onsdag 4. juli 2012

Full sommer i syrinhagen med tusenvis av syrinblomster!

Nå bugner hagen vår over av herlige syrinblomster! Jeg måtte bare vise dere noen bilder, for det er egentlig litt av et skue når 150 syrintrær står i blomst samtidig! :)) I dag kunne jeg trenge en vidvinkel-linse på kameraet mitt! -Det har jeg dessverre ikke. -Enda kjedeligere er det at duften av alle disse syrinene ikke vises på bilder, for enkelte syrinsorter dufter bare heeelt himmelsk nydelig! Bildet ovenfor tok jeg mens jeg hang ut av et av badvinduene i 2. etasje.   

I dag tror jeg sannelig alle humlene i mils omkrets var samlet i hagen vår! Det eldste syrintreet vårt er ca. 70 år gammelt og dufter nydeligst og sterkest av dem alle, og det treet har virkelig godt humletekke skal jeg si deg! Det summer fra morgen til kveld, og noen av humlene er så store at de brummer mer enn de summer. De er så travle at de bryr seg slettes ikke om fotografen! ;) Vi hadde en sen vår i år til tross for forholdsvis lite snø i vinter, den eldste syrinen står ofte i blomst i slutten av mai, mens den i år ventet til i slutten av juni.   

Beklager luftepipen på bildet ovenfor, men jeg tok bildet ut av vinduet på gangen i 2. etasje :))  Huset vårt har fire møner, det er et av dem du ser på bildet, og du ser så vidt også i mønet på vinterboden bortenfor, -de av dere som regelmessig leser Glassveranda husker kanskje at drivhuset vårt står like bortenfor der igjen. Tatt ut av vinduet i andre etasje ser det ut som vi har en syrinskog bak huset nå! :D   

Dette tror jeg faktisk er det meste av fasaden på huset vårt som noensinne har vært vist på bloggen, det du ser er hjørnet med den eldste syrinen vår. Syriner tåler normalt både å bli kraftig beskåret og flyttet på, men vi våget ikke å flytte på dette treet da vi bygde på huset (treet stod/står helt inntil huset), for vi var redd det snart 70 år gamle treet ikke skulle like å bli flyttet på, og valgte å heller bygge rundt treet! ;) Treet henger litt fremover for å gi plass til forbindelsen mellom de to terrassene du ser, men det gjør ikke noe, vi berget det i hvertfall, -noe vi aldri har angret på. Den ene kvisten har fått vokse ekstra høyt for at mor i huset skal kunne snuse på blomstene idet av hun kommer ut på terrassen om morgenen! ;)) 

Jeg elsker alle fargene og duftene i hagen på denne tiden av året! Epletrærne blomstrer bare en uke eller to, mens syrinene blomstrer i månedsvis. Mer om syriner bl. a. HER.

Ha en fortsatt fin uke! :0)

Stor klem, Ann,
Glassveranda.

Følg gjerne Glassveranda på Facebook for regelmessig påfyll av inspirasjon til hus, interiør og uterom:



7 kommentarer:

Åshild sa...

Jeg skulle også gjerne hatt syriner i blomst nå. Hvilke typer er dette? Her hos oss blomstrer syrinene midt i mai i ca 1 uke og så er det helt over.

Anne Grethe sa...

Fantastisk!
Hos meg blomstret de fire syrinene av altfor fort...skulle gjerne nytt synet og ikke minst lukten av dem i ukesvis!

Tenkte forresten på deg da jeg så plakater for jazz à Juan her i Cannes :-)))

Klem☀Anne Grethe

flink pike sa...

Nydelig!
Syriner er utrolig vakre, og de lukter sååå godt! Kos deg i syrinhagen!

Her er syrinen avblomstret for lenge siden... var full blomst til 17.mai i min hage..

Gårdsjenta sa...

Så nydelig! Og så mange syriner! :D

Vi har foreløpig bare to busker, men begge er ferdig blomstra. Men den ene er jo også veldig gammel og stor :)

Har tatt små avleggere av en hvit syrin og planta ved stabburet vårt, så håper de kommer seg..
Vet du hvor lang tid det vil ta før de vokser seg store nok til å blomstre? :)

Pernille sa...

Du kan lage fantastiske panoramabilder med helt vanlig linse og litt hjelp av Photoshop :-) Du tar rett og slett bare bilder som overlapper ca 20 % av den utsikten du vil ha med, og så ordner Photoshop resten!

Jeg har akkurat lært hvordan man gjør dette, så nå lager jeg panoramabiler av alt :-P

Jeg elsker bloggen din forresten, er ikke innom noen annen blogg like ofte som din og synes at alle ideene dine er helt topp :-)

Hilsen Pernille

Gabriella - La famiglia Moskvil sa...

Syriner er noe av det vakreste jeg vet. Vi har tre, ikke så veldige store trær i hagen; Hvite og lilla.
Jeg har lyst på rosa også, for det minner meg om mitt barndomshjem. Det var et gammelt sveitserhus fra 1901 med STOR hage og Vestfolds største syrintre med lilla blomster. Og 5-6 andre syrintrær i b.l.a. rosafarger.
Det er koselige minner som dukker opp hver vår når en kjenner duften av syrinene! :)

Aqua-lady - interiør og hverdagsglimt sa...

Sukk, - syriiiiner ♥

Skulle ønske jeg hadde syriner i hagen, for de dufter noe alldeles nydelig! Heldigvis har naboene... ;) Jeg går stadig med nesen i været og nyter duften av syrinene. Det ser sikkert lurt ut når jeg er på bytur og går og snuuuser med halvåpne øyne (he-he).

Jeg får kanskje prøve å "stjele" ei rot hos en nabo... ;)Det står både lilla og hvite borti gata.

Tusen takk for besøk på bloggen! ;)

Klem til deg.
:)