søndag 17. april 2016

Hvordan krydre hjemmet med spreke farger og mønster







Det har, som tidligere nevnt, med årene sneket seg inn stadig sprekere farger og mønster i rommene hjemme hos oss, og jeg elsker alle de nye fargeklattene! Farger gjør noe med stemningen i et rom, de tilfører energi, gir oss litt ekstra gnist, de gir rommet mer liv, munterhet, ja glede, og farger og mønster appellerer til kreativitet og nysgjerrighet, -ja farger og mønster vekker rett og slett sansene våre!

Noen små eller store spennende blikkfang - ja gjerne fargerike og/eller svært kontrastfylte blikkfang - på veggene gir rommet det lille ekstra, selv har jeg samlet på grafikk fra både norske og utenlandske kunstnere siden jeg var 18-19 år.

Kunstverket i rammen på veggen her er grafikk fra Galleri Bjørsvik, bildet heter "Forståsegpåernes mange råd - III", -jeg har valgt å henge det på en sted i stuen hvor jeg ser det hver dag! ;) Historien/tanken bak dette bildet kan du lese HER. (Her bildet henger er det på dagtid bombardert med refleksjoner fra alle vinduene i stuen som du ser, det er litt mørkere - mer fiolett - i virkeligheten, du kan se det bedre HER). 



Fargerike lysestaker, skåler, vaser og duker er en annen måte å tilføre farger til hjemmet. De krydrer rommet med farger på en god måte. Jeg kunne f. eks. ikke tenkt meg å male en eller flere vegger i stuen i en knallfarge, elsker de lyse grå veggene vi har, de hvite listene og vinduskarmene, men trives veldig godt med møbler, kunst, tekstiler og pyntegjenstader i knallfarger, det gjør det jo også veldig enkelt å bytte farger fra tid til annen hvis jeg får lyst til det.

Jeg er veldig begeistret for farget glass, så det har vi en god del hjemme hos oss, slik som denne vasen. En del knallfarget keramikk har vi også, synes det blir flotte glade kreative blikkfang på bord og benker, også er de jo ikke bare til pynt, det meste er skåler og vaser som selvfølgelig også kan brukes når det trengs, -og når de ikke er i bruk pynter de opp rommene de står i.



Puter med kreative mønster er langt mer interessante enn de grå/brune/beige/hvite - nokså kjedelige - ensfargede vi ofte hadde i våre grå eller beige sofaer før. Har også fått sansen for å mikse forskjellige, unike, puter. For ti år siden hadde jeg gjerne valgt 4-8 helt identiske puter, med ton-i-ton rolige naturfarger, alle med samme tekstur, mens jeg nå elsker mangfold: Forskjellige tekstiler - noen grovvevde og noen fine, til eksempel gjerne en med bomullscanvas overflate ved siden av en i fløyel, og ingen av putene i sofaen får lov til å være like, har vi to av samme sort så har vi én for mye!

Hvis du synes dette med farger er vanskelig, og du ikke er komfortabel med å skulle velge ut kraftige farger. mønster og kontraster til f. eks. stuen, så tenk på at enten du velger en mørk eller en lys farge som hovedfarge i et interiør, så er en god regel å holde seg til tre - 3 - basisfarger i et rom: 1 hovedfarge, 1 mellomfarge og 1 tilbehørfarge.

Et trygt valg er å la hovedfargen (veggfargen og noen detaljer) oppta ca. 60 % av plassen i rommet, la mellomfargen (ofte på møbler og større ting) få 30 % av plassen, mens tilbehørfargen (fargen på diverse tilbehør) kan få de resterende 10 %.

