onsdag 15. februar 2012

Spennende interiørløsninger med enkle virkemidler!

Starter for ordens skyld med å gjøre oppmerksom på at de 4 vakre bildene som du ser i dette innlegget tilhører det amerikanske interiør-magasinet Traditional Home. (All 4 of these beautiful photos shown in this reportage belong to the American interior design magazine Traditional Home).

Lekkert, rustikt og spennende på samme tid! Lyst og lett, men samtidig eklektisk! DET liker jeg! Se så herlige farger! Nå er jo ikke jeg noen stor fan av gardiner, men denne hadde en nydelig farge! Støvete blå-grå. En gustaviansk blåfarge som passer helt perfekt til disse møblene. Herlig alt dette tidløse, kombinert med en diger helt moderne glassvase og en samling marionett-dukkehoder! Elsker det slitte uttrykket på skatollet i kontrast her til den "feilfrie og perfekte" stolen. De understreker det vakre i hverandre.   

Legg merke til endene på "armene" som holder den uttrekkbare bordplaten på skatollet! Skikkelig håndverk: Når bordplaten er skjøvet inn vil "armene" se ut som to bittesmå skuffer på hver ende av skatollet. En vakker detalj. 


Jeg har alltid vært veldig glad i gråtoner, noe interiøret hjemme hos oss bærer tydelig preg av. "Åh så vakkert!", tenker jeg alltid når jeg ser bilder som dette. Et monokromt soft interiør..., men når det bærer til stykket velger jeg selv alltid litt mere kontraster i interiøret, og ofte også noen innslag av farger. Det er ofte forskjell på hva vi liker på bilder og hva vi liker i det virkelige liv, er det ikke? Eller er det bare jeg som har det slik?... 

Men uansett: Klassiske, lyse, lette, rene rom med volum og dagslys blir nesten aldri feil uansett hva du møblerer med. Det er imidlertid viktig å ikke overlesse rommet, - ha for mange ting i rommet. Det gir et rotete uttrykk fordi øyet ikke klarer å sortere alle inntrykkene. Alt blir til en "grøt". Sett frem noe og ha resten i en bod, så kan du heller variere nipset med årstidene heller enn å ha alt stående fremme hele tiden. Da får du også gleden av å fornye f. eks. stuen fra tid til annen, uten å kjøpe nytt! ;) 
Jeg blir også litt fasinert av rom som dette! Knallfarger! Men legg merke til at det er møbler og tilbehør som er knallfarget, ikke selve rommet! Man kan totalforandre et rom bare ved å male møbler, bytte ut puter og tekstiler. Får du lyst på en dramatisk forandring så kan det hende at det holder å male én vegg i en vegg i en knallfarge. Eller enda bedre: Lag deg et kjempelerret som det på bildet og mal det i én, noen få eller mange spreke farger! Det kan du enkelt ta ned eller male over hvis det blir "feil" eller du blir lei av fargen. 

Det er forsåvidt heller ikke så mye jobb å male én vegg i stuen dersom du velger en slik løsning. Du trenger nemlig ikke male hele stuen hvis du ikke har tid til det. Ny farge på en enkelt vegg i stuen kan gi rommet et helt nytt uttrykk! 


Jeg måtte ta med bildet av dette badet! Det er veldig mange hus i Norge som har skråtak i 2. etasje, og lave knevegger. Se hvor flott dette hvite vitrineskapet er integrert i baderommet! Ser du den skrå himlingen (taket) er brukt som "tak" i øverste hylle? Du kan lage et integrert skap som dette selv:

Du trenger et billig vitrineskap i furu fra brukthandelen eller lignende i passe høyde. Fjern topplaten på skapet og skjær skapveggene skrå, parallelt med taket. Skyv det inntil. Er det for lavt: Bygg opp sokkelen under skapet, og sett på en gulvlist rundt nederst. Deretter setter du på en taklist eller lignende passende øverst på skapet i front mot taket. Bruk overmalbar akrylmasse og lag den smale sprekken mellom skapveggene og taket/skråhimlingen perfekt. Deretter maler du skapet i ønsket farge. Voalá: Skapet er ferdig og du har et vitrineskap perfekt integrert i rommet! 


Flere bilder fra Traditional Home kan du se på magasinets nettside; HER.

Ha en fin kveld! :0)

Stor klem, Ann,
Glassveranda.


Følg gjerne Glassveranda på Facebook for regelmessig påfyll av inspirasjon til hus, interiør og uterom:

6 kommentarer:

Huldra sa...

Ah.. Takk for herlige inspirasjonsbilder!
Jovisst er jeg enig i at mange bilder kan tiltale, men men ender ofte opp med sin egen stil uansett. Rart, men sant. :)

Anita sa...

Nydelige detaljer!! Takk for at du deler ;)

toves sammensurium sa...

Ja her var mye fint,og mye inspirasjon.Kunne tenkt meg masse her ja:))))
Nydelige bilder Ann!!!
Toveklem:)

Anonym sa...

Hvordan føles det å ha en så vellykket blogg?! Herregud, hver gang jeg besøker har du jo hatt 10000000 flere besøkende jo! :) ofte klikker jeg meg inn, sjekker hvor mange som har vært inne på bloggen din, og så klikker jeg meg ut, og inn igjen. Da er det som regel 5-6 flere besøkende! På et par 10 sekunder!!!!!

Jeg har fulgt bloggen din siden den startet (tror jeg). det var da jeg så innlegget der du redesignet en gammel hyttesofa at jeg begynte å følge bloggen din (den med oliventrykkpå)... en sånn skal jeg lage selv.

dette ble et sinnsykt langt innlegg... haha :) Du har lesere i alle aldersgrupper, det er helt sikkert :) og jeg må si at det er ikke mange blogger som vekker min interresse.

Kan du ikke lage en møbelkjede eller noe? Sånn som ikea! Det hadde vært utrolig kult. Bare bedre enn ikea da, for ikea er kjedelig. kanskje en redesign møbelkjede. Jeg hadde kommet å kikket på for insiprasjon, Det kan du være sikker på. Men ikke kjøpe, for det har jeg ikke råd til. :)

Lykke til videre, klem fra fjortis :D

Ann sa...

Tusen takk for koselige kommentarer! :))
Hei Anonym, alias Fjortis! ;) Veldig hyggelig å høre at du følger bloggen! Du har nok vært innom her på tidspunkt med mye trafikk, men hi, hi, fjortiser har det av og til med å overdrive litt, for denne bloggen har nemlig ikke passert 1 million sideoppslag en eneste gang enda! ;))) -Men i løpet av året så blir det vel! ;) Tusen takk for koselig tilbakemelding og lykke til med strisekk-putene! :)) Har ingen møbelkjede-planer nei, hi, hi, men du skal ha mange takk for tilliten! Men du, Ikea er egentlig ikke så verst skal du vite, -det er mye kjekt på Ikea som kan redesignes! - Da blir møblene til noe nytt og spennende som ingen har maken til OG til en rimelig pris! ;) Redesign fikser du lett selv vet du, du som er ung, kreativ og stråler av energi! :o) Bare prøv, det er både gøy og spennende å lage sine egne møbler! ;))

God helg til dere alle! :0)

Stor klem, Ann,
Glassveranda.

Anonym sa...

Jeg tror jeg holder meg til å redesigne møbler fra loppemarked jeg :) Møblene fra gamledager er MYEEEE finere enn dagens... :) Og jeg VET at du kommer til å passere over en million... snart :D

Enda større klem, Fjortis ;)