søndag 7. februar 2016

Søndag, sol og hvilepuls

(Et glimt av stuen vår en solrik, litt vårlig, vintersøndag).
Dette har vært en usedvanlig travel helg, så i kveld var det utrolig deilig å bare være hjemme og få sitte helt i ro i en stol å gjøre ingen verdens ting! Har du det også slik, at du etter en litt i overkant actionfylt periode synes det er helt fantastisk hjemme, og du gleder deg plutselig veldig til de enkleste ting, som å kunne sitte alene i godstolen iført t-skjorte, joggebukse og ullsokker, med bena opp, og drikke te, se litt på TV og bare nyte roen?

Jeg tror det er som med ferieturer, det er veldig sunt med mye på agendaen i en kort periode, for etterpå setter man ekstra stor pris på de "kjedelige" dagene igjen, hverdagene, ja til og med litt rot og støv blir lettere å overse når man endelig er hjemme igjen, det er plutselig ikke så fryktelig nøye lenger bare man får være hjemme i ro og mak, og kjenner at skuldrene endelig senker seg noen hakk! "Borte bra, men hjemme best!" -En klisjé, men så sant, så sant! 

(Solgule og knalloransje tulipaner). 
Jeg finner ofte inspirasjon i teater, ballett, konserter og lignende, også er det jo hyggelig å ha vært der, men fordi jeg har fatigue så koster det vanvittig mye, jeg blir veldig sliten i en periode etterpå, av og til i ukevis, så det er ikke så ofte jeg velger å gjøre slike ting lenger. 

Jeg tegner og maler en god del om dagene, skriver også litt, må jo ha noe å gjøre mens jeg sitter der, og det er heldigvis mye inspirasjon i hverdagen også: Mennesker, trær, himmel, fugler, gamle hus og glitrende hav, ja og så tulipaner! ;)) Jeg maler ikke tulipaner, men fargespillet i blomsterbuketter kan være til stor inspirasjon, og det hender paletten blir blandet rett og slett med utgangspunkt i buketten jeg finner på stuebordet.  

(Mer stue...)

Jeg blir også veldig inspirert av lyset! Hvordan lyset treffer mennesker og gjenstander, hvordan skyggene kastes, former, tekstur, stemning m.m., har jo uendelig mye å si for et bilde, enten det er knipset med et kamera eller malt på et lerret. Derfor trenger jeg heldigvis ikke dra så langt av gårde for å finne inspirasjon i hverdagen, det kan være mye inspirasjon å finne bare i lav vintersol! ;)

Solen har skint inn stuevinduene i mange timer i dag, det er så herlig å se at den gule skinnende tingen nå klatrer stadig høyere på himmelen for hver dag som går! Jeg tror jeg skal våge meg ut å gå turer på gang- og sykkelveiene i nærområdet uken som kommer, få litt frisk luft og høre litt fuglekvitter, kanskje knipse bilder, -ja hvis vi får flere slike fine, milde, solrike dager. 

Håper du får en fin ny uke du også! :0)

Stor klem, Ann,
Glassveranda.

Følg gjerne Glassveranda for regelmessig påfyll av inspirasjon til hus, interiør, hage og uterom:

Ingen kommentarer: