fredag 23. september 2011

Ut med alle "pynteting", og inn med bruksting

Dette sitatet har jeg brukt mange ganger før her på bloggen, men det kan på en måte ikke gjentas ofte nok: "Have nothing in your house that you do not know to be useful, or believe to be beautiful!" (William Morris). Jeg ville kanskje ha lagt til enda et ord inn i den setningen; "Ha kun ting i hjemmet ditt som du synes er nyttige, interessante eller vakre". Eller enda bedre er det om du får til: Nyttige, interessante OG vakre! ;)









Jeg har nå erstattet pyntetingene jeg hadde på skjenken i spisestuen med nyttige ting, -ja ting som stadig er i bruk hjemme hos oss.

Spisestuen vår er i bruk til daglig, ikke bare ved spesielle anledninger, -det er her vi spiser frokost, middag og kveldsmat sammen, og plutselig gikk fikk jeg bare helt nok av "utstillingen", all pynten, på skjenken i spisestuen! Ut med alle "pynteting", og inn med bruksting! Men det ble riktig så vakkert det også synes jeg! ;)) -Og så praktisk, så praktisk!

Olivenolje-flasken av keramikk hadde jeg med meg hjem i kofferten fra Frankrike i sommer! ;) Joda, jeg har tre slike fra før av i forskjellige farger, men denne hadde bare så nydelige farger at jeg "måtte" bare ha den også! Denne er foreløpig tom, men jeg skal fylle den med en skikkelig god olivenolje slik at vi kan ha den på spisebordet når vi spiser salater o.l. Den olivenoljen du ser står i flaskekurven min er forresten veldig god. Den er fra Gino Valente´s egen produksjon og er super til bl. a. salater! ;)

Her har de sjokkrøde kaffe/tekoppene mine også fått sin faste plass. Synes de ble så flotte sammen med de lyse monokrome fargene. Disse er i bruk hver dag og her er de lett tilgjengelige ettersom Dolce Gusto´en står på en hylle i skapet rett ved skjenken, -i det skapet du så vidt ser i speilet! ;) I speilet ser du også at ekstra kaffekapsler er lagret i en kurv som jeg har plassert oppå et stettfat på toppen av skapet.


Parmesan-skålen fant jeg også i Frankrike. Vi bruker parmesan til pasta, en del salater og på en del stekte grønnsaker, så denne blir nok flittig i bruk fremover! ;)

Det lille metallskiltet er jo ikke nyttig da, men et gøyalt innslag på skjenken! :)) Også dette har jeg funnet i Frankrike.


7 vinduer i spisestuen vår sørger for rikelig med dagslys!


Her ser du også vintergardinene mine! :)) Om sommeren fjerner jeg rett og slett gardinene fordi jeg vil ha inn mest mulig dagslys. Vi har heller ikke innsyn fra naboene om sommeren p.g.a. alle trærne rundt eiedommen. Men på senhøsten henger jeg opp gardinene igjen fordi vinduene da er så veldig mørke om kveldene. Hvite lette gardiner slipper inn lys om dagen, og gjør vinduene lyse om kvelden. Vi har med andre ord ikke gardiner om sommeren, og "nestenhvite" gardiner om vinteren.


Jeg glemte å ta et oversiktsbilde av spisestuen i sin helhet, men her på et bilde jeg tok i vår ser du hvor skjenken er plassert. I enden av spisebordet står skjenken. Det er forresten disse sorte spisestuestolene jeg nå skal trekke om i et lysere stoff, bilder kommer! ;)












Det gamle trauet brukes til å servere boller o.l. på, spesielt ved juletider. Stettfatet brukes når vi feirer bursdager, bl. a. til cupcakes/muffins i barneselskaper.


Det gamle viduet har stått her så lenge nå at det får bli litt til! ;)


Oliventreet ser litt pjuskete ut, det ble nok stående utendørs litt for lenge, men det kommer seg sakte men sikkert. Morteren har fått plass her på skjenken, kun få skritt fra kjøkkenet så her står den fint. Foran alt på skjenken står en lang lysestake for telys som vi tenner på mørke høstkvelder når vi spiser.








Denne fargerike vinkorken av glass er også et Frankrike-funn. En spennende detalj i vinflasken, men også i vannkaraffelen. Jeg synes det er godt med noen ekstra fargeklatter i interiøret i vinterhalvåret.
Har du meldt deg på i giveaway-trekningen? Hvis ikke kan du gjøre det her: PÅMELDING

Ha en fin lørdag! :0)

Klem, Ann,
Interiørbloggen Glassveranda.

Følg gjerne Glassveranda på Facebook for regelmessig påfyll av inspirasjon til hus, interiør og uterom:

1 kommentar:

Anonym sa...

Hadde bare bruksting en stund jeg også, så ble de byttet med noen pynteting.. Nå er det en miks, iallefall på kommoden :)