I stuen vår er det hvitt/lysegrått som er hovedfargen, og det valget ble tatt med tanke på at her skulle det inn mange og sterke krydderfarger. Veggene i stuen vår er lysegrå, tak og listverk malt hvite, og gulvet er hvit Carrara-marmor (d.v.s. i hovedsak hvitt med lyse grå årer). Turkis er mellomfargen i stuen vår (bl. a. på sofaene, et skrivebord, noen vaser, putedetaljer m.m.). Mens "tilbehørfargen" - de fargene jeg "krydrer" med - hos oss er en miks av flere farger: Fargene cerise, mørk grå, sort, fiolett, lilla og knall oransje. -Det høres kanskje litt vilt ut, men det fungerer helt fint nettopp fordi hovedfargen i rommet (vegger, gulv, tak, lister) er lys og forholdsvis fargeløs, -ja som et nylig grunnet lerret. Hadde f. eks. veggene hatt en bråkete knallfarge hadde det derimot fort kunne blitt visuelt rotete og urolig, ja for mye. Liftgardinene i stuen har jeg valgt å ha i hovedfargen (grå + hvit), det er mange vinduer i stuen vår slik at fargerike gardiner lett kunne blitt visuelt støyfullt. Jeg gjorde dette valget nettopp fordi jeg vil ha oppmerksomheten på møbler og kunst (bilder + pyntegjenstander) i stuen, ikke på gardinene.



I Skandinavia regjerte de hvithvite interiørene fullstendig fra ca. 2005 - 2010, -rommene skulle ha hvitmalte tak, hvitmalte vegger og hvitmalte gulv, og de ble møblert med hvite møbler og hvite pyntegjenstander, og i verste fall også hvitmalte antikviteter! (Grrrøsss! -Herverk!! :S) "Farger" var et fremmedord, slikt noe drev vi da ikke med, det skulle være lyst og sterilt, alt skulle enten være i slitt landsstil, eller så skulle hjemmet ha et sterilt og minimalistisk profilløst katalogpreg. Begge variantene fremstod kanskje som lyst og lekkert til å begynne, men det kan bli for mye hvitt også, kan det ikke? Hvithvitt med hvitt på er for meg kort fortalt det interiøret jeg ser fem sekunder før jeg besvimer en sjelden gang...

For meg ble alt dette hvite på hvitt bare en reprise av 80-tallet da alt skulle vært i furu på furu: Vegger, gulv, tak, lister OG møbler, skulle være av furu, og gjerne lysestakene, rekkverk og lampeføtter også... jeg hev meg aldri på den bølgen heller, for jeg elsker nemlig kontraster! Kontraster mellom lyst og mørkt, og kontraster generelt: Kontraster mellom nytt og gammelt, kontraster mellom matt og blankt, kontraster mellom mykt og hardt, o.s.v.

Furu på furu er kjedelig, hvitt på hvitt er kjedelig, sort på sort er kjedelig, men blander du dem derimot, oppstår magi! Det lyse fremhever det mørke, det mørke framhever det lyse, fargene understreker, underbygger og forsterker hverandre, og skaper - sammen - et sterkt, dramatisk og spennende uttrykk! SÅ, et tips til deg som fremdeles er litt engstelig for farger: Skap kontraster mellom lyst og mørkt iallfall, og fyll på med store grønne løvtrær i stuen, ja planter, og gjerne kontrastfylt kunst i monokrome farger for å skape kontraster, ensfarget er nemlig litt kjedelig, livløst, fantasiløst, gnistløst, jada det er rooolig, snilt, harmonisk og alt det der, men du kan skape harmoni rundt deg selv om du tar i bruk kontraster, jeg lover! ;)

Er du sterkt uenig i mine resonnementer her ovenfor så kan du trøste deg med at det er ingen som sitter på "fasiten", heller ikke jeg, for vi har jo alle forskjellige preferanser, ønsker og behov. Det som er viktig i ditt hjem er nemlig at du er fornøyd med hjemmet ditt, jeg bare prøver å si litt om mine valg og bakgrunnen for de fargevalgene jeg har tatt, i håp om at det kanskje kan være til hjelp for andre som går med tanker om å fornye stuen sin men ikke riktig helt vet hvordan eller hvor de skal begynne.

Lykke til med eventuelle oppussings/fornyelsesplaner, og ha en riktig fin ny våruke! :0)

Stor klem, Ann,
Glassveranda.
 

Følg gjerne Glassveranda for regelmessig påfyll av inspirasjon til hus, interiør, hage og uterom:

1 kommentar:

blooming home and garden sa...

Hei Ann, for en vakker blogg du har, og mange gode ideer!
Er også glad i fargeklatter i innredningen hjemme, hvitt fungerer bra som basisfarge, men litt farger gjør meg glad... Liker veldig godt din lilla pute og glassflaske!
Ønsker deg fine dager i vårværet,
Klem fra Ida