lørdag 15. september 2012

Min høstfavoritt: Abies koreana blue!


Høst! Gråhvit himmel... det veksler mellom duskregn og høljeregn... Bladene i bjørketrærne begynner å gulne, de rasler i høstvinden, noen blader faller ned på taket, andre på bakken... Fryseren er fylt med rips, jordbær og andre godsaker fra hagen, småfuglene gomler rognebær, de fleste utekrukkene med sommerblomster er satt under tak, pinner er slått ned i bakken ved siden av sarte trær som skal bindes opp og pakkes inn før frosten og snøen igjen kommer... litt vemodig er det at hagen, alt det herlige grønne friske, nå snart skal i vinterdvale igjen, -er det ikke?

Men høsthagen er også ganske vakker! Om ikke lenge vil trærne være dekket med de mest fantastiske fargesprakende høstfarger: Gult, oransje, burgunder og rødt! 

Min høstfavoritt er helt klart dette treet som står ved siden av stien mellom huset vårt og lysthuset, -det er bare utrolig flott der det står med sine fortryllende blå opprette kongler!


Dette er et nåletre. Det er en type edelgran. Abies koreana blue er navnet på arten. Lekkert ikke sant? -Et vakkert og spennende blikkfang i hagen som jeg kan anbefale på det varmeste! Fordi det bruker ti år på å bli 2-3 meter høyt er det også helt supert i mindre hager!


Abies koreana blue kalles bare blåkonglegran. Den trives best på et lyst sted i hagen, gjerne i solen, og den har det best i veldrenert jord. Den trives både i byen og på landet, men den liker ikke salt, så bor du svært nærme havet er kanskje ikke dette det beste valget. For alle andre: Du kommer til å elske den!! Den er hardfør, trives både nord og sør i landet, tåler hard kulde godt, er eviggrønn, -ja jeg har faktisk aldri sett en eneste brun barnål på dette treet verken sommer eller vinter!  


De fortryllende blå konglene klamrer seg fast til greinene hele vinteren igjennom. Nydelige om sommeren, enda vakrere om høsten, og veldig, veldig dekorative også i hvitt vinterlandskap. Konglene blir brune og faller av om våren, men i mai/juni kommer noen små fiolette blomster, og deretter nye vakre blå babykongler! :)))

Det er noen år siden vi plantet dette treet nå, og i år tror jeg jammen det er stort nok til at vi kan pynte det med noen lyslenker med hvite små ledpærer til jul! -Gjett om jeg gleder meg til det! ;))

Hva er din høstfavoritt i din hage? Anne på Moseplassen har en konkurranse på bloggen sin nå hvor du finner mange flotte og inspirerende høstfavoritter, og skynder du deg litt rekker også du å være med i konkurransen med et bilde av din høstfavoritt! Her kan du lese alt om Moseplassens høstkonkurranse: Favoritt i høsthagen

Ha en fortsatt fin kveld! :0) 

Stor klem, Ann,
Glassveranda.

Følg gjerne Glassveranda på Facebook for regelmessig påfyll av inspirasjon til hus, interiør og uterom:

19 kommentarer:

Anne (Moseplassen) sa...

Å! er det det de heter, takker! Så et slikt tre for fem år siden på bryllupsreise, både mannen og jeg falt helt for de konglene :)
(Nå kan det godt hende at dette er tredje gangen jeg er fornøyd over å finne ut hva treet heter, visse fordeler ved at sjukdomen tøyser med humokkelsen er det jo)

Hyggelig at du er med på konkurranse :)

Ann sa...

Hei :)) Veldig, veldig hyggelig at du arrangerer slike konkurranser Anne! ;)) Og når det kommer til hukommelse - kremt - så er jeg ikke helt god jeg heller, hi, hi, jeg måtte nok lete i hagepermen min for å finne det egentlig navnet på den! ;)) Her i huset kaller vi den bare blåkonglegran, -sååå mye lettere å huske! ;)))

Ha en fin søndag!

Stor klem, Ann.

Ranten sa...

Et vakkert tre som i allefall kom høyt opp på min favorittliste :) Lykke til!

November- symra sa...

Flott gran, Kom litt i julestemning med tanke på lyslenken . Fantastisk klart bilde forresten, ser det nesten usynlig spindelvevet mellom konglene..

Ann sa...

Tusen takk for koselige tilbakemeldinger! :o)) Ja noe av det som er så gøy med foto som hobby er at av og til legger man merke til detaljer på bildet når det kommer opp på skjermen som man ellers aldri ville fått med seg bare ved å se på treet! ;) Har ofte denne opplevelsen, ikke minst når det gjelder detaljer på blomster og knopper. En bitteliten edderkopp har nok her gjort sitt beste i regnværet, stakkars flittige liten, så jeg fant ut det var greit med litt spindelvev på bildet! ;)))

Ha en fin søndag! :0)

Stor klem, Ann.

