mandag 4. januar 2016

Ønsker deg et godt nytt år med noen bilder fra hagen knipset i romjulen

Godt nyttår! Håper du har hatt en skikkelig fin juleferie og har fått ladet batteriene litt ekstra før vi nå skal ta fatt på et helt nytt år fylt med helt nye muligheter! :)) 

Vi fikk masse hvit fin snø i romjulen, så jeg måtte ut å knipse noen flere bilder, hagen er ekstra vakker i vinterdrakt nå som det henger lyslenker i epletreet og i diverse andre busker og trær på tomten, og paviljongene står og lyser som gigantiske lykter. Lyset reflekteres av snøen, trærne rundt tomten glitrer der de strekker seg mot den mørke klare vinterhimmelen, sprossene kaster skygger i de vakreste mønster... jeg elsker sol, varme og sommer, men nyter likevel synet av hager i vinterdrakt, stemningen er nesten litt magisk ute nå.

Det bygget du ser litt av til høyre i bildet er badepaviljongen med spaet, rett frem er paviljongen som står på høyden ovenfor det nye steinbedet vi lagde for to år siden hvis du husker det? (Mer om det HER). (Jeg skal ta nye bilder av steinbedet til våren slik at du får se hvordan det ble nå etter noen år, for hele steinbedskråningen er nå dekket av planter og blomster i flotte farger om sommeren). Det bygget du ser litt av taket på til venstre i bildet er garasjen vår. Helt til venstre ser du litt av epletreet. Den store snøkledte firkanten på terrassen er bare spisebordet og benkene som står på vinterlagring under en presenning. Har du lyst til å se bilder av disse områdene slik det ser ut her om sommeren, så finner du link til det meste i forrige blogginnlegg: HER.


Et litt uklart og elendig bilde, men tar det med likevel slik at du får se, for stemningen er likevel med, det du ser er epletreet vårt lyssatt og dekket med nysnø, et vakkert skue gjennom kjøkkenvinduet! ;) 

Bilder av dette epletreet slik det ser ut når det er dekket av enorme mengder epleblomster om våren kan du se HER


Her er epletreet fra litt avstand. Som du ser så er det høyt, det står på bakken en etasje nedenfor terrassen. Bilder fra den "indre" gårdsplassen sommerstid, gårdsplassen nede ved epletreet, kan du se: HER

Det er fire utelykter på garasjen hele året, og i tillegg er nå tujaene foran garasjen lyssatt med lyslenker.


Lekepaviljongen på plenen, -også den er lyssatt og blir derfor ekstra flott vinterstid når snøen reflekterer lyset. Gleder meg til at den store sekskantede sandkassen som du så vidt skimter til høyre i bildet skal blomstre til våren! :)) -Den tok vi i bruk som blomsterbed etter at ungene ble for store til at de fant den interessant lenger.

Her ovenfor ser du lysthuset, her henger det adventsstjerner i vinduene i desember, som lyser opp i tillegg til utelyset på veggen på lysthuset. 

Ved ytterdøren vår er det også lyslenker, både i noen sypresser i bedet ved siden av trappen, og her på det det gamle slipesteinsbordet. Det er spotbelysning i taket her uenfor døren, men det gjør seg likevel med litt ekstra belysning nå på den mørkeste tiden av året. Julepynten ble hentet inn i går kveld for å pakkes ned, men lyslenkene får henge her på busker og planter til i slutten av januar tenker jeg, vi får se, medio januar er solen tilbake så da er ikke behovet for ekstra lys like stort ;)   

Dette er hva jeg ser når jeg ser ut ytterdøren vår! :)) Paviljongen er lyssatt, så kanskje er det litt vanskelig å se at også treet lengst til høyre i bildet er lyssatt.

Entreen er med andre ord rett bak meg her jeg står og knipser dette bildet, har du lyst til å se hvordan den ser ut så finner du bilder av yttergangen vår: HER

Pergolaen vår er i bruk vår, sommer og høst, men ikke vinterstid, så her er det bare kaos. Alle pynteputer, pledd m.m. er i boden for vinterlagring, mens møbler og blomsterkasser er skjøvet sammen i ene enden. Årsaken er at denne terrassen har ganske høye levegger, noe som gjør snørydding litt trøblete. Derfor har vi hengslet den ene endeveggen i pergolaen, den kan åpnes slik at vi kan rydde vekk all snøen med snøskuffe enkelt og greit om våren ;) Hvordan det ser ut her om sommeren kan du se HER.  

Vi pleier å ha et lyssatt juletre midt på denne terrassen i desember, det er jo et koselig blikkfang fra stuen på denne siden av huset, men i år ble det visst bortglemt...


All julepynt ble i går pakket ned og lagret i boden i påvente av julen 2016, men jeg har valgt å beholde to lystrær i stuen, det ene ser du gjennom vinduet, det står på benken bak den ene sofaen, det andre står på pianoet i spisestuen. Velger å se på disse to som ekstra vinterlys, ikke som julepynt, så de får bli i stuen i en måned eller to til. 

