lørdag 17. september 2011

18 lekre franske tøyservietter

Disse tøyserviettene kjøpte jeg i Frankrike i sommer. Jeg har tøyservietter fra før av, men jeg klarte bare ikke å gå fra disse! :)) -Synes de var så lekre med det enkle beige kornbroderiet på, deilig myke er de også.





Jeg bruker ofte kjøkkenhåndklær som tøyservietter når vi har selskaper, de er både vakre og veldig praktiske, men i finere selskaper med damaskduk og sølvtøy blir kjøkkenhåndklærne for grove, for lite pyntete, da bruker vi vanlige tøyservietter.





De tøyserviettene vi hadde fra før av er av typen stiv bomull med et pent og pyntelig broderi på. De er vakre de også, men så stive og harde, og det verste av alt: De må strykes etter vask! Grøss! :DD Jeg liker IKKE å stryke, -og i hvertfall ikke servietter! ;)





Disse franske tøyserviettene er av en myk tekstil, er faktisk usikker på om det er lin eller bomull, de er lokalproduserte og hadde ikke merkelapp med produsert, vaskeanvisning m.m. på, men damen sa de kunne vaskes på 75 grader. Jeg vasket de på 75 grader da jeg kom hjem og til min store glede var de akkurat like fine etter vasken som da jeg kjøpte dem! :)) De skal ikke strykes, denne tekstilen skal ha litt struktur som her, og de var ikke krøllete i det hele tatt da de kom ut av vaskemaskinen! DET kan jeg like! ;))





Jeg kjøpte heldigvis 18 stykker, da har jeg nok mange til nyttårselskaper og til lignende anledninger;) Fordi de er så lette å stelle og fordi de ikke er så alt for pyntlige, så passer de like fint til hagefesten som til nyttårsselskapet, -ja disse blir nok flittig i bruk hjemme hos oss! ;)





Jeg kjente at jeg allerede gleder meg litt til jul i dag da jeg brettet disse og la dem klare til bruk i "kurven". I oktober, november og desember pleier det alltid å være så mange fine anledninger til å få lov til å pynte festbord, og det er alltid like gøy! Gleder meg til å ta serviettene i bruk, og gleder meg til høstens og vinterens selskapeligheter! ;)





Vi bar ut alle spisestuemøblene og gjorde en skikkelig rundvask av spisestuen før helgen, det ble så friskt og rent der inne, litt nytt nips har fått plass på skjenken (bilder kommer, bilder kommer! ;), vintergardinene har kommet opp, det ble så lunt og koselig, og så har jeg kjøpt et nytt stoff for å trekke om spisestuestolene! (De sorte). Hvilken tekstil og farge jeg har valgt til stolene skal du få se om ikke lenge ;) Har du begynt å henge opp vintergardiner?

Dersom du liker den franske landsstilen så bli gjerne med i giveaway-trekningen her på Glassveranda! ;) Du kan melde deg på her: PÅMELDING


Ha en fin søndag! :0)

Klem, Ann,
Interiørbloggen Glassveranda.

Følg gjerne Glassveranda på Facebook for regelmessig påfyll av inspirasjon til hus, interiør og uterom:

3 kommentarer:

pensjonat frua sa...

Sååå nydelige!!! Du har en fantastisk blogg:) Den pizzaen på grillen hørtes god ut:)

Ingunn sa...

Kjempefine. God helg!!!

Husmannsplassen i Hidlesundet sa...

Så koselige servietter!! Jeg bruker også mine gamle i damask. Men du som jeg strever med strykingen! Heldig du var som fant disse. Og smart å kjøpe så mange! Gled deg med dem:-)
Klem:-)