Villrose sa...

Ja, et praktfullt tre! Her hos oss blir imidlertid alle konglene "raida" av lekkersultne svartmeis senhøstes... Bare brune pinner igjen.

Men lyslenker til jul er fast tradisjon på Koreagranen.

Randi sa...

Denne her var lekker. Morsom og annerledes. Lykke til i konkurransen! :-)

ingridsboble sa...

Så flott tre! Og nydelige bilder du har tatt av det :)
God kveld til deg
Ingrid

Mor Inger`s hus sa...

Jeg blir nesten forelska.
Blir garantert en blåkonglegran på tunet her.
Den er jo aldeles praktfull.

Hvis du har lyst til å være med på gavedryss, så stikk innom hos meg :)

Klem fra Inger

Ann sa...

Tusen, tusen takk for både det ene og det andre!! :O)

Blåkonglesultne fugler har vi heldigvis - og takk og lov - ikke i hagen vår (Grøss!!! :D), hagen er full av bærbusker så jeg tror aldri det har falt dem inn å spise blåkongler! ;)) Men takk for info, nå vet jeg det, så det blir nok ekstra mange forlokkende meiseboller og fuglenek i trærne hos oss i vinteren, -sånn for sikkerhetsskyld! ;)))

Ja har du et tun Inger, så må du helt klart ha en blåkonglegran! -Og ja, du kommer til å bli hodestups forelsket i den! ;o)

Ha en fin start på den nye uken alle sammen!

Stor klem, Ann :0)

Kathrine sa...

Denne er flott! Syns de ser ut som små ugler som sitter på greinene,)
Vi hadde et sånt tre i nabolaget her, men nå er det saget ned for hus og hage der skal gi plass for brannstasjon..
Lykke til i konkurransen!

:)

Ugleloftet sa...

Nydelig! Virkelig! Jeg elsker kongler og kjenner at dette treet bare må inn i hagen min. Er det vanskelig å få tak i?

Mandelhjärta sa...

Anderledes, dekorativt og veldig vakkert med de spesielle konglene! :)
Blir de blå om høsten eller er de blå hele året?
Lykke til i konkurransen!
Ha en strålende dag! :)

Ann sa...

Saget ned, nei og nei, kunne de ikke forsøke å flytte det... sukk...trist å se at de gjør slikt, det aller meste kan jo flyttes på hvis treet får med stor nok rotklump.

Vi kjøpte treet hos en lokal gartner, så jeg vil anta et vanlig gartneri har slike, hvis ikke kan de helt sikkert skaffe et dersom du spør ;))

Konglene er blå om sommeren, høst og vinter. Konglene blir brune og faller av på nyåret/tidlig om våren, men i mai/juni kommer noen små fiolette blomster, og deretter nye vakre dypblå babykongler! :))) - Det er like koselig hver gang! ;))

Tusen takk for alle de hyggelige tilbakemeldingene, og ha en riktig fin mandag! :0)

Stor klem, Ann.

Anne (Moseplassen) sa...

Gratulerer, det ble finale!

Ann sa...

Åh himmel så gøy!!! Jeg har vært på sykehuset i hele dag, nye smertefulle tester og en operasjon som ikke var planlagt måtte jeg igjennom, -sliten, trist og lei var jeg da jeg kom hjem, men slo på PCen og oppdaget at blåkonglene mine hadde fått finaleplass!! Dagen ble straks myyyyye bedre! ♥ Tuuusen takk Anne!

Lykke til og tvi tvi både til blåkonglene mine og til alle de andre fine finalistene!

Til alle dere som ser dette: Husk å ta tusen innom Moseplassen for å stemme!!!! -Ja gjerne på blåkonglene! ;))

Ha en fin dag videre! :0)

Stor klem, Ann.

Fru Andersen sa...

Utrolig vakkert tre, med de nydligste kongler!

Hjem & Glede sa...

Hei Ann!
Besvim for en herlig blogg jeg datt innom.....
Her kommer jeg gjerne tilbake....

Ha en skjønn ukestart!

Klem fra Camilla.

Ann sa...

Tusen takk for både det ene og det andre!♥ Du er selvsagt hjertelig velkommen innom Glassveranda når som helst Camilla! :o)) Jeg skal ta turen innom deg, og de andre også, etterhvert! ;) Jeg er fullstendig ute av form etter operasjonen, men kommer sterkere tilbake! ;))

Ha en fortsatt fin uke alle sammen! :0)

Stor klem, Ann.