På lik linje med andre internettsider bruker også denne nettsiden cookies. Informasjonen benyttes bl. a. av Google.
Hvis du ikke aksepterer cookies, kan du deaktivere funksjonen. Cookies kan også slettes i ettertid hvis ønskelig.
(Dette til generell orientering, jf. EU/ekomloven 1. juli 2013).

torsdag 3. desember 2015

Pantone: Årets farge 2016 er fargene ROSENKVARTS (lys dus ferskenrosa) og SINNSRO (dus lys blå) - Color of the Year for 2016 is ROSE QUARTZ and SERENITY


Starter for ordens skyld med å gjøre oppmerksom på at de 3 bildene som du ser her i dette innlegget tilhører det amerikansk selskapet www.pantone.com. (The 3 photos shown in this reportage belong to the American company www.pantone.com!)

Pantone, Inc. er et datterselskap av X-Rite, Inc.
Selskapet er verdenskjent og er øverste "myndighet" innen fagfeltet farger og fargetrender. Pantone, Inc. er ledende leverandør av fargesystemer og -teknologi for utvelgelse og presis kommunikasjon av farger på tvers av en rekke ulike bransjer.

Pantone, Inc. er særlig kjent for sitt fargereferansesystem Pantone Matching System (PMS) som brukes av trykkerier og grafiske designere. Jeg jobbet på reklamebyrå midt på 90-tallet, og da foregikk all fargekommunikasjon ved at man refererte til fargekodene i Pantone-viften. Viften er internasjonal, alle i bransjen kjenner til den og fargene er ikke til å misforstå: Viften, et slags fargekart i vifteform, inneholder trykte fargeprøver av 2100 forskjellige farger på blankt, halvblankt og matt papir, samt en fargeblandeoppskrift for hver enkelt farge.

PMS-fargekodene benyttes bl. a. i profilhåndbøker for å fastslå 100% korrekt fargebruk i firmalogoer, varemerker og på dekorelementer som skal benyttes i den visuelle profilen for øvrig. PMS-fargekodene er også essensiell for å f. eks. fastslå fargene i de forskjellige nasjoners flagg. (Det norske flagget skal til eksempel ha rødfargen Pantone PMS-032U og blåfargen Pantone PMS-281U).


Pantone fargekoder benyttes ikke bare i den grafiske bransjen, men også i mote/konfeksjon/tekstil-bransjen, arkitektur/interiør-bransjen, malings- og lakkindustrien, digital teknologi/plast/emballasje-industrien m. fl. Det var Lawrence Herbert, Pantones grunnlegger, som i 1963 skapte det nå internasjonale Pantone-fargekodesystemet for å identifisere, matche og kommunisere farger. PANTONE ® er kort oppsummert et standardisert og internasjonalt språk, et verdensomspennende fargekodesystem, for presis fargekommunikasjon mellom designere og produsenter, mellom forhandlere og kunder.

Pantone varsler også trendfarger! De forutser (les: bestemmer!) hvilke farger som vil dominere markedet kommende år. Dette er til stor hjelp i møbelindustrien og konfeksjons/tekstilindustrien m.fl. Men Pantone er på grunn av sin markedsposisjon på denne måten også med å bestemme hva som blir neste års trendfarger. 

Nå har nylig Pantone kunngjort Årets farge for året 2016, og for aller første gang har de ikke pekt ut bare én farge, men to, som Årets farge. De har kalt de nye fargene ROSE QUARTZ and SERENITY, som best kan oversettes med ROSENKVARTS (en dus ferskenrosa farge hentet fra nettopp stein/kvartstypen rosenkvarts) og SINNSRO (en dus lys blåfarge som representerer det rolige, fredelige og ubekymrede). Du kan se fargen her på bildene.




Når Pantone sender ut pressemeldingen om Årets farge, reagerer industrien øyeblikkelig: Tapetprodusenter trykker opp tapeter med ROSE QUARTZ- og SERENITY-fargede mønster, moteindustrien hamstrer ROSE QUARTZ- og SERENITY-fargede tekstiler, kopper og vaser i forskjellige ROSE QUARTZ- og SERENITY-nyanser kommer i butikkene, lys dus ferskenrosa gardiner produseres, dus lys blå sofaer, dus lys blå puter, pledd, smykker, dus ferskenrosa skjerf og mobildeksler havner i butikkhyllene!

PANTONE 15-3919 SERENITY (lys dus blå) og PANTONE 13-1520 ROSE QUARTZ (lys dus ferskenrosa) er den internasjonale betegnelsen på Årets farger. 

Det er mye symbolikk i årets fargevalg, fargene gir et innblikk i hva som skjer i vår kultur for tiden og fargene fungerer som et uttrykk for en stemning og en holdning.

Fargen Rose Quartz er en overbevisende, men mild fargetone, som formidler medfølelse og en følelse av ro. Serenity er vektløs og luftig, som den blå himmelen over oss, og bringer følelser av pusterom og avslapning selv i turbulente tider, ifølge Leatrice Eiseman som er administrerende direktør i Pantone Color Institute. Pantone sier videre:

"Forbrukere søker nå mindfulness, trivsel og velvære, som en motgift til nåtidens stress og påkjenninger. Vår søken etter innbydende farger som psykologisk oppfyller vår lengsel etter trygghet og sikkerhet blir stadig mer fremtredende". Hun sier videre: ''De to fargene i kombinasjon, sammen (Rose Quartz og Serenity) demonstrere en iboende balanse, mellom en varmende omfavnende rosatone og kjøligere rolige blå, kombinasjonen reflekterer tilknytning og velvære, samt en beroligende følelse av orden og fred".


Det var min oversettelse at Pantones egne ord om saken. 

Liker du fargene? Vil du ta dem i bruk? 

Mer information om Pantone, Inc. og PANTONE® sine produkter, finner du her: www.pantone.com.

Ha en fortsatt fin uke! :0)

Klem, Ann,
Glassveranda.

Følg gjerne Glassveranda på Facebook for regelmessig påfyll av inspirasjon til hus, interiør og uterom:

2 kommentarer:

Ingvill Mydland Egeli sa...

Takk for en spennende og informativ tekst:)

Ann sa...

Tusen takk selv du, for hyggelig tilbakemelding! :))

Stor klem,
Ann.

K U N S T N Y H E T :