onsdag 6. juni 2012

Slitne gamle teakdører blir nye og lekre!

Nå er første gamle slitne ytterdør av teak endelig ferdig malt! -Total forandret ble den! Fra å være en trist og sliten, kjedelig, teakdør fra tidlig 80-tallet er den nå med enkle grep forvandlet til en spenstig og lekker Middelhavsturkis ytterdør som muntert ønsker "Velkommen!" heller enn "Huff, hvem er du?", som den gamle gryntet! (Hi, hi! ;)) 


Og SÅ enkelt som det er å oppdatere slike gamle teakdører! Døren ble påført maling/lakk/oljefjerner og rengjort/spylt. Så måtte den tørke noen dager. 

Etterpå var det bare å gi den to strøk av den fargespreke Middelhavsturkise malingen, og til slutt lakkerte jeg også dørhåndtaket (av misfarget messing), i en matt delikat aluminiumsfarge. 


Hele jobben var unnagjort på 1-2-3, og resultatet ble en helt ny og koselig ytterdør! -Så har du også en sliten dør et sted i huset så kan dette trygt anbefales! ;))


Litt av en forandring?! VELDIG fornøyd ble jeg i hvertfall, og nå skal jeg gå løs på den andre gamle teakdøren vår! ;)) Så enkelt som det er å fornye ved bruk av maling, ja man kan trylle med maling, og farger gjør virkelig noe med stemningen i uterommet, -og humøret! :0) 

Ha en fin ettermiddag! :0)

Stor klem, Ann,
Glassveranda.

Følg gjerne Glassveranda på Facebook for regelmessig påfyll av inspirasjon til hus, interiør og uterom:



13 kommentarer:

Hvite Blonder og Myke Karameller sa...

Dette ble riktig så lekkert Ann !!
Med farger kan en trylle om en bare våger å ta utfordringen :)))

Ønsker deg en fin sommerdag
Klem Heidi

VeroNot sa...

Kjempe lekkert!!!!
Min favoritt farge!!!
LOVE IT!
Ha en finfin dag!

Nina Iren sa...

Nydelig, å så flott en farge!!

Hilde Heimdal sa...

Ååååå såååå fint !!! har planer om å male ytterdøra fikk i hvert fall lyst nå og har tenkt på lignende farge , utrolig lekkert !!!! :)

flink pike sa...

Fantastisk fint!
Her skal en gammel dør males svart. Siden den andre døren byttes ut med ny-svart. :)

Anonym sa...

Hei!
Sååååå.... fint det ble, kjempe lekkert:) utrolig hva maling gjør:)
Nydelige bilder:)
Husk jeg har en giveaway ute hvis int

Fortsatt god kveld

Klem Merete

Unknown sa...

Det ble rå lekkert, fargen er jo bare helt nydelig :)

cissemosse sa...

Knallfint!! Brukte du ikke grunning? Og hva slags maling brúkte du? Oljebasert eller vannbasert? Jeg tenker å gyve løs på døra vår, men lurrer bare på hvit, svart eller gustaviansk blå...??

NydeligFlott - Julie sa...

Fantastisk!!!
Døra ble helt utrolig kul!!!!
Jeg skal male både hus og dører i år...kanskje jeg må overtale mannen min til å male sånn dør som dette!
NydeligFlott!
Har aldri vært innom bloggen din før...men elsker alt jeg ser her inne, så nå legger jeg meg til som følger!
Ønsker deg en videre strålende aften!!!
Klem fra Julie :-)

christina sa...

Så fin dør ! :) Jeg er så forelsket i mint fargen om dagen :) Og den døren ble fantastisk !

Balke gård sa...

Så stilig, og så smart å male selve dørhåndtaket også! God helg fra Marianne

Helen sa...

Hei!
Driver på med et likende prosjekt. Lurer på om forbehandlet dørhåndtaket på noen måte eller sprayet du bare rett på?

Ann sa...

Aller først: Tuuusen takk for alle de koselige tilbakemeldingene! ♥ Ble selv så fornøyd med den "nye" døren, og da er det jo veldig gøy å høre at dere også synes den ble flott i ny drakt! ♥ :)

Cissemosse, jeg husker ikke nå, men tror og håper jeg svarte på spørsmålet ditt inne hos deg da dette blogginnlegget var nytt... :Z Av og til går det litt for fort i svingene, også oppdager jeg slikt som dette, at spørsmål under blogginnlegg henger i løse luften... :Z Beklager så mye!!! ♥ I tilfelle noen leser dette blogginnlegget nå i ettertid og lurer på det samme, så var det Drygolin, olje, utendørsmaling jeg brukte. Bruker det også på hagemøbler o.l. Døren har holdt seg helt fin, er som nymalt fremdeles! ;)

Helen: Vasket det bare grundig først med Zalovann. Etterpå tørket jeg grundig av det med rødsprit for å være sikker på at det ikke var noe slags fett på det. Bruk gjerne Q-tips med rødsprit på inni eventuelle kroker og snirkler på håndtaket ;) Jeg grunnet ikke, men kanskje holder det enda bedre da. Dette ser litt slitt ut etter to år, men det avhenger sikkert også litt av kvaliteten på lakken som brukes, og hvor mange som løper inn og ut av døren, og hvor ofte, i løpet av dag! ;) Uansett ville jeg gitt det et forsøk, det gikk raskt å male, så da er det greit om det trenger et forfriskende strøk lakk etter to år... synes jeg da, hi, hi, men du må uansett ha masse lykke til med prosjektet! ♥ Forandring fryder! :)

Ha en finfin helg alle sammen! :0)

Stor klem,
Ann.