søndag 6. februar 2011

Oppussingsprosjekt Bad - Del 7: Bruk en vakker tekstil som bakvegg på en reol/hylle!

Fikk du med deg del 1, del 2, del 3, del 4, del 5 og del 6 av "Oppussingsprosjekt Bad"?

I del 4 fikk du se denne turkisblå tekstilen, og i del 3 fikk du en kort forklaring på hvordan du selv enkelt kan snekre en fin og solid reol. Jeg nevnte også at tynne kryssfinérplater er rimelige og godt egnet til bakvegg på en slik reol, MEN det er en annen ting som også er rimelig og som i tillegg kan gi en helt fantaststisk - dramatisk - effekt og stilendring på en reol som dette, og det er tekstiler!














E
n tekstil er også enkel å bytte ut dersom du etter noen år skulle ønske et annet design på rommet reolen står i!


Det er imidlertid viktig at du velger en sterk og stabil (ikke-elastisk) tekstil når du skal bruke en tekstil som bakvegg på en reol/hylle! Den må kunne strammes godt/spennes på baksiden av reolen, den skal tåle å stiftes i uten å revne, og den skal videre tåle at noen støter borti den etter at den er festet, uten av den spjæres eller rakner av den grunn. (En voksbehandlet tekstil som den jeg her har brukt passer perfekt til dette bruksområdet). Med dette i tankene er det bare å dra ut på tekstiljakt! Utvalget i butikkene er jo enormt og denne tekstilen i en sprek blåturkis farge passer perfekt sammen med min nå Cerulean blå lysekrone med te-kopper på og mitt "nye" Ceruleanblå speil! :))

Det beste av alt: Dette er noe absolutt alle kan få til selv! Du trenger bare en tekstil som du liker designet på og som passer inn i rommet, en saks og en stiftemaskin! Dette har jeg gjort:





1) Den tidligere beige reolen fikk to strøk oljemaling farge Lys antikk (fargen er nesten helt hvit).


2) Jeg festet tekstilen med to stifter øverst først, sjekket og dobbeltsjekket at alt så beint og korrekt ut, -at mønsteret var på midten/jevnt fordelt! Så strammet jeg tekstilen og festet den med stifter også nederst og på sidene av reolen. Sett deretter flere stifter slik at tekstilen holdes helt tett inntil reolen over det hele! Stift gjerne også tekstilen fast til hyllene.

3) Da tekstilen var festet klippet jeg vekk alt ekstra tøy som stakk utenfor reolen. (Ikke klipp for nære stiftene for da kan det løsne eller rakne!). Vips, -reolen er ferdig! :))


Denne skal stå i et hjørne på badet vårt, og her skal vi ha badehåndklærne våre! :)) Ble den ikke lekker? Jeg ble i hvertfall veldig fornøyd, og jeg per og tror dette er en idé som kan være til glede/nytte/hjelp for flere som ønsker seg litt fornyelse uten av det trenger å "koste skjorta". Det selges jo også enkle hvite hyller som dette ferdig i de aller fleste butikker! Denne reolen er bygd av heltre (hobbyplater av furulameller), men det er fullt mulig å montere topp- og bunnlist på en billig masseprodusert laminat-reol også! Med topp-og bunnlist + en vakker tekstil, eller bare en vakker tekstil, kan du få et unikt og spennende møbel på 1-2-3!

Ha en riktig fin søndag! :0)

Klem, Ann,
Interiørbloggen Glassveranda.



4 kommentarer:

Turid sa...

Du er så flink, Ann! :-) Det ble virkelig en kjempefin hylle! Likte også speilet veldig godt! Gleder meg til å se bildre ferdig av badet ditt etterhvert ;-)
Klem, Turid

Anne (Moseplassen) sa...

Flott resultat. Råflott tekstil!

Stoff brukt på den måten der gir en egen taktilitet og tar jo lyset andeledes enn malt eller tapesert overflate. Fint.

carina sa...

Fantastisk flott blogg du har.Her har jeg fått mange ideer til huset vårt.

Carina

Ann sa...

Tusen takk for så koselige kommentarer! :))

Jeg har brukt en slags tekstil her, men det går også fint an å bruke en tapet ;)
Bilder av hele badet slik det ble da det var ferdig ser du her: http://glassveranda.blogspot.com/2011/02/oppussingsprosjekt-bad-del-18-badet-er.html

Klem, Ann :0)