokser til oppbevaring av badets "Må-ha"
Del 10: En skisse av benken vi nå skal lage!

Del 11: I dag har vi bygd en 2,5 m lang benk til badet! Enkel å bygge, -se hvordan
!

5 kommentarer:

toves sammensurium sa...

Sånn går det når "ting" plutselig detter nedi hodet.....og jeg må i grunnen og bunnen si den ble svært så sprek jeg da!!!! Badet kommer garantert til å bli nydelig,friskt og deilig!!!
toveklem:)

Bringen Blomster sa...

Nydelig farge! :)

w sa...

Veldig fin farge:) Du er flink.

W

Torill sa...

Så fint det vert, skikkelig sommarkjensle når eg ser benken. Og det kan gjere godt for kven som helst akkurat no, særleg på badet når ein er trøytt om morgonen.

Anonym sa...

Utrolig herlige farger...litt Tricia Guild'ish :-)
Anne Grethe