tirsdag 7. juni 2016

Enkel fornyelse av uterommet

Blog post by glassveranda.blogspot.com  -  Copyright © glassveranda.blogspot.com, including photos/images, texts etc.  -  Content from the source (glassveranda.blogspot.com) may not be copied, downloaded, reproduced, transmitted, manipulated or used on other internet sites except glassveranda.blogspot.com  

Tre materiallengder skrudd sammen i hjørnene, deretter tre stk. ben som skrues fast på innsiden av rammen med terrasseskruer/skruer for utendørs bruk, og til slutt noen bordlengder på toppen som du etterpå sager til slik at de stikker ut litt utenfor rammen, og vips så har du en skreddersydd liten benk til uterommet! ;) Denne her lagde vi for en hel del år siden, men prinsippet for hvordan en slik lages er lik oppskriften på hvordan man lager et bord til hagen, så ta gjerne en titt i tidligere blogginnlegg her på Glassveranda som viser denslags steg for steg, bl. a. HER, og HER og HER


Denne blå trebeinte benken ble i sin tid skreddersydd for å kunne stå her langs den ene paviljongveggen, over to terassenivåer. Benken ble den gang malt i en klar skarp blålilla farge og har fått et nytt forfriskende strøk med den samme malingen med jevne mellomrom, men den har falmet litt de siste årene ser du, og i år fikk jeg lyst til å bare bytte farge på den helt, og valget falt på en lys turkis farge som vi har tatt i bruk hist og her både innendørs og i uterommene våre allerede for mange år side, så hvis du synes den så kjent ut...  ;) 



Jeg synes fargen ble heeelt smashing, og så blank og fint som det ble, -ja allerede etter første strøk! :)) Dette er forresten samme farge som jeg blant annet har malt noen bod- og ytterdører med, de gamle solide - men fæle - teakdørene? Hvis du ikke riktig husker hvordan det ble så finner du det blogginnlegget HER. (PS! Link til fargekoden finner du også i det blogginnlegget, hvis noen skulle lure på den ;) ).

Forandring fryder, -ja det gjør seg absolutt med litt fornyelse i uterommene også! Maling er jo en kjempeenkel måte å fornye rom på, både ute og inne, og en liten benk som dette snekrer du selv på en ettermiddagsstund hvis du er frisk og rask, og går på med Pippimentalitet: "Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert!" (Lindgren/Pippi). ;)) ..Et annet sitat som også har stått i margen her på Glassveranda i sju år nå er dette: "Det er ikke fordi tingene er vanskelige at vi ikke våger. Det er fordi vi ikke våger at de er vanskelige". (Lucius A. Seneca). -Begge sitatene er viktige å huske på når det gjelder både store og små prosjekter i hus og hage! ;)) 

Her ser du også betongtrappen/terrassen utenfor paviljongen etter at mannen malte den, -også enkel men effektfull fornyelse! :))

Vi har forresten investert i utallige nye utekrukker i år, tror det er 15-20 år siden de vi har hatt (store terracotta-fargede) ble kjøpt inn, så var kanskje på tide, men mer om også det en helt annen kveld, men iallefall så ser du en av de nye vi nå har kjøpt på bildet, -det var utrolig godt også med litt krukkefornyelse! Har du dårlig råd, men mye ork, så kan du alltids male gamle krukker for å gi dem nytt liv, -bare et tips i tilfelle du er lei av dine gamle krukker men har fint lite på årets krukkeinvesteringsbudsjett! ;))) Vi skal forresten ta å rydde, ordne og style inni paviljongen til uken, husker du daybeden vi bygde her inne i september 2014? Hvis ikke så kan du lese om det prosjektet HER. (PS! Er ingen bilder av ferdigstylet paviljong etter ombyggingen på bloggen enda, fordi det ble aldri gjort i fjor pga helsen, men det kommer i år ;) ).

