onsdag 15. juli 2009

Dagligstue - 60 m²

Dette er en dagligstue med forholdsvis god plass. 60 m² og stuens ekstra takhøyde (3 meter og 20 centimeter) gir rommet volum, samtidig som at stuens mange vinduer slipper inn rikelig med dagslys! Jeg visste helt nøyaktig hva jeg ville ha, og hva jeg ikke ville ha, da jeg tegnet denne dagligstuen, og er selv strålende fornøyd med resultatet! ;) Litt om "ny"-stuen:

Stuen har vinduer mot øst, sør og vest. Ettersom husets hovedfasade er fasade vest, har også dagligstuen vår klart flest vinduer med utsikt mot vest.

Gulvet av høypolert hvit italiensk Carrara-marmor (jeg bare ELSKER det gulvet!) gjør at solen og lyset formelig speiler seg i gulvet! Sollys og dagslys reflekteres av gulvet, hvilket ikke bare gir en fantastisk belysning i dagligstuen, men delvis også i spisestuen! (Doble glassdører skiller spisestuen og dagligstuen). Steinflisene er i størrelsen 30x30 cm og er lagt diagonalt. (Steinflisene kjøpte vi hos Ankerske Naturstein AS på Fauske i Nordland som ordnet med importen av de hvite Carrara-flisene fra Italia).

Vi har lagt Wirsbo gulvvarme (varmtvann) ned i alle gulv i huset (unntatt soveromsgulv) slik at marmorgulvet er godt og varmt å gå på for store og små.

Stuen har videre hvitmalt panel i taket og matte malte veggflater i fargen Cappuccino. Vi valgte et forholdsvis kraftig profilert listverk, -også det har vi hvitmalt. (Stuen har bl. a. 30 cm høye gulvlister med integrerte stikkontakter).

Belysningen i stuen består av 15 spots fordelt i taket, en svært stor lysekrone i lakkert messing med 12 lysarmer over sofagruppen ved det store buede vinduet i arken i dagligstuen (fasade vest), samt en elfenbenfarget lysekrone med 8 lysarmer som henger over trappen som fører ned til ungenes lekerom i sokkeletasjen. Vi har seksjonsinndelt belysning med dimmerfunksjon på all belysning. I tillegg til lysekroner og spots har vi en del bildebelysning og noen bordlamper.



























































Stuens naturlige blikkfang er en stor hvit marmorpeis (også dette er hvit italiensk Carrara) med detaljer og stukkatur fra Roger Pearson, er spesiallaget etter mål og tilpasset akkurat denne dagligstuen. (Peisinnsatsen er fra Dovre og av typen 2100).

Stuen har en rekke integrerte vitrineskap til oppbevaring av porselen og dekketøy, bokskap og skjenker. Alle i heltre og hvitmalt (farge Lys antikk), og skreddersydd til stuen etter mål og tegninger. (Som vanlig når møbler, peiser o.l. skredder"sys" hos oss: Jeg tegner, min kjære skredder"syr", og til slutt pusser (og eventuelt sparkler) og maler jeg! ;))

Stuen vår har skjult opplegg for prosjektor og motorstyrt lerret på 100” som, når det ikke er i bruk, er skjult i stuens tak (himmel for en vidunderlig oppfinnelse!! ;). Kabler til prosjektor, DVD, CD, radio m.m. er skjult i vegger og gulv, og det er trådløst gigabit-nettverk i dagligstuen, som i huset for øvrig.

Dette er dagligstuen jeg alltid har drømt om, og til tross for alt arbeidet og år etter år med snekring og muring på meg og min kjære er det nesten litt uvirkelig å tenke på at også dagligstuen nå faktisk er ferdig! Stuen har blitt familiens samlingspunkt. Her ser vi filmer på lerretet og her leser vi i bøker, aviser og magasiner, og det er vanligvis her jeg sitter i sofaen i ledige stunder, med lap-topen min i fanget og skriver blogginnlegg, mens jeg lytter til musikk og koser meg med en stor kopp sitron-te med en skvett skummet melk i ;)


Det var en liten omvisningstur i dagligstuen vår, mens spisestuen vår og ungenes lekerom m.m. kan du lese mere om under etiketten "En presentasjon av rom i mitt hus". Du kan også lese om husbyggingsprosjektet og hvordan det hele begynte, under etiketten "12 års iherdig arbeidsinnsats".
Disse bildene ble tatt høsten/vinteren 2008. Her er noen nyheter i dagligstuen (listen oppdatert i november 2010):

7 kommentarer:

My home is my Castle sa...

WOW...
Noe så utrolig lekkert... !!!
For en stue !! Og litt av en størrelse på den :)
Nydelig dekorert, stilig og gjennomført :))
Er glad jeg fant deg ;)

Klem,kari

White Heart Line sa...

Hei hei. Så spennende!! Kjempefin blogg!!, Deg vil jeg gjerne følge om det er greit?:))

Elin:)

Lindas hus sa...

Hei Ann!!!Første gangen jeg er på bloggen din og jeg må jo bare si at du har et lekkert og gjennomført hjem!Skulle nesten tro det var klippet rett ut ifra et interiørblad!!!!Linda

sylysten sa...

Hei Ann;o)
For et fantastisk hus dere har fått dere, eller burde kanskje si erverva dere. Kan se ut som dere ha gjort en aldri så liten jobb der;o)))
Lekkert var det iallefall blitt.
Nå får dere bare lene dere tilbake og nyte fruktene;o)
Sommerklem
Linda;o)

Ann sa...

Tusen takk for alle disse helt utrolig hyggelige kommentarene!! Jeg som snart fyller hele 40 år trodde vel ikke noe kunne få meg til å rødme nå lenger, men... :) Jeg blir jo helt rørt av å lese kommentarene deres! Takk for at dere har tatt dere tid til å kommentere på bloggen min, -jeg setter virkelig pris på det!

Ha en fortsatt fin sommer!

Klem, Ann,
Interiørbloggen Glassveranda.

Flyavsted sa...

Nydelig!

Balke gård sa...

Sukk, den dagligstuen din er så vakker!!!! Kost meg med amnge flotte ferieinnlegg hos deg, takk! Klem, Marianne