tirsdag 25. november 2014

Tips til hjemmelagd adventskalender - en laget av dørkrans og en av metallringer

Det nærmer seg den tiden av året da de fleste som har barn for alvor har begynt å tenke på årets adventskalender.

Noen kjøper en ferdig kalender med små ting eller godisbiter i. Andre, som jeg, foretrekker å pakke inn selv enten det er ting som pakkes inn, godteri eller lapper med koselige gjøremål som dere kan gjøre sammen, enten det er å gå i skogen for å samle inn kongler, lage julepynt, bake noe, spille brettspill sammen eller andre ting. En miks kan jo også være hyggelig, forandring fryder! ;)

Hva man pakker inn kommer jo an på så mangt: Barnets alder, om det er gutt eller jente, barnas interesser, familiens ressurser (tid, penger), ønsker som mor og far har, ønsker som barna har, etc. Det er tanken som teller uansett, noen barn elsker hjemmelagde kalendere, mens andre kanskje heller ønsker seg en ferdig legokalender f. eks.

Jeg har lagd en slik hjemmelagd kalender hvert år siden mine to var bittesmå. Nå har de begynt på ungdomsskolen - hjelp som årene flyr?!! - men jeg skal lage adventskalender til dem begge to også i år, de setter stor pris på kalenderne, og jeg synes det er veldig koselig å lage dem. Innholdet i kalenderne har selvsagt endret seg veldig etterhvert som ungene har blitt eldre, også kalendernes utseende. I bloggarkivet er nok disse to mine favoritter:

Kalenderen laget av en dørkrans finner du DIY-oppskrift på: HER.

Kalenderen laget av metallringer finner du DIY-oppskrift på: HER.

Denne uken pakker jeg kalendergaver igjen, hvordan årets adventskalender skal se ut vet jeg ikke helt enda, men når den er ferdig skal jeg knipse et bilde av den slik at du kan få se den også ;) 

Følg gjerne Glassveranda på Instagram, og/eller Facebook, og ha en fortsatt fin uke! :0)

Stor klem, Ann,
Glassveranda.

Følg gjerne Glassveranda på Facebook for regelmessig påfyll av inspirasjon til hus, interiør og uterom:


7 kommentarer:

angie sa...

danke für die inspirationen!!! liebe grüße von angie

Merete - Lys lilla sa...

Mye fint til inspirasjon :-) Ønsker deg en fin førjuls uke/ helg :-)

Ann sa...

Vielen Dank noch einmal, Angie :)) Herzlichen Wochenende! Gruß :o)

Tusen takk, Merete, ha en finfin helg du også! :0)

Stor klem, Ann.

Ingvill Mydland sa...

Så aldeles fantastisk det bildet var øverst, jeg falt pladask for den kalenderen. Du er dyktig!

Ann sa...

Tusen takk for så koselig tilbakemelding, Ingvill!
Ha en riktig fin helg! :0)

Stor klem, Ann.

Anonym sa...

Ååh den der øverste vil jeg ha i stuen min! Men jeg har en på plass allerede.... Mon tro om ungene merker hvis jeg bytter den med en kransekalender nå? :-) klemmer - jada enda flere :-) fra Irene

Ann sa...

Hi, hi, neiiida, det merker de sikker ikke, Irene! ;) :D Klemmer er alltid fint, takk, takk! :)) Og stor klem tilbake! :0)

Ann.