onsdag 15. juli 2015

Vi bygger borettslag for pip-pip´er - Del 1

Hei, hei! Jeg tenkte det kanskje var på tide med et livstegn fra denne kanten! :)) 
Vi har sommerferie nå, men er ikke dratt til Frankrike i år som "normalt", helsetrøbbel gjør at vi blir hjemme i sommer, men alt som går over er i grunnen greit, kanskje vi blir reiseklare til ungenes høstferie, og får oss en liten ferietur da i stedet for. Vi tar ting som de kommer, vi begynner å bli ganske gode til det etterhvert. 

En annen ting vi har blitt gode til denne sommeren er å vente på solen og sommervarmen, maken til kald og våt sommer kan jeg ikke huske å ha opplevd før! Men vi vet å utnytte sommeren likevel, vi maler husvegger og har diverse små nye snekkerprosjekter, planlegger også et litt større byggeprosjekt, også pusser vi opp ungene sine soverom, -og det er jo alltid kjekt med alt som er unnagjort! ;) Husvegger maler vi fordi det må gjøres, ikke fordi det er så himla gøy, andre ting gjør vi fordi det er gøy, slik som å snekre et lite borettslag for småfugler. 

Fuglekassene skal etterhvert henges opp på nordveggen på garasjen vår. Det er for sent på året nå til at fuglene vil bygge reir der denne sommeren, men det er hyggeligere å snekre og male sommerstid, så vi bygger borettslaget nå, så er "leilighetene" klare til innflytting tidlig neste vår.



Her ser du den ene fuglekassen under utarbeidelse. Hvor stort "rommet" skal være i en fuglekasse avhenger av hvilke fugler du vil skal flytte inn, det samme gjelder hullet. Googler du f. eks. Kjøttmeis + fugekasse + hull så finner du nøyaktig informasjon om begge deler. Ikke alle fugler liker å bo i borettslag heller, noen vil ha en egen kasse uten naboer over og under. Vi lager kassene som dette fordi vi vil bygge noe som kan passe som sommerbolig for de små hagehjelperne mine, kjøttmeisene, og de bor like gjerne i "borettslag" som i "enebolig" er blitt meg fortalt, med unntak av enkelte som kan finne på å bli skikkelig uenige om ting... men her blir det tre kasser ved siden av hverandre, så blir de ikke enige om hvem som skal bo i hvilken etasje så får de bare flytte inn i hver sin kasse! :D

Uansett hvilken type fuglekasse du lager så må du gjøre den enkel å tømme og vaske hver høst, ellers kan smitte fra eventuelt syke fugler smitte det nye fugleungekullet påfølgende vår. Vi valgte å feste frontstykket med noen store galvaniserte torks-skruer som ikke skal males over, slik at hele frontstykket kan skrues løst om høsten for rengjøring av kassene. 

En annen ting som er veldig viktig å være klar over er at de aller fleste fuglearter ikke skal ha "sittepinne" nedenfor hullet i fuglekassen! Slike sittepinner gjør det bare enklere for rovfugler og nabokatten å stjele fugleungene i kassen... 



Her ser du fuglekassene ferdig bygd, men ikke malt enda. Jeg har valgt tre forskjellige lengder på fuglehusene, og tre forskjellige farger, det er kun av estetiske årsaker, fuglekassene vil bli et fargerikt og spennende blikkfang - som et lite kunstverk i hagerommet - der de henger på garasjeveggen. Jeg har her på dette bildet smurt overmalbar akrylmasse over alle kvisthull, skruehull (utenom frontskruer), hakk og småskavanker i treverket, når det har tørket skikkelig kan fuglekassene males. To strøk med vanlig utendørs husmaling skal de få, i noen herlige sommerlige farger. Den ene fargen ser du jeg holder på å blande på det øverste bildet! ;) Takene skal bli antrasittgrå, også de får først overmalbar akrylmasse rundt alle kuttendene og i skruehull før de males med utendørsmaling. 

Flere bilder av fuglekassene kommer når de er ferdig malt, gleder meg til de er ferdige, og har troen på at de vil bli kjempelekre på den hvite garasjeveggen! ;)

Ha en fortsatt fin sommeruke! :0)

Stor klem, Ann,
Glassveranda.

Følg gjerne Glassveranda for regelmessig påfyll av inspirasjon til hus, interiør, hage og uterom:

3 kommentarer:

Unknown sa...

Gleder meg til å se resultatet😊

Anonym sa...

Veldig fine fuglekasser. Men jeg anbefaler deg å tette alle hull i kassene bortsett fra ett. Kassene vil se like fine ut om de får en svartmalt plankebit på innsiden over hullet.
Grunnen til jeg anbefaler det er at fugler ikke liker å ha reir så tett på hverandre. Små fugl ruter ikke i kolonier. De har reir med god avstand. Det kan føre til at de jager hverandre før eggene er klekket eller etter. De er faktisk ganske rå med hverandre, og når de ikke får egne revir, blir det bråk. Og det er jo absolutt ikke hensikten vår når vi bygger til de små.

Ann sa...

Takk for koselig tilbakemelding, Hilde! ♥ :)

Å hjelpe meg, og så jeg som attpåtil spurte en fuglekjenner før jeg gikk i gang, han har selv hatt "fuglerekkehus" bak garasjen sin i flere tiår, og sa dette ikke var noe problem i det heletatt fordi fuglene kom til å regulere dette helt selv, ja akkurat som de gjør det ellers i naturen...? :O Han mente det i verste fall bare kom et reir i hvert hus, og det tenkte jeg at egentlig var helt greit om så skulle skje. Men tusen takk for tipset, vi får følge litt ekstra med da, at ikke 3. verdenskrig bryter ut bak garasjen vår! :D I verste fall er det jo heldigvis fort gjort å blokkere noen av hullene på innsiden som du sier, slik at det bare ser ut som hull, vi får se til våren, OM noen i det heletatt flytter inn, vi har nemlig VELDIG mange trær i nærområdet som de kanskje vil foretrekke, men det blir spennende å se om noen av dem vil bo i kassene heller. ...Vil de ikke så har vi uansett et flott blikkfang på veggen i denne delen av hagen! ;) En nabo hengte forresten opp en stk. fuglekasse på sin vegg og fikk et vepsebol i den i stedetfor fugler, så han lo høyt og spurte om jeg skulle lage vepsefarm da han så alle fuglekassene mine! :D... jeg satser på fugler, får vi veps blir samtlige huller lynraskt blokkert! :D ;)

Ha en fortsatt fin uke begge to!

Stor klem, Ann.