lørdag 1. februar 2014

Bengalakk glans 90? Langt mer enn bare sort og hvitt! + Et tips til hvordan å gjøre det litt lettere å velge farge!

Konsollbordet i stuen som jeg vurderer å male - mer om det HER - er nok fremdeles hvitt! ;) 

Jeg fant ut at det kanskje var like greit å vente med avgjørelsen om å male det sort eller ikke, til de nye sofaene kommer, fordi konsollbordet skal stå like ved siden av disse sofaene... 

Men så kom mannen min hjem med en bunke med fargekart for Bengalakk, og der var det jo veeeldig mange andre spennende farger enn sort og hvitt å velge i! ;) 

Men det første først... Når man åpner et fargekart kan man nesten bli mer fargeforvirret enn før man fikk fargekartet! Øynene seiler fra den ene fargen til den andre, så det er lett å bli så inspirert at man helt glemmer å tenke på rommet som helhet. 

For å unngå det kan det være greit å "isolere" et par av de fargene man faller for, for å bedre kunne vurdere dem. Skal du male for eksempel et bord eller en skjenk, og har hvite vegger i stuen, så bruk et hvitt ark og tegn en firkant midt på arket. Firkanten skal ha samme størrelse som en av fargeprøve-firkantene i fargekartet. Klipp så et hull i arket. Bruk så arket til "passepartout" rundt fargen du vurderer, slik at den isoleres fra øvrige fargelapper i fargekartet. Har du grå vegger så bruk et grått ark, det vil gi et riktigere bilde. 

Har du en annen farge det er mengder av i rommet? F. eks. en lilla tapet på en endevegg, ferskenfargede gardiner eller en turkis sofa slik som vi? Legg da en bit av stoffet/tapeten på arket. Du kan nå flytte arket ditt rundt på fargekartet, slik at forskjellige interessante farger vises i fargeruten i arket, til du finner den fargen som harmonerer best med tøystykket/tapetbiten. Eller til du finner den fargen som gir en lekker kontrast til tøystykket/tapetbiten. 

Vi har et koksgrått bord i stuen fra før, jeg synes koksgrått i de fleste tilfeller er en mye "snillere", mer behagelig, farge enn sort, men til konsollbordet tror jeg at jeg må velge noe annet, rett og slett fordi det har kommet noe nytt i dette hjørnet av stuen, noe som er antrasittgrått. (Du skal om ikke så lenge få se hva det er). Mørkegrått ved siden av mørkegrått blir bare... fryktelig lite spennende. 
Oransje er en spenstig kontrast til turkis, men det er en farge jeg kan styre min begeistring for hvis det blir mye av den. Selv er jeg jo mest glad i de kalde fargene, blågrønne fargenyanser, lyse blåfarger, cerulean, turkis, sjøgrønt, petrol, dusgrønt.... Men liker også særdeles mørk lilla og blårosa/blåaktig fiolett. Ja til og med gultonene jeg kan klare å like må ha et snev grågrønt over seg... Så et bord i skarp oransje vil være friskt, spennende og muntert, men jeg er likevel litt i tvil om hvor lenge jeg ville holdt ut! ;) En annen faktor som vi må tenke på i stuen vår er at at dette hjørnet må ikke bli "helt vilt spenstig" i forhold til resten av stuen... det skal fornyes men ikke bli et totalt fremmed element i stuen.

Her en dyp lilla farge, også den er flott sammen med både turkis og koksgrått. Mørk lilla i glans 90 vil bli noe helt nytt og spenstig i stuen hos oss, men likevel ikke visuelt støyfullt i stuen slik oransje kanskje vil bli. Om jeg i det heletatt skal male det hvite bordet er jeg fremdeles ikke sikker på, det haster ikke å ta den avgjørelsen heller, er jo enda ukesvis til de nye sofaene kommer! :P

Men ark med kvadratisk hull i kan anbefales, høres for enkelt ut, men det gjør at du klarer å konsentrere deg om én og én farge av gangen, noe som kanskje vil gjøre det lettere å sortere tankene og i neste omgang velge farge! ;) 

Jeg har forresten knipset mange nye bilder de siste par dagene, har også lekt meg litt i Photoshop, så ting tyder på at det kanskje kommer to nye blogginnlegg i løpet av morgendagen! ;) Ha en fortsatt fin lørdagskveld og velkommen innom også i morgen! :0)

Minner om at Glassveranda nå også er å finne på Instagram, HER

Stor klem, Ann,
Glassveranda.

