tirsdag 7. juni 2011

O store lykke, -nå er søylene støpt!

Det tok sannelig sin tid, men i dag støpte vi endelig den siste søylen til nyterrassen som vi nå skal bygge på husets sør-øst side! Støping av søyler og andre ting er som regel en enkel sak hos oss fordi vi har fjelltomt, huset og de fleste andre små bygg (unntatt lysthuset) står på fjell, bedre byggegrunn får man ikke! :))

Men... de siste søylene til denne terrassen er så langt ut at her fant vi ikke fjellet! Det var "bunnløst". Så vi måtte grave og grave og grave, for å være sikker på at vi kom ned til telefri grunn. Hver gang vi var ferdige med et hull kom regnet, det bare fosset ned, og hver ettermiddag tømte vi hullet og tenkte at nå, nå SKAL vi støpe i morgen ettermiddag! Neste morgen var hullet igjen fylt med vann, og slik har vi holdt på noen uker nå! Hi, hi, er det ikke typisk. Heldigvis er det jo bare søyler til en terrasse, et prosjekt som ikke haster, så vi har ikke stresset det, men jeg må bare inrømme at vi er veldig fornøyd nå når søylene endelig og omsider er støpt!!

Vi har isolert med to lag trykkfast isopor i bunnen av hullet vårt og lagde en fikantet "skål" av isopor i bunnen av hullet for å kunne støpe en solid "fot"/betongplate under søylen/fundamentet. Før vi støpte la vi plast i hullet for at betongen ikke skulle forurenses av jord/humus fra hullveggene. Først litt betong, så masse armering og så betong igjen. Vi lagde to L´er av noen armeringsstenger som er støpt ned i bunnen og som går opp til toppen av røret. Støperør og bjelkesko selges på Biltema, Jula og på andre vanlige byggevaresentre. Pass på at armeringen ikke er inntil røret, det skal være betong rundt all armering. Sjekk at røret står i riktig avstand fra veggen og at det er i lodd (bruk et vater). Fyll røret med betong. Stak med en ren trelekt eller lignende slik at du ikke får luftlommer i søylen. Sjekk og dobbeltsjekk at alle avstander m.m. fremdeles er riktige og sett til slutt bjelkeskoen ned i betongen. La det være 1-2 cm avstand fra betongen til bjelkeskoen flatebunn. Legg en bordkledningsbit eller noe mellom bjelkeskoen og røret til slutt for å hindre at skoen sklir helt nedi. (Denne avstandsklossen fjerner du etter noen dager når betongen har størknet). La betongen tørke/herde. Hold betongens overflate fuktig/vann betongen de første par dagene for å forhindre sprekker i betongen. La stå urørt i en uke uten belastning, deretter er det bare å bygge! ;)

Der er vi nå! Jeg begynte i all min iver å rive den gamle terrassen som er på denne siden av huset i dag, så i kveld har jeg tatt både betennelsesdempende medisiner og Paralgin og håper jeg blir gangfør utpå dagen i morgen! :D ...Krykkene står klare, for jeg vet jo svaret på det spørsmålet allerede nå :S Må bare le, hjelper aldri å gråte! ;) Jeg er uansett sååå glad for alt det vi fikk utført i dag! :))

Jeg gleder meg kanskje aller mest akkurat nå til å få fylt inntil søylene igjen, legge på plass plenen og, ikke minst, legge på plass brosteinen der vi har måttet flytte på den! Hagen på denne siden av huset er et eneste kaos nå, men til helgen skal alt bli så ryddig og pent igjen at!... vel i hvertfall litt mindre gjørmete! Jeg har lagd en materialliste med oversikt over hva vi trenger av bjelker, terrassebord, skruer og andre byggematerialer, det bir innkjøp på torsdag og så håper jeg vi kommer i gang med byggingen allerede førstkommende helg! Først skal vi flytte to vinduer fra et av rommene i huset fra sørveggen til østveggen... kommer tilbake til det etterhvert.

Jeg er helt utladdet nå for tiden, "skal bare" en masse ting og faller sammen som en tom sekk om kvelden! Jeg skal til nye undersøkelser om to uker og gleder meg for første gang til det! Jeg blir så trøtt av medisinene mine og kan ikke begripe at det er slik jeg skal ha det resten av livet... skal spørre legen om dette. Heldigvis ikke hver dag jeg må ta Paralgin da, for det blir jeg jo desto enda trøttere av å ta! Har du sendt meg mail så skal jeg forsøke å sjekke mail i morgen, tror det snart er en uke siden jeg sjekket mailen min nå, gjør det jo vanligvis stort sett hver dag.

Vel, det var nok alt fra Glassveranda i kveld! Jeg er i livet (takk som spør! ;))) Håper du/dere har hatt en fin helg, og så ønsker jeg deg og dine en fortsatt fin uke! :)

Klem, Ann,
Interiørbloggen Glassveranda.

Følg gjerne Glassveranda på Facebook for regelmessig påfyll av inspirasjon til hus, interiør og uterom:



Ingen kommentarer: