lørdag 15. februar 2014

Hekta på øyenstikkere, men tåler den vann?

Jeg tror jeg alltid har vært hekta på øyenstikkere, helt siden jeg var liten har jeg vært fascinert av denne skapningen, vi hadde noen kjempestore blågrønne øyenstikkere i hagen vår da jeg var liten, det hender vi ser dem i hagen vår nå også, men det er dessverre ikke like ofte. Jeg var litt redd disse da jeg var liten, de høres jo godt når de kommer flyvende, også heter de jo Øyenstikkere og det høres jo unektelig litt skummelt ut, hi, hi, men de er ganske så harmløse for mennesker, og ikke kan de stikke heller. Jeg har trolig hundrevis av foto av øyenstikkere i fotoarkivet mitt, de finnes nemlig i et fantastisk mangfold og omfang på den franske riviera, og jeg har alltid kameraet med meg når vi er ute på små turer der i sommerferien. Googler du ordet dragonfly eller dragonflies og velger "bilder", så vil du få se det enorme spekteret av flotte og fargerike øyenstikkere som finnes i verden, -ganske fascinerende er de! ;)

Nå har jeg sagt til meg selv i et helt år at "Du trenger slettes ikke flere vaser!!!", hver gang jeg har sett denne hvite lille vasen med øyenstikker på hos Kremmerhuset, men da jeg fant den på vraksalg nylig ble fristelsen for stor, -det ble øyenstikkervase på meg likevel... ja tre faktisk! :D -De skal få stå på skjenken under vinduet i stuen. 

Har du en slik? Har du prøvd å ha vann i den? Ble litt usikker på om den faktisk tåler vann, eller om den bare er en "pyntevase"? Tåler den vann tenkte jeg å hente inn tre små epletrekvister og sette i vann, da blir det vakre små hvitrosa epleblomster og gnistrende vårgrønne blader på den om en ukes tid, det blir superlekkert i disse vasene tror jeg, også dufter det jo så utrolig herlig av epletre i vårblomstring! Noen som har prøvd å faktisk bruke den som vase, med vann i, over litt tid? Vil vannet trekke gjennom vasen og gi den "sørgerenner" på utsiden, eller tåler den vann helt fint? Vil jo helst ikke ødelegge fiiine nye øyenstikkervasene mine! ;))  

Følg gjerne Glassveranda på Instagram du også, og ha en finfin lørdag! :0)

Stor klem, Ann,
Glassveranda.

Følg gjerne Glassveranda på Facebook for regelmessig påfyll av inspirasjon til hus, interiør og uterom:


5 kommentarer:

Dronninghuset sa...

Kanskje du skulle kjøpe lakk og lakkere den på utsiden... finnes i matt/halvblank eller blank.
Matt er sikkert finest!
Tenker hobbylakk - kjøp på Panduro!
Lykke til.

Må jo uansett kunne bruke den til en kvist oppi.... MEN unngå vannsøl på utsiden for sikkerhet skyld - om du ikke lakkerer den først! Det er tryggest. Tror nå jeg da... men vet ikke sikkert!

Hilsen Tove

Merete - Lys lilla sa...

Stilig bilde :-)
Synes øyenstikkere er best på trykk, men da kan jeg være enig med deg i at det er en fascinerende skapning. Gjorde som du skrev, googlet øyenstikker, og fikk opp en mengde fine bilder.

Camillas univers. sa...

Den var skikkelig flott altså!.
Den fikk meg til å lengte enda mer etter vår og sommer. Er forsåvidt ikke så glad i småkryp eller flygere, men nå hører jo de også sommeren til så da får det være så:-)

Men denne tiden har jo også sin sjarm :-)

Klem Camilla

Anonym sa...

hei kjempefin blogg!
har et spørsmål om gammel sodaflaske, den er litt møkkete inni.Lurer på om detgår an å åpne den, uten at den blir ødelagt. Har prøvd å skru den opp, men den sitter velig fast. tør ikke ta skikkelig i :(

håper på svar.

Ann sa...

Takk for tips, Tove, har kjøpt blank lakk, tror også at lakk blir det tryggeste, men tenkte å helle litt lakk oppi vasen, rotere den sakte rundt med lakken i, og helle ut overskuddslakken etterpå. Lar den tørke noen dager, så er jeg heeelt sikker på den tåler vann! ;))

Ja, skjønner hva du mener, Merete! ;)) De kan være litt olme i fart! ;) Men de er utrolig fascinerende. Jeg liker de ekte og i live, og de på trykk, noe av det verste jeg vet er ekte, døde, insekter stilt ut i slike glassmontere du vet, det synes jeg hører hjemme på naturhistorisk museum... og bare så vidt det ;) Det er noe trist over døde og utstoppede dyr satt på utstilling synes jeg, også insekter. Men bilder av dem i live er superflotte!

Jeg liker øyenstikkere, humler og sommerfugler, Camilla, de andre krypene kan jeg styre min begeistring for, spesielt de som biter og setter opp nett overalt i hagen! ;)) Gleder meg vilt til vår, sol og sommer, heldigvis er det ikke så lenge igjen nå! (o:=

Tusen takk "anonym"! :)) Den ene jeg har var litt møkkete inne da jeg fikk den, og den åpnet jeg for å rengjøre. MEN, du må være superforsiktig, for hvis den har forseglingsring er det lett av den sprekker når du vrir den opp, eller enda verre: tuten på glassflasken kan briste/knuse, og da er den verken samleobjekt lenger eller vakker... Det er gjerne skjult en gummipakning oppi tuten på disse, mellom glass og metall, de pleier vare inntørket, morkne og steinharde på gamle siphonflasker. De kan bli nesten som forsteinet lim. Hvis du bestemmer deg for å prøve å åpne den, så vil jeg anbefale at du senker flasken ned i ganske varmt vann noen timer før du prøver, gjerne over natten, for det kan løse opp/mykgjøre den gamle pakningen. Etterpå tar du et fuktig håndkle rund flasken, setter den mellom lårene mens du forsiktig forsøker å vri opp/av metalltoppen. Det kan være som en limbelegg inni flasken ogsåm de kan være vanskelige å få rene selv om du får av tuten. Men putt en oppvaskmaskintablett oppi, og fyll etter med varmt vann, og la den stå leeenge slik. Blir ikke glasset rent da, så kan du prøve med noen teskjeer plumbo (slik for å åpne tette toaletter med), i varmt vann i flasken, men hold hender, øyne og metall unna plumbo, det etser, bruser og avgir farlige gasser! Åpne et vindu like ved, og evakuere rommet, la det stå slik en times tid, så kan du skylle flasken forsiktig! Men hold unger unna, katten unna, og bruk vernebriller, hold pusten og bruk syrefaste beskyttelseshansker! Når alt er skyllet ut av flasken og rommet er godt utluftet, vask den til slutt i vanlig Zalovann. Er ikke Sifonflasken skinnende ren og krystallklar i fargen nå, så blir den det aldri! ;))) Masse lykke til, mine siphonflasker ble helt fine etter denne behandlingen de: http://glassveranda.blogspot.no/2012/10/gnistrende-blagrnne-silhuetter.html ;)

Ha en fortsatt fin helg! :0)

Stor klem, Ann.