søndag 30. oktober 2011

Om sy-vegring og innredning etter "veien-blir-til-mens-du-går"-metoden...

Oiiii, dette ble en lang og innholdsrik "veien-blir-til-mens-du-går"-helg!!  

Det startet allerede onsdag kveld med at jeg bestemte meg for omsider å hoppe i det: NÅ skulle jeg sy nye stoltrekk til de "nestensorte" skinnstolene i spisestuen av det nydelige lysegrå møbelstoffet som jeg var så heldig å få tak i for noen uker siden...

Møbelstoffet stod jo klart og symaskinen var hentet fram, nå skulle jeg sy! (Vrir meg i stolen bare av å se ordet "sy"...) Jeg begynte med å ta mål, skulle lage meg en mal av trekket. "Jeg som kan snekre hus og møbler må da vel kunne sy et stakkars lite stoltrekk?", proklamerte jeg høyt til meg selv med et snev av falsk selvtillit, og selv om alle varselsbjeller ringte i hodet gikk jeg på oppgaven med stor optimisme og fatt mot!

Vel, en time senere satt jeg der enda, med armene rett ned og bare stirret på stolen. Lite var i grunnen skjedd. Jeg var egentlig litt sulten... Jeg burde jo også trene litt kanskje... sånn gikk den dagen.

Torsdagen kom, og jeg tok nye mål av stolen, prøvde meg på noen gråpapirbiter klippet ut så fint med saks i kombinasjon med en neve knappenåler... så var det tid for kaffepause. Den tok godt og vel tre timer.... Tilbake til stolene i ti minutter (men så vanskelig dette skulle være da!!!) ...etterfulgt av en ny liten pause fra "syingen", denne gangen "bare" en times tid. Jeg var fremdeles ikke begynt å sy!

Klokken tre skjedde det endelig noe: Jeg hadde bestemt meg for at jeg ikke likte skinnstolene!! "Kanskje vi skulle se om vi heller kunne finne noen nettere stoler, gamle stoler, i samme stil som de andre vi har rundt spisestuebordet" (bildet til venstre), spurte jeg Kjære forsiktig i mobilen.

"Hvordan går det med syingen?" spurte Kjære. Vi gikk raskt over til å snakke om været!...

Klokken fire kom Kjære hjem med seks nye stoler som vi aldri hadde snakket om, som jeg aldri hadde sett, aldri hadde hørt om! -Og det var jo fint, for sånt noe liker jo en ekstremt interiørinteressert dame på 40+ veldig godt...  

Neste "episode" og helt ferske bilder fra spisestuen kommer søndag kveld, for dette ble en laaang dag, og nå MÅ jeg bare sove! ;)) Ha en fin søndag så lenge! :0) Har du forresten husket å stille klokken en time tilbake?

Klem, Ann,
interiørbloggen Glassveranda.

Følg gjerne Glassveranda på Facebook for regelmessig påfyll av inspirasjon til hus, interiør og uterom:

6 kommentarer:

Ingunn sa...

Nå er jeg spent :)

TSAR sa...

He he, jeg syns jeg kjenner meg litt igjen:o)
Gleder meg til å se resultatet..God søndag!
Tone:o)

Fossestua sa...

Hihi, gleder meg til fortsettelsen :D
Ha en riktig fin søndag - forann symaskinen eller ei ;)
Klem fra Lise

Unknown sa...

Ha ha gjett om jeg kjenner meg igjen, jeg har også total syskrekk. Nå sitter jeg å prøver å mote meg opp til å legge opp to gardinlengder for en venninne, det er to rette sømmer så ikke noe å kvi seg til skulle man tro. Blir spennende nå å se de nye stolene.

Ha en fin og syfri søndag.

Ann sa...

Takk for koselige kommentarer! :))
Føler med deg, legge opp to gardinlengder? Grøss! ;))) To rette sømmer går sikkert bra. Hvis ikke: Jeg har en venninne som ble så sint på symaskinen sin at hun la opp gardinene med stiftemaskin!! ...og det gikk ganske fint helt til hun tok dem ut av vaskemaskinen første gang hun hadde vasket dem! :DD Guri meg, de gardinene som kom ut av vaskemaskinen burde vært satt i glass og ramme! ;)))

Ha en fortsatt fin uke!

Stor klem, Ann :0)

November- symra sa...

Flotte nye gamle stoler. Jeg liker også veldig godt nette, lette spisestuestoler, gjerne med lav rygg slik at bordet og bordpynten kommer til sin rett. Høye tette rygger deler fort rommet.