Det er forresten sannelig ikke noe rart at folk ikke skjønner noe av hva fatigue er for noe, for jeg kan nesten enda ikke begripe det selv, enda jeg en en av dem som har det. I morgen er det faktisk gått en hel måned siden vi hadde konfirmant i huset, og etterpå har jeg kjent meg like energisk og mobil som en humle fanget midt i en tiliters sirupkrukke... man prøver og prøver, men blir frryktelig fort utmattet, armer og ben kjennes som bly, hodet som vatt, å snakke krever ubegripelig mye energi, å lytte desto mer, og man kommer seg liksom aldri ovenpå! :S Men etter en måned med litt prøving og feiling - og mest bare avslapping - så føler jeg at jeg omsider begynner jeg nå å nærme meg toppen på sirupkrukka, ...og så kan man bare håpe at ingen kommer og klasker lokket på krukka før man er vel oppe! :D ...Må jo bare le, kan ikke annet, for AT det går an, konfirmasjon var kjempekjempekoselig, men jeg er ufattelig glad det var minsten som nå ble konfirmert, det vil si ingen flere store selskaper på agendaen de neste årene som jeg skal arrangere, for jeg har visst mer enn nok med bare å mobilisere nok energi til å møte opp i anledning et og annet arrangement noen få ettermiddagstimer i løpet av året, -ja enten jeg liker det eller ikke, -akkurat sånn er det med den saken! :D ...Egentlig er det både ubegripelig og tragisk... men jeg er omsider ferdig med å gruble på "Why meee???!", -nå har jeg akseptert at sånn er det, og forsøker å ta kun en dag av gangen, med de forutsetningene jeg har, aktivitetsnivå settes ut i fra times/dags/ukesform (og gudene vite formen går opp og ned),  og så får man bare gjøre det beste ut av det, ja de siste månedene har jeg til og med våget å begynne å tenke litt fremover! :))

...Men ting tar tid... Jeg vet vi er ganske mange i dette landet som sliter med fatigue, gjerne som "følgefeil" etter annen tidligere alvorlig sykdom, eller kanskje pga annen langvarig kronisk sykdom, noen har begge deler (også jeg), så jeg tenkte å si litt om akkurat det å føle at man ikke strekker til... Kanskje er det litt forunderlig at jeg viser prosjekter i hus og hage jeg som selv har fatigue, en dame hentydet iallefall det en gang for ikke så lenge siden i en samtale, men jeg elsker små prosjekter i hus og hage, elsker å kunne skape noe med hendene - elsker estetikk - har alltid gjort det, før jeg fikk fatigue digget jeg også STOOORE prosjekter, men heldigvis, og takk og lov, så var vi ferdige med huset - også hagehusene - før jeg ble syk, og små prosjekter takler jeg fremdeles i gode perioder hvis jeg sprer dem utover litt tid, og du skal vite at en benk, som denne ovenfor, tar meg gjerne flere dager å male, men jeg tenker det er bedre at ting blir ferdige sent, enn aldri? Så del opp oppgaver du synes virker uoverkommelige i mindre porsjoner, mal f. eks. bena en dag, rammen og undersiden neste dag, sitteflaten tredje dag. Og gjør det samme uken etter hvis du trenger to strøk, og vips så har benken din skiftet farge! ;) -Har du virkelig lyst på fornyelse men ikke har tid, eller som meg rett og slett mangler energi, så er det jo bedre at det blir forandring sent enn aldri? ;) Jeg fryder meg iallefall stort over hver en ny liten ting jeg får gjort i hus og hage, selv om det til tider er full stans, og det ellers går litt i sirup! ;))

Det har forresten av helsemessige årsaker vært stille på kunstsiden min like lenge som på bloggen, og kunsten min er det som etterhvert skal bli til min nye jobb, så det er litt mer krise enn at det er stilt på Glassveranda (som er en ren hobbysyssel), så følg gjerne kunstsiden min på Facebook du også hvis du ikke allerede gjør det, du finner den: HER, -og hjelp meg gjerne å spre den ved å dele den med Facebook-venner, det setter jeg stor pris på!   

Ha en fortsatt fin uke! :0)

Stor klem, Ann,

Glassveranda.

Følg gjerne Glassveranda for regelmessig påfyll av inspirasjon til hus, interiør, hage og uterom:

Ingen kommentarer: