søndag 19. april 2015

En enkel DIY/Gjør-det-selv: Dekorative treskrin for oppbevaring av fjernkontroller til TV, Ipod og annet småtteri i stuen

Jeg prøvde å finne noen dekorative og litt tøffe bokser eller skrin som skulle holde diverse småtteri, slik som fjernkontroller til TV og projektor, Ipod, noen gitarplekter og lignende nips som vi trenger lett tilgjengelig i stuen, men som kanskje ikke er så dekorative, skjult. 

Men alle bokser jeg fant i butikkene hadde enten kranglete lokk, noe jeg vet kommer til å irritere vettet av oss i hverdagen, eller så var skrinene så små at de knapt hadde plass til en fjernkontroll. Jeg fant heller ingen jeg likte fargen på, så derfor tok jeg saken i egne hender...



Jeg kjøpte to slike treskrin på størrelse med små skoesker på Jula! Kanskje selges slike også i andre butikker, men disse hadde ihvertfall en perfekt størrelse til det jeg skulle bruke de til, og lokket er hengslet og superenkelt å åpne! Svært rimelige var de også, men fargen var derimot ganske håpløst kjedelig... trehvitt...

Men denslags er jo heldigvis raskt å ordne! Jeg hadde noen malingsrester i boden, så jeg malte lokket på det ene skrinet, og nedre del på det andre skrinet. Den ene fargen er en lys turkis/mint-farge som passer helt supert i stuen vår, den andre fargen er en mørk fiolett farge, også den passer perfekt inn i stuen, og den ble en flott kontrast til den mintgrønne. Jeg fant også en rest av en transparent matt lakk tilsatt hvite fargepigmenter i boden, så den brukte jeg til å lakkere de delene av skrinene som ikke ble malt, dette for å unngå stygge fingermerker på trevirket over tid, og for å forhindre at det gulner.  

Til sammen krevde dette kanskje en times egeninnsats, maks, og etterpå hadde jeg to svært rimelige, robuste, unike, praktiske, tøffe og dekorative oppbevaringsskrin for å ha under stuebordet! -En enkel idé, men kanskje en idé som kan være til glede/nytte for andre som er lei av fjernkontroller og annet småtteri man ønsker å ha lett tilgjengelig, men skjult når de ikke er i bruk! ;)

Ha en riktig fin søndag! :0)

Stor klem, Ann,
Glassveranda.

Følg gjerne Glassveranda for regelmessig påfyll av inspirasjon til hus, interiør, hage og uterom:

4 kommentarer:

Interi-gjør det selv! sa...

Så kreativt og dekorativt :)

Ann sa...

Tusen takk! :))
Ha en fin ny uke! :0)
Klem, Ann.

Berit sa...

Supre kasser -- for her har jeg ikke sett de med lokk.. :(
Har mange til hobbysakene - både disse enkle og noen doble.
Lette å stable :)

Go' hælj!

Ann sa...

Ja superpraktiske er de! :)) Jeg har slike uten lokk også, og flere med lokk, som jeg ikke har orket male men bruker både ute i drivhuset til oppbevaring av planteinfo/småtteri, og inne til oppbevaring av malingstuber, pensler m.m. Kanskje er det bare noen av butikkene som har de med lokk, men jeg tror de kan bestilles på nettsiden. Innimellom er det kampanjetilbud på disse også, og da er de veeldig rimelige også, -supre på alle måter! ;)

Ha en riktig fin helg du også! :0)

Stor klem, Ann.