torsdag 9. februar 2012

Mye vårstemning i et sitrontre!

Jeg hadde helt glemt at gartneriet skulle få inn sitrontrær denne uken, men heldigvis hadde Kjære husket på det! Sitrontrærne var nemlig utsolgte like fort som de kom inn i butikkene i fjor, så i år nølte vi ikke!


Det har allerede tre store sitroner dette treet, og i tillegg er treet dekket med noen bittesmå hvitrosa særdeles velduftende blomster! Det dufter himmelsk av vår i hele etasjen nå! Det er mye vårstemning i et sitrontre! ;) 


Jeg har tidligere hatt et mandarintre, det vokste fint og fikk mange små mandariner hvert år. Det trivdes godt hos oss i 4-5 år, men det er mulig vi ikke passet godt nok på det, for det døde dessverre. Det har en tendens til å bli for varmt for sitrustrær i norske stuer vinterstid, men jeg prøver igjen jeg! Jeg synes de er så nydelige! Endelig har vi et sitrustre i stuen igjen!! O store lykke! :))) 






Ja jeg måtte jo bare ta noen bilder slik at dere kunne få se det lille sitrontreet mitt! ;)) Riktig flott er det der det står på bordet foran vinduet i vårsolen, ikke sant?     

Ha en fin torsdagskveld! :0)

Stor vårmodusklem, 
Ann, Glassveranda.

Følg gjerne Glassveranda på Facebook for regelmessig påfyll av inspirasjon til hus, interiør og uterom:

 

7 kommentarer:

Lykkefunn sa...

Så fint sitrontre! Ja, de dufter noe aldeles herlig! Vi har satt vårt i en kald kjeller for vinteren, og håper det tar seg opp til våren når vi tar det frem i lyset og varmen igjen. Vårt har tre grønne umodne frukter og det mistet noen blader på senhøsten. Gleder meg til den herlige duften! Skulle gjerne visst litt mer om stell av sitrusplanter, jord og gjødsel etc. Vet du noe mer?
Kos deg med treet ditt! :)

Hvite Blonder og Myke Karameller sa...

Åh så herlig da :))
Har mange ganger tent på å kjøpe meg et sånt, men samtidig har jeg tent at dette kan da ikke trives her i kalde Norge... men herre min hatt, det skal jo selvfølgelig stå inne :)))))
Kan vel stå ute på sommerstid ??
Uansett fikk jeg vårstemning av de fine bildene og treet ditt :)

Nyt siste rest av torsdagen
Klem Heidi

Villa Agnes sa...

Fantastiske bilder! :-)

Parkvegens Hageglede sa...

Åååååå, så fint. Jeg ønsker meg et sitrontre for å ha i drivhuset. Hvilket gartneri er det som har sitrontre nå? Et gartneri som tilhøreer en kjede, eller?

Ann sa...

Tusen takk for koselige kommentarer! :)) Ja sitrontreet kan godt stå ute om sommeren, men det bør stå under tak ettersom det, som oliventreet, ikke liker å ha det for fuktig ;) De blomstrer hele året og kan derfor bære frukter og blomstre samtidig. Om vinteren bør de stå kjølig (men frostfritt!), men de skal ha dagslys også om vinteren. Middelhavstrær som dette kan du godt begynne å gjødsle litt ved påsketider og sette de varmere, men ikke gjødsle dem noe senere enn oktober. De skal ikke tørke ut i vinterhalvåret, men heller ikke ha det for fuktig. Men så mye mer vet jeg dessverre ikke om dem.
Jeg kjøpte dette treet på Plantasjen ;) Det er sikkert flere gartnerier som får de inn på denne tiden av året/tidlig vår. Men vær klar over at de pleier å bli fort utsolgt, så førstemann til mølla! ;)) Veldig koselig med et sitrontre i stuen, også dufter de jo også såååå nydelig!

Ha en fin dag i morgen! :0)

Stor klem, Ann.

Linda sa...

Hmmm herlig:) Det oser av vår:)

Vivishagerom sa...

Så herlig det må være å ha et sitrontre i vindu. Det må være toppen av vår og sol!

Ønsker deg en fin fredagskveld!