lørdag 18. juli 2015

Sett oldemors heklede duker i glass og ramme!

Det er mer enn bilder som kan rammes inn og henges på veggen, for eksempel oldemors heklede duker, kniplinger og nupereller! 

Da jeg og min datter ryddet litt ekstra grundig i dukskuffene for ca. to år siden så fant vi blant annet en rekke flotte gamle små duker som min oldemor og mormor har laget. Slike ting vil man jo gjerne ta rede på, men det blir aldri om at jeg legger dem på bordet, dels fordi de slettes ikke passer inn i stuen vår og dels fordi jeg er redd de skal bli sølt noe på og ødelagt. -Og det er jo litt trist at slikt flott håndarbeid bare blir liggende i en skuff hvor ingen får se dem...

For mange år siden rammet jeg inn et gammelt åkle og hengte på veggen, i glass og ramme ble det godt bevart og et flott blikkfang (du kan se det HER) i rommet. Så min datter satt å så på dukene en stund før hun sa at hun ville vi skulle gjøre med disse som med åkle, -ramme dem inn så hun kunne ha dem på veggen på rommet sitt! 

Et noe utradisjonelt valg for en, da, ti år gammel jente, men hun insisterte og noen timer senere var dukene i glass og ramme og klare til å henges opp på veggen sammen med noen små karnevalsmasker av porseelen som vi hadde kjøpt i Venezia noen år tidligere, og noen innrammede kunstfoto fra Venezia som jeg kjøpte da jeg var var der aller første gang i 1989.  

Det ble en ganske spennende vegg synes både jeg og min datter, og i fjor kom det også en ny lysekrone på plass over sengen høyt under taket. Dette rommet har ekstra takhøyde og lysekronen ble prikken over i´en nå som det ble en litt nostalgisk Veneziansk stil på dette jenterommet.

Vi holder i disse regntunge sommerdager på å male veggene i dette rommet på ny, og i den forbindelse kom jeg på at jeg enda ikke hadde vist bilder fra forrige oppussing! :D Men NÅ har du sett et glimt iallefall! ;) Vi fant nemlig ut at vi igjen skulle gjøre endringer her inne, gi rommet en nyere og røffere stil, og få inn flere og skarpe spreke farger og linjer slik som vi har gjort det i huset for øvrig de senere år, derfor skal veggene nå males to strøk, listverk få et strøk ny hvit maling og bildelister skal monteres slik at bilder enkelt kan skiftes ut årene som kommer uten at det blir stadig nye skruehull i veggene ;) Det blir en langt mer varig og fleksibel løsning, -kan være spesielt nyttig på ungdomsrom når ungene er i denne alderen! ;) 

Mer om den nye stilen på tenåringsrommet som nå skal få en oppdatering igjen kommer etterhvert, men kanskje kan du ha nytte/glede av idéen duker i glass og ramme i mellomtiden, man kan ramme inn det aller meste: Matter, pledd, babysko, t-skjorter med trykk fra favorittfestivalen, fotballtrøyer, noteark, kart, tekniske tegninger o.s.v. Er det flatt nok kan du bruke en standard ramme som selges over alt, bygger tingen litt kan du bruke slike boksrammer som selges på Ikea men også mange andre steder. Rammeverksteder kan dessuten ramme inn det utroligste for deg hvis du ikke kan gjøre jobben selv, de sørger også for eventuelle syre- og lininfrie passepartouter, dessverre er det ikke alle "ferdigrammer" som selges i butikkene som har det.

Planlegger du tur til Venezia så les gjerne om karnevalsmasker og hva du skal se etter HER, og om glass-smykker og lysekroner fra Murano HER. (PS! Lysekronen på bildet er fra Skeidar eller Bohus, husker ikke helt, men den er ikke fra Venezia).   

Ha en fortsatt fin helg! :0)

Stor klem, Ann,
Glassveranda.

Følg gjerne Glassveranda for regelmessig påfyll av inspirasjon til hus, interiør, hage og uterom:

3 kommentarer:

Bente Antonsen sa...

Takk for en flott ide. Jeg har mange gamle tekstiler som fortjener å komme ut av skapet.

Anette sa...

Så utrolig smart, og stilig løsning for gamle heklerier. Vi har noen gamle nupereller etter samboerens farfar, som vi ikke helt har vist hva vi skulle gjøre med. men jammen skal jeg finen de, og ramme de inn.

Tusen takk for tipset :)

Ann sa...

Tusen takk for så koselige kommentarer! :)
Ja ut av skapet og inn i glass og ramme med dem, Bente! :))
-Det samme med dine, Anette, de blir nemlig minst like lekre på veggen som på bordet, og i skap og skuffer er det jo helt meningsløst at de ligger og både kjeder seg og stjeler plass! :D

Ha en finfin helg begge to! :0)

Stor klem,
Ann.