Støv er tørket, finserviset, sølvtøy og krystallglass er pusset og satt tilbake i skapet, gulvene er støvsuget, det var glitter på de utroligste steder etter julen, det er jo veldig koselig å pynte til jul, men også litt forfriskende å pakke ned alt julefjas og glitterting igjen etter jul må jeg bare innrømme! :))  

Kjøleskapet ble også rensket for juleuvaner i går, grovt knekkebrød, frisk frukt og grønt er på plass, så nå mangler jeg bare en bunt friske tulipaner på stuebordet så er også huset klart for et nytt år!  

Takk for året som gikk, håper du vil følge Glassveranda også i 2016, også ønsker jeg deg og dine en riktig fin januaruke! :0)

Stor klem, Ann,
Glassveranda.

Følg gjerne Glassveranda for regelmessig påfyll av inspirasjon til hus, interiør, hage og uterom:

4 kommentarer:

Aqua-lady - interiør og hverdagsglimt sa...

Godt nytt år til deg og dine! :)

Ser frem til å følge deg videre i 2016.


Klem
:)

Aqua-lady - interiør og hverdagsglimt sa...

Hei igjen. :)

Ja, vinteren KAN være vakker og ha sin sjarme... Men, kanskje ikke når gradstokken viser nærmere -20. Det eneste er jo at sola lyser inn stuevinduet når det er klarvær, - det varmer på sin egen måte liksom.

Takk for hilsen hos meg.

Ja, jeg får tenke litt som du sier; ta det når jeg kjenner for det og inspirasjonen virkelig er på plass. ;) Det kan bli noen små og noen litt lengre innlegg innimellom. Instagram har nok "tatt over" mye i forhold til hvor spennende det var med bloggene tidligere. Men, ja... Jeg gjør vel som så mange andre, - blar gjennom mange lekre blogger, men legger sjeldent inn kommentar/hilsen. Burde kanskje bli flinkere der..?

Ha en fiiiin dag!

Klem.

Ann sa...

Hei, hei! -Og takk for både det ene og det andre! :))
Ja takk og lov at sola er tilbake, nå blir heldigvis dagene lynnraskt mye lengre og lysere, koser meg stort med vinter, snø og jul, men nå som januar er her kan ikke våren komme fort nok! :D
Ja besøksstatistikken tilsier at folk fremdeles er flittige bloggbesøkere, men kommentarene blir helst skrevet på Instagram, og ikke på bloggene slik som tidligere, slik er det bare. Om det fortsetter slik gjenstår å se, kanskje er det en trend i tiden bare, kanskje ikke. Det er liksom så mye enklere å klikke liker på noe inne på Instagram heller enn å kommentere på bloggene, men det er også litt trist at det har blitt slik, vi har på den måten mistet mye av det sosiale med bloggingen. Jeg er nok medskyldig der jeg også, blogger i rykk og napp, litt etter formen, skriver bare når jeg virkelig har lyst, og synes det er grei praksis, -ja for meg men sikkert også for leserne som skal kunne hente inspirasjon i det jeg skriver ;) Merker også at jeg surfer mye sjeldnere på blogger selv, det blir liksom aldri tid til det, de siste årene har jeg pløyd igjennom veldig mye fagstoff, og det har gjort at de timene jeg kan bruke på lesing går til helt andre ting enn å lese på interiørblogger.
Synes også det skjedde noe helt merkelig med interiørbloggerne for noen år siden også; alle begynte å skrive omtrent det samme, vise den samme vasen, de samme plakatene, bilde av en kaffekopp og en tilhørende tekst som ikke hadde noe med hverken snekretips, interiørtips, malingstips eller hagetips å gjøre, bare en kaffekopp og god helg liksom...? DA går folk fort leie av Blogglandia, da besøker de toppen tre blogger og ser at det står det samme alle steder, og så finner de heller på noe helt annet å gjøre. Å blogge var for meg å inspirere, så i perioder jeg ikke har noe på hjertet lar jeg heller være! ;) Og ja, god idé, kanskje skulle vi som har holdt på noen år ha det til ambisjon i 2016, å legge igjen én kommentar på én blogg hver dag i 2016, så kanskje vi klarer å "vekke" Blogglandia igjen! :)) Man blir jo unektelig inspirert av positive og koselige tilbakemeldinger, og jeg er sikker på det gjelder oss alle! :))

Ha en finfin uke, nå skal jeg gjøre klar en dunge bilder jeg har knipset den siste tiden for å lage blogginnlegg, blant annet er tiden overmoden for å vise de nye stolene inne på spisestuen, mange har etterlyst dem fordi vi valgte 12 vidt forskjellige stoler rundt bordet, og nå har jeg omsider somlet meg til å knipse bilder av den herlige galskapen! :D Du skulle vel forresten se en sjokkrosa turkislasert skjenk på hjul også, skal maile det, så får vi se om den kommer på bloggen også etterhvert! ;))

Stor klem,
Ann :0)

Aqua-lady - interiør og hverdagsglimt sa...

Ja, venter veldig på bilde av sjokkmala skjenk... (he-he) ;)


God idé, Ann. Skal forsøke å legge igjen i alle fall 2-3 kommentarer pr. uke sånn til å begynne med. ;) Det er nok noe i det du sier, - "alle" begynte å vise akkurat de samme tingene og interessen dalte... Men, for all del, det er jo utrolig mye lekkert og inspirerende der ute. Dét må vi bli flinkere til å si i fra om, tenker jeg. ;)

Stor klem.
:)