mandag 21. februar 2011

Oppussingsprosjekt Bad - Del 16: Nye puter, et eldgammelt vaskevannsfat og masse vakkert dagslys!

Nå begynner det "nye" badet virkelig å ta form! :)) Jeg kan nesten ikke høyt og tydelig nok få sagt hvor utrolig fornøyd jeg er med de nye vindusskoddene som vi lagde til vinduene! Jeg fatter bare ikke at vi ikke har røsket ned gardinene og erstattet dem med vindusskodder for lenge, lenge siden!! Jeg har ikke sett dette i Norge før, men skodder i stedet for gardiner er jo slettes ikke uvanlig i sør-Europa, og jeg er 100% sikker på at dette vil bli en fullt akseptert og ELSKET erstatning for gardinger også her i landet etterhvert!! ;)) Jeg har nå tatt fatt på arbeidet med å male de andre skoddene som vi nå har montert på vinduene i alle rom i husets 2. etasje. Mer om dette senere uti uken, nå en nærmere titt på denne delen av badet! :))

Dette eldgamle vaskevannsfatet med tilhørende vannmugge tilhørte mine oldeforeldre. Det stod på et bord på badet tidligere, men jeg synes det kom heeelt til sin rett her på den nye benken oppå den hundre år gamle steinplaten som var disktopp i oldefars butikk. Jeg vet ikke hvor gammel vaskefat-settet er, men det er nok like gammelt som marmorplaten, kanskje enda eldre.
Det ble skikkelig "Gammelt-sjarmerende-sommerhus-av stein-i-Provence"-stil over denne enden av badet synes jeg! Jeg gleder meg til å ha et laaangt skumbad når badet nå snart er helt ferdig oppusset og klart til bruk. Da skal jeg lene med godt tilbake i badekaret med lavendel-duftende skum helt opp til ørene og bare nyte synet av steinbenken med vaskevannsfatet på, dagslyset for formelig flommer inn gjennom vinduene, fargene, og drømme litt om sommer ved middelhavet! Akkurat nå er det bare snø å se utenfor badvinduene, men om få måneder blir trærne og gresset nedenfor grønne igjen, og i juni er alle trærne du ser utenfor vinduene dekket av de lekreste lilla og dyprosa syrinblomster!

De turkise sitteputene matcher den lyseste turkisfargen jeg har brukt på badet helt perfekt! Jeg ble så glad da jeg fant noen i nøyaktig samme farge! :)) Her kan jeg sitte mykt når jeg børster håret (langt hår kan ta tid å børste må vite, -spesielt på dager når det er i ekte Ronja Røverdatter stil!, hi, hi! ;)), smører inn leggene med fuktighetskrem etter et bad, eller så kan jeg bare sitte der å snakke med ungene mens de bader! Det blir nok heeelt supert!














Ha en fin tirsdag
! :)

Klem, Ann,

Interiørbloggen Glassveranda.

Fikk du med de tidligere bloggeinnleggene om "Oppussingsprosjekt Bad"? Hvis ikke finner du dem her:

D
el 1: Et klassisk speil i "gull" og sort "vandalmalt" og totalforandret
Del 2: Skoddene montert
Del 3: Mens vi ser på at malingen tørker...
Del 4: Helomvending, fant den perfekte tekstil og jammen fant jeg tekoppene jeg trenger til badprosjektet også
Del 5: Skoddene er ferdigmalte
Del 6: Lysekrone i messing totalforandret med sjokkblå maling og gamle tekopper fra brukthandelen
Del 7: Bruk en vakker tekstil som bakvegg på en reol/hylle
Del 8: Helt utrolig hva maling kan gjøre!

Del 9: Nye bokser til oppbevaring av badets "Må-ha"

Del 10: En skisse av benken vi nå skal lage!

Del 11: I dag har vi bygd en 2,5 m lang benk til badet! Enkel å bygge, -se hvordan
!
Del 12: Benken er ferdigmalt! Den ble ikke grå likevel... :))

Del 13: Nymalt Buddha

Del 14: Den hundre år gamle steinplaten er på plass!

Del 15: Redesign et Ikea-møbel! Se hvordan et masseprodusert glass-skap enkelt kan forvandles til noe unikt og spennende!


5 kommentarer:

mona.z sa...

Virkelig flott bad dere har fått! Helt enig med deg at skodder er et flott alternativ til gardiner. Har noen rom her hjemme jeg kunne tenke meg ville blitt fine med skoddder, men har en laaaang liste med ting som skal prioriteres før det. Ha en fin tirsdag, klem fra Mona

w sa...

Så utrolig lekkert bad dere har:)

W

Huldra sa...

Det blir jo bare sååå lekkert! Du leier det vel ikke ut en times tid til en sliten sjel når det er ferdig vel..? ;)

Det ligger en meget spesiell award til deg inne hos meg. Du er så absolutt en av de som fortjener den. Valgfritt om du tar den og sender den videre, men ta den så absolutt til deg. Du fortjener den! :)

Nanna sa...

Så super fint det är!!!! Grått vitt och turkost! I love it!!

Ann sa...

Tuuusen takk for koselige tilbakemeldinger!! ♥

Mona: Om det er noen trøst så har skoddeprosjektet vært et prosjekt laaangt nede på vår prioriteringsliste også i mange år, hi, hi! :)) Men nå (14 år etter at vi startet på huset! :))), kan vi endelig kose oss med denslags "Ikke-nødvendige"-prosjekter også! De første 10 årene var det de hundre øverste punktene på "MÅ-gjøres-med-en-eneste-gang"-listen vår som måtte prioriteres! :D

Huldra: Tuuuuuusen hjertelig takk for award, hjertevarmende ord, din fantastisk omtale av Glassveranda på bloggen din og... ja i det heletatt!!! ♥♥♥

Ha en riktig fin helg alle sammen! :O)

Klem, Ann.