Følg gjerne Glassveranda på Facebook for regelmessig påfyll av inspirasjon til hus, interiør og uterom:


7 kommentarer:

Anonym sa...

Alle tips mottas med stor takk, jeg er like forvirret hver gang jeg skal velge meg en farge, sikkert derfor jeg ender opp med hvitt, hvitt og mere hvitt.. Men nå skal jeg ha inn farger jeg også, har sett så mange fine stuer i magasiner i det siste som er fylt med sommerlige farger, så nå vil jeg også ha. Jeg tror stuen din blir så lekkert, kommer innom i morgen jeg... Eller senere i dag blir vel det.. Må se hva du har laget i Photoshop og de nye bildene. Fra stuen håper jeg? Blir spennende, nå er det kvelden her tror jeg, ble sent, klem, Tine G.

Anonym sa...

Det er så fint at du forklarer div teknikker, små lage-selv prosjekter, fargeteori og deler også tanker rundt temaet interiør, ikke bare viser et bilde av et fint interiør og ferdig med det, for det kan jeg saktens google selv på nettet. Her inne på siden din lærer jeg stadig noe nytt om interiør og hvordan å gå frem i eget hjem når jeg stikker innom, finner nye tips og ideer. Er ikke så flink til å gi lyd fra meg, men vil bare si at alt dette setter jeg stor pris på. Det er nettopp denne ekstra fliden og omtanken du legger i blogginnleggene dine som gjør denne bloggen ekstra gøy å lese. Ha en hyggelig søndag! Stikker innom litt senere også, vil jo ikke gå glipp av noe! ;) Hilsen fra fast leser, Ellen-Marie.

Anonym sa...

OK, fikk nettopp en ny tanke i hodet, skrivebordet mitt skal bli oransje straks malingssjappa åpner igjen! ;) fin søndag til deg! Marthemor.

Ann sa...

Tusen takk for så hjertegode kommentarer, slike tilbakemeldinger gjør det ekstra gøy å blogge! ♥ ;)

Hvitt er jo lyst og lekkert Tine, også passer det jo til alt og er derfor veldig praktisk, derfor blir det nok mye både hvitt og lysegrått hjemme hos oss også i fortsettelsen, men jeg fikk brått behov for mange nye og spreke farger, sommerlige farger som du sier, de gjør noe med stemningen, humøret og energien! Kjenner jeg trenger litt mer farger med futt inn i hjemmet nå etter tiår med bare hvitt, beige, greige og grått! ;) Ja velkommen innom senere i dag!♥ Og ja, det ene blogginnlegget som kommer litt senere i dag vil vise et nytt superlekkert møbel som nå har kommet på plass i stuen, ikke sofaene men noe annet! ;)))

Og jeg setter umåtelig stor pris på at du tok deg tid til å skrive denne inspirerende tilbakemeldingen, Ellen-Marie! ♥ Føler at og til at jeg blogger litt i blinde når det i perioder kommer få eller ingen tilbakemeldinger, hi, hi, men jeg ser ho heldigvis av besøksstatistikken at det er mange som leser det jeg skriver selv om det i perioder er få kommentarer på blogginnleggene. Det er jo det som er viktigst for meg, det å vite at noen leser, men det er unektelig veldig, veldig kjekt med slike skriftlige tilbakemeldinger også av og til! ♥♥♥ Tusen hjertelig takk! ♥

Supertdupert Marthe! :D Det blir helt sikkert fantastisk flott, og et skikkelig spennende blikkfang! Masse lykke til med maleprosjektet! ♥

Ha en fin søndag alle tre! :0)

Stor klem, Ann.

Ingunn sa...

God søndag Ann! Gleder meg til å se flere innlegg om farger og dine valg. Tror kanskje du inspirerer meg til å ta inn litt mer farger i heimen. På kontoret mitt har jeg faktisk rødt teppe og et fargerikt bilde. Og grønne planter. Så det er håp.

Anonym sa...

Dempet sort.Lady Suprime glansgrad 80.

Ann sa...

Hei Ingunn! ♥ :)) Rødt teppe og fargerikt bilde er jo en fantastisk fin start, kanskje blir det du som inspirerer meg til å slipe inn mer farger i hjemmet! ;)))

Takk for tips, anonym, skal hente fargeprøve og ta en titt på den også! ;))

Ha en fin kveld! :0)

Stor klem, Ann.