søndag 27. mars 2011

Prosjekt Smykkestativ - Del 3: Valget tatt, det ble et spir!

Fikk du ikke med deg Del 1, skissen av smykkestumtjeneren, så kan du se den HER. I Del 2 finnes en detaljert steg-for-steg beskrivelse som viser deg hvordan du kan lage denne smykkestumtjeneren. I kveld skal du få se bildet av det ferdige resultatet, men nå skal du først kort få se hvordan "spiret" på toppen av smykkestativet festes:

Stangen som stikker opp av "smykkekarusellen" er en gjengestang med utvendige gjenger, og derfor må toppen/knotten/spiret ha utvendige gjenger. Jeg planla en øyeskrue på toppen (se skissen i del 1), men jeg fant ingen i krom tilpasset 12 mm gjengestang, kun en brutalt stor og grov en som jeg etter kort betenkningstid forkastet, den ble for røff for et smykkestativ. Dermed måtte jeg finne noe annet vakkert som kunne pryde toppen av smykkestativet. En skapknott kunne kanskje fungere, eller et lite spir av tre, men da jeg fant dette spiret av stål var jeg ikke i tvil, DET måtte det bli! :)) Men hva er dette da? Jo, det er rett og slett en dekorende til en gardinstang! Riktig lekker som spir, ikke sant?

Den neste utfordringen var å få den til å passe til en 12 mm gjengestang. De fleste endeknotter til gardinstenger har 16 eller 19 mm gjenger, denne var 19, mens jeg trengte en på 12. En utfording, men heldigvis ikke en særlig stor en ;) Jeg tok rett og slett bare en M 12 mutter (12 mm) og "støpte" den fast inni endeknotten med litt sparkel. Du kan også bruke akrylmasse eller litt vindus kitt. Når sparkelet var herdet hadde jeg et dekorspir med 12 mm innvendige gjenger som passet perfekt til gjengestangen! Det enkle er ofte det beste! ;)

Bilder av det ferdige resultat, smykkestumtjeneren slik den ble nå som den er 100% ferdig og på plass der hvor den skal stå, kommer i kveld!

Ha en fin søndag! :)

Klem,
Ann,
Interiørbloggen Glassveranda.




1 kommentar:

Gry sa...

Så kreativt...gleder meg til å se bilder av det ferdige resultatet :)