søndag 22. april 2012

Oldefars utstillingsskap på plass i stuen

Et av de aller første blogginnleggene jeg skrev, for snart tre år siden, handlet om min oldefars utstillingsskap. Skapets historie kan du lese: HER. Jeg gjør for ordens skyld oppmerksom på at jeg IKKE er tilhenger av å male antikviteter!! Alt som kan berges i opprinnelig stand, skal berges synes jeg, -noen riper, skrammer og hakk på antikviteter gjør ingen verdens ting. Gamle ting er vakre på grunn av slike små "feil", ikke til tross for dem. Antikviteter er dessuten verdiløse i det at du gir dem et strøk maling. Må bare gjøre oppmerksom på det slik at ikke noen nå blir inspirert til å male gammelt arvegods med original patina! ;) 

Men dette skapet var fullstendig rasert da jeg fikk det, noen hadde malt det før meg, og i tillegg var det fullt av skruer og spikerhull, det hadde etter den tid blitt brukt som "Malekrakk", og hadde i tillegg store vann- og råteskader, derfor valgte jeg å pusse det opp. Det ville rett og slett aldri blitt tatt i bruk igjen hvis jeg ikke hadde pusset det opp og malt det.  

Jeg synes det gamle utstillingsskapet det ble så lekkert her ved siden av peisen. Det har stått i mellomgangen, like ved kjøkkenet vårt, noen år nå, men etter at vi nylig pusset opp stuen og sofaene (noen bilder av det: HER), fikk jeg lyst på litt forandring, så nå er det tilbake i stuen igjen. En arkitekttegning/teknisk tegning (byggtegningen av huset vårt) skal i glass og ramme og så henges opp på veggen her over trappen rett bak lysestaken (se midterste bilde), ved siden av de andre bildene, så er endelig også dette hjørnet av stuen ferdig. 

Flere bilder fra "nystua" m.m. i løpet av dagen/kvelden. Ha en fin søndag! :0)

Stor klem, Ann,
Glassveranda.

Følg gjerne Glassveranda på Facebook for regelmessig påfyll av inspirasjon til hus, interiør og uterom:



4 kommentarer:

Anonym sa...

Hei!
For et herlig gammelt skap:) heldig du!
Fortsatt god søndag!

Klem Merete

Furulunden sa...

Kjempelekkert!!

Hulda sa...

Det skapet var utrolig fint! Så godt som det passet i stua hos dere også. Herlig! Må også få takke for fin kommentar du ga meg for en liten tid tilbake. :)

Ann sa...

Takk, er veldig glad i det skapet, så koselig at dere liker det også! ;))

Ha en fin uke! :0)

Stor klem, Ann.