lørdag 4. januar 2014

Tid for å tjuvstarte våren!



Nytt år, julepynten er pakket ned, dagene blir nå raskt lysere og lengre, men det er jo enda noen måneder til det er vår ute... Men det er ingen grunn til å ikke kunne tjuvstarte våren inne! Bjerkekvister o.l. som tas inn i varmen spirer gjerne villig! Etter noen dager i stuen får de grønne små museører, de minner oss om at det vil bli vår i år også, bare ikke riktig enda... ;) 

Sitrontreet i spisestuen vår dufter herlig av vår nå, det er nemlig dekket av vakre hvite sitronblomster igjen! Noen nye bittesmå grønne babysitroner har det også fått, det er kanskje det aller fineste med frukttrær og andre trær innendørs, de minner oss om at trærne ute ikke er døde, de bare sover, samler nye krefter, mens de drømmer om en ny frodig vår og sommer!    









Sommeren forbinder jeg også med nye små prosjekter i hagen, så mens jeg venter på våren utnytter jeg tiden til å planlegge sommeren 2014, kalkulere litt, skissere og lage huskelister og ønskelister! Jeg deler listen inn i "må-gjøres"-, "bør-gjøres"- og "hadde-vært-fint-å-kunne-gjøre"-lister! ;)  

Jeg lurer også litt på om rosene vil klare vinteren. Fjordårets vinter tok knekken på mange av dem, så vi kjøpte sist sommer nye roser for mange tusen kroner. De er nå pakket godt inn i naturstrie m.m. i tilfelle streng kulde også i vinter, så jeg tror de har det fint, men det vet man jo aldri helt sikkert... Småfuglene derimot vet jeg har det fint, jeg har hengt ut en stor fuglemater som holder dem med frø av alle slag, meiseboller, frukt og lignende, jeg holder dem med mat om vinteren, til gjengjeld holder de rosene mine fri for bladlus i sommerhalvåret! ;) 

Noen snittblomster med grønne stilker i friskt klart vann, det er mye vårstemning i slike også synes jeg. Kanskje spesielt nå på starten av nyåret er det fint å pynte bord og benker med fine vaser med buketter av friske fargerike levende blomster i, ettersom alle "julete" pynt er ryddet vekk, "julete" blomster er visnet, og hagen kan være et ganske sørgelig syn på denne årstiden... Jeg velger å kose meg inne, og tenke på hagen slik den er vår, sommer og høst heller! ;) 

En annen ting som er finfint å gjøre i januar og februar, er å pusse opp! Og male! -Ja både vegger, møbler og/eller bilder! Jeg savner alle de friske fargene jeg forbinder med sol og sommer, så jeg leker litt med tanken på å innføre flere farger i interiøret i disse dager... noen nye møbler står også på ønskelisten min denne våren, møbler til stuen, og denne gangen skal de ikke være hvite, grå eller beige! ;)) 

Man blir glad av farger, blir man ikke? Jeg blir ihvertfall det! ;) Men de må ikke bli for mange heller, for da kan rommet fort bli visuelt bråkete og uryddig... men ja takk til mer farger og flere kontraster i 2014! 

Løkblomster inne er også en fin måte å tjuvstarte våren på! Krokus, påskeliljer og perleblomster trives godt både på bordet og i vinduskarmen. 

Dette er Muscari - perleblomster - de er å få kjøpt i de fleste gartnerier nå på nyåret. Jeg skal kjøpe noen slike til neste helg, jeg har fremdeles hvite amaryllis som blomstrer i stuen, men når de visner trengs nye friske blomster på stuebordet! Jeg plantet mange perleblomster i blomsterkasser ute i høst, de er godt dekket til nå, og jeg håper det stikker grønne små spisse perleblomsterhoder opp av soloppvarmet jord i april/mai! :))  

Petuniaene på terrassen blomstret kraftig og tett i hele fjorsommer, men dessverre så visner de jo og dør når frosten kommer. Men jeg har samlet et stor konvolutt med frø, så når det begynner å nærme seg påske så skal jeg så nye og mange! :))  

Savner kanskje dagslyset mest av alt på denne årstiden! Synes dagene er så alt for korte og mørke, men nå går det heldigvis rette veien, -og raskt! :))   


Finnes mye trøst, for en som lengter etter våren, i en bukett fargespreke tulipaner! :)) 


Utrolig herlig at dagene begynner å bli litt lengre og lysere igjen! Gleder meg helt enormt til vi igjen kan samle fregner i solveggen på terrassen! :)) Terrassene våre er allerede tørre, så kommer det ikke mer snø så er jeg egentlig klar for ny solveggsesong allerede om et par uker! :D Ikke mye varme i solen i januar og februar kanskje, hi, hi, men med saueskinn i stolen, pledd i fanget, lesestoff og varm drikke så holder jeg meg varm nok jeg! ;)   



...Jepp, jeg er kjempeklar! :D


Heggkvister dufter vår, også slike kan hentes inn nå snart, og lures til å tyvstarte våren inne! ;)   



Er det så rart at jeg, og mange med meg, foretrekker den lyse, varme årstiden? Det er minnene om varme fine sommerdager, sol fra knallblå himmel og lange lyse varme sommerkvelder, grønne frodige trær, fuglekvitter, syriner og roser i blomst, varme svaberg, båtliv og late dager i solen på terrassen som gjør det mulig for meg å holde ut vinteren! Jada vinter kan være både vakkert og koselig, men ingenting slår våren og sommeren!    


I morgen skal jeg kjøpe en skikkelig fargerik bukett tulipaner, sette dem i en glassvase på stuebordet til inspirasjon og planlegge en liten makeover av stuen vår! Den trenger helt klart noen flere farger! Kommer tilbake til det! ;) 

Ha en fin helg! :0)

Stor klem, Ann,
Glassveranda.

Følg gjerne Glassveranda på InstagramHER

Følg gjerne Glassveranda på Facebook for regelmessig påfyll av inspirasjon til hus, interiør og uterom:


6 kommentarer:

Camillas univers. sa...

Så deilig å se bilder av sommer igjen, så tar jo du de herligste bilder.
Jeg kjenner duften av blomster, smaken av jordbær og følelsen av gress under føttene- jeg lengter.

Plutselig er det vår igjen, den vakreste årstiden av de alle, det er magi!

Vi før holde oss til tankene en liten stund til, snart kommer sola :-)

Vårlig klem fra Camilla

Huldra sa...

Akkurat et sånt innlegg man kunne trenge på en gråværsdag som denne :)

Godt nyttår til deg :)

Gårdsjenta sa...

Så mange herlige vårbilder! Gleder meg til vår jeg også. Nå blir det jo dårlig med vinter også, bare slaps og regn..

Fagertunhagen sa...

Så mye inspirerende vårstemning du byr på. Jeg gleder meg til jeg kan drive kvister inne og kjenne solen varme i ansiktet. Bare en liten stund til så...

Plantebegejstring sa...

Smukke fotos med en masse dejlig vår-energi og drømme i. Elsker når man igen mærker at lyset og lidt varme kommer.
Dog har vi i Danmark endnu ikke haft den mindste sne, så den mangler jeg som en ordentlig rengøring af landskabet inden vår-længslen rigtig må komme.

Skøn dag fra Katinka

Ingvill Mydland sa...

Hvilket herlig innlegg nå i januar, du har virkelig fanget inn det vakre, kjølige blå vinterlyset! Aldeles nydelig glassveranda du har, med en herlig farge på plankebordene (for å henge seg opp i en detalje.) Nydelig sted å plassere